I: Stadium inteligencji sensoryczno-motorycznej (0-2 rok życia dziecka): inteligencja praktyczna
Na początku rozwój poznawczy dziecka jest zależny przede wszystkim od możliwości odbierania i przetwarzania bodźców zmysłowych (sensorycznych) oraz od umiejętności motorycznych. Dziecko eksploruje świat, rozwijając podstawowe pojęcia przestrzeni i czasu. Co obejmuje rozwój poznawczy w okresie stadium sensoryczno-motorycznym?
Podstawowe umiejętności poznawcze to m.in.:
- pojęcie stałości obiektu (jak coś znika z pola widzenia, to nie znaczy, że zniknęło na zawsze);
- podstawy myślenia symbolicznego;
- rozumienie języka;
- pierwsze próby komunikacji.
II: Stadium myślenia przedoperacyjnego (2-7 rok życia): inteligencja reprezentująca
W tym stadium rozwoju poznawczego wg. Piageta dzieci myślą intuicyjnie, impulsywnie i konkretno-obrazowo, wychodząc od szczegółu do ogółu przedmiotu/zadania. Dzieci zaczynają używać symboli (np. kamień jako samochód). Szczególnie ważne staje się naśladowanie obiektów i zdarzeń, kopiowanie przez dziecko zachowań innych osób.
W umiejętnościach poznawczych tego okresu dominuje egocentryzm, co oznacza trudności w zrozumieniu perspektywy innych osób. Uwaga wciąż jest mimowolna, ale rozwój poznawczy dziecka pod koniec okresu przedoperacyjnego umożliwia coraz dłuższe skupianie się na zadaniu/zabawie.
III: Stadium operacji konkretnych (7-12 rok życia)
Na tym etapie dziecko zaczyna rozwijać umiejętność kategoryzacji i logicznego myślenia, dotyczącego konkretnych sytuacji (myślenie słowno-logiczne).
Zgodnie z teorią rozwoju poznawczego wg. Piageta stadium operacji konkretnych jest przełomem w rozwijaniu funkcji poznawczych. Od tego etapu dziecko jest w stanie całkowicie uzewnętrzniać swoje procesy myślowe. To stanowi wstęp do logicznego i operacyjnego rozwiązywania problemów.
IV: Stadium operacji formalnych (od 12 roku życia wzwyż)
Ostatni etap rozwoju poznawczego dziecka wg. Piageta charakteryzuje się zdolnością do abstrakcyjnego myślenia i formułowania hipotez, które następnie dziecko weryfikuje poprzez działanie i/lub procesy myślowe (od ogółu, do szczegółu). To otwiera drogę do bardziej zaawansowanych procesów poznawczych.
Co obejmuje rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym: kwestia, która szczególnie interesuje rodziców
Rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym zgodnie z teorią rozwoju poznawczego wg. Piageta obejmuje stadium myślenia przedoperacyjnego – a więc dynamiczny rozwój:
- mowy;
- zabaw symbolicznych;
- ujmowanie zdarzeń w perspektywie czasowej (przeszłość – teraźniejszość – przyszłość).
Rozwój poznawczy dziecka w tym wieku cechuje co prawda egocentryzm, jednak coraz częściej zaczyna ono dostrzegać korzyści współpracy i działania w grupie.
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym to także m.in.: centracja. Dziecko zwraca uwagę na to, co najbardziej oczywiste (to, co przyciąga uwagę), przez co często nie zauważa innych, ważnych aspektów sytuacji/zadania. Przypisuje przedmiotom nieożywionym cechy istot żywych (animizm, np. misia boli łapka) oraz często nie potrafi odróżnić fikcji od rzeczywistości (realizm).
W rozwoju poznawczym dziecka w wieku przedszkolnym istotne jest stopniowe zwiększanie roli pamięci i dowolnego uczenia się.
Proces ten obejmuje przejście od spontanicznych działań dopasowanych wyłącznie do potrzeb i zainteresowań dziecka (mimowolne), do działań i myślenia w coraz większej mierze kontrolowanego i intencjonalnego. Dzięki temu umiejętności poznawcze pozwalają maluchowi lepiej współpracować z innymi i realizować polecenia nauczyciela.
Co obejmuje rozwój poznawczy dzieci wieku przedszkolnym: podsumowanie
Maluchy orientują się w przeszłości, teraźniejszości, porach roku i przestrzeni. Umiejętności poznawcze dziecka z roku na rok pozwalają na dokładniejsze opowiadanie o swoich przeżyciach, rozwiązywanie zagadek, naukę rymowanek, liczb i cyfr, oraz dostrzeganie prostych związków przyczynowo-skutkowych. Rozwijanie funkcji poznawczych przedszkolaka sprawia, że zabawy stają się bardziej złożone i ustrukturyzowane.