Czym jest rozwój poznawczy u dziecka?

Wielu rodziców czytając książki i artykuły dotyczące rozwoju dziecka, zastanawia się, co to jest rozwój poznawczy, czy jest tym samym co inteligencja? Co obejmuje rozwój poznawczy, jakie umiejętności poznawcze są kluczowe w rozwoju dziecka od narodzin, aż do wieku szkolnego? 

W dzisiejszym artykule opiszemy jedną z podstawowych koncepcji rozwoju umysłowego dzieci, czyli rozwój poznawczy wg. Piageta, który w przejrzysty sposób pomaga zrozumieć, co to jest rozwój poznawczy, m.in.: jak wygląda rozwój poznawczy niemowlęcia, dziecka w wieku przedszkolnym oraz rozwój umiejętności poznawczych na dalszych etapach życia.

Co to jest rozwój poznawczy, co obejmuje?

Zastanawiasz się pewnie, co to jest rozwój poznawczy?

W najprostszym ujęciu jest to fundament inteligencji, zdolność do uczenia się, poznawania świata i radzenia sobie z nowymi sytuacjami (problemami).

Co obejmuje rozwój poznawczy?

To nie tylko zdolność do zapamiętywania, ale także umiejętność obserwacji i analizy rzeczywistości, zdolność skupiania uwagi, oraz szybkość procesów myślowych. Umiejętności językowe, jako jedne z kluczowych umiejętności poznawczych także stanowią istotny wskaźnik zdolności intelektualnych (szczególnie w pierwszych latach życia dziecka) i mają związek (ale nie tylko) z późniejszymi umiejętnościami czytania.

Justyna Hermaniuk

Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Kiedy zastanawiamy się, co to jest rozwój poznawczy, ważne jest zrozumienie, że dziecko już od momentu narodzin nie jest jedynie biernym odbiorcą. Jest aktywnym uczestnikiem codzienności, który uczy się poprzez obserwowanie i modyfikowanie otoczenia (np. poprzez sygnalizowanie swoich potrzeb płacząc, dotyk, późniejszą lokomocję). Rozwijanie funkcji poznawczych zachodzi równolegle z intensywnym rozwojem psychomotorycznym oraz społeczno-emocjonalnym dziecka. To pomaga mu zdobywać wiedzę o otaczającym świecie, samym sobie oraz o funkcjonowaniu w środowisku społecznym.

Podstawy rozwoju poznawczego wg. Piageta, czyli opis najważniejszych umiejętności poznawczych od narodzin, aż do dorosłości

Jean Piaget był szwajcarskim psychologiem i uczonym, który większość swojej pracy poświęcił zrozumieniu i opracowaniu koncepcji rozwoju poznawczego dziecka. 

Mimo że teoria rozwoju poznawczego wg. Piageta współcześnie ma tak samo wielu zwolenników, jak i przeciwników, pozwala rodzicom, nauczycielom i opiekunom lepiej zrozumieć, jak przebiega rozwijanie funkcji poznawczych na poszczególnych etapach życia dziecka.

Rekomendowane produkty

I: Stadium inteligencji sensoryczno-motorycznej (0-2 rok życia dziecka): inteligencja praktyczna

Na początku rozwój poznawczy dziecka jest zależny przede wszystkim od możliwości odbierania i przetwarzania bodźców zmysłowych (sensorycznych) oraz od umiejętności motorycznych. Dziecko eksploruje świat, rozwijając podstawowe pojęcia przestrzeni i czasu. Co obejmuje rozwój poznawczy w okresie stadium sensoryczno-motorycznym?

Podstawowe umiejętności poznawcze to m.in.:

  • pojęcie stałości obiektu (jak coś znika z pola widzenia, to nie znaczy, że zniknęło na zawsze);
  • podstawy myślenia symbolicznego;
  • rozumienie języka;
  • pierwsze próby komunikacji.

II: Stadium myślenia przedoperacyjnego (2-7 rok życia): inteligencja reprezentująca

W tym stadium rozwoju poznawczego wg. Piageta dzieci myślą intuicyjnie, impulsywnie i konkretno-obrazowo, wychodząc od szczegółu do ogółu przedmiotu/zadania. Dzieci zaczynają używać symboli (np. kamień jako samochód). Szczególnie ważne staje się naśladowanie obiektów i zdarzeń, kopiowanie przez dziecko zachowań innych osób.

W umiejętnościach poznawczych tego okresu dominuje egocentryzm, co oznacza trudności w zrozumieniu perspektywy innych osób. Uwaga wciąż jest mimowolna, ale rozwój poznawczy dziecka pod koniec okresu przedoperacyjnego umożliwia coraz dłuższe skupianie się na zadaniu/zabawie.

III: Stadium operacji konkretnych (7-12 rok życia) 

Na tym etapie dziecko zaczyna rozwijać umiejętność kategoryzacji i logicznego myślenia, dotyczącego konkretnych sytuacji (myślenie słowno-logiczne).

Zgodnie z teorią rozwoju poznawczego wg. Piageta stadium operacji konkretnych jest przełomem w rozwijaniu funkcji poznawczych. Od tego etapu dziecko jest w stanie całkowicie uzewnętrzniać swoje procesy myślowe. To stanowi wstęp do logicznego i operacyjnego rozwiązywania problemów.

IV: Stadium operacji formalnych (od 12 roku życia wzwyż) 

Ostatni etap rozwoju poznawczego dziecka wg. Piageta charakteryzuje się zdolnością do abstrakcyjnego myślenia i formułowania hipotez, które następnie dziecko weryfikuje poprzez działanie i/lub procesy myślowe (od ogółu, do szczegółu). To otwiera drogę do bardziej zaawansowanych procesów poznawczych.

Co obejmuje rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym: kwestia, która szczególnie interesuje rodziców

Rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym zgodnie z teorią rozwoju poznawczego wg. Piageta obejmuje stadium myślenia przedoperacyjnego – a więc dynamiczny rozwój:

  • mowy;
  • zabaw symbolicznych;
  • ujmowanie zdarzeń w perspektywie czasowej (przeszłość – teraźniejszość – przyszłość).

Rozwój poznawczy dziecka w tym wieku cechuje co prawda egocentryzm, jednak coraz częściej zaczyna ono dostrzegać korzyści współpracy i działania w grupie.

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym to także m.in.: centracja. Dziecko zwraca uwagę na to, co najbardziej oczywiste (to, co przyciąga uwagę), przez co często nie zauważa innych, ważnych aspektów sytuacji/zadania. Przypisuje przedmiotom nieożywionym cechy istot żywych (animizm, np. misia boli łapka) oraz często nie potrafi odróżnić fikcji od rzeczywistości (realizm).

W rozwoju poznawczym dziecka w wieku przedszkolnym istotne jest stopniowe zwiększanie roli pamięci i dowolnego uczenia się.

Proces ten obejmuje przejście od spontanicznych działań dopasowanych wyłącznie do potrzeb i zainteresowań dziecka (mimowolne), do działań i myślenia w coraz większej mierze kontrolowanego i intencjonalnego. Dzięki temu umiejętności poznawcze pozwalają maluchowi lepiej współpracować z innymi i realizować polecenia nauczyciela.

Co obejmuje rozwój poznawczy dzieci wieku przedszkolnym: podsumowanie

Maluchy orientują się w przeszłości, teraźniejszości, porach roku i przestrzeni. Umiejętności poznawcze dziecka z roku na rok pozwalają na dokładniejsze opowiadanie o swoich przeżyciach, rozwiązywanie zagadek, naukę rymowanek, liczb i cyfr, oraz dostrzeganie prostych związków przyczynowo-skutkowych. Rozwijanie funkcji poznawczych przedszkolaka sprawia, że zabawy stają się bardziej złożone i ustrukturyzowane.

Justyna Hermaniuk

Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Warto podkreślić, że rozwój poznawczy każdego dziecka, także tego w wieku przedszkolnym, jest zależny głównie od indywidualnych predyspozycji oraz czynników środowiskowych. Rozwijanie umiejętności poznawczych dziecka kształtuje się w trakcie interakcji z otoczeniem (w domu — w rodzinie, żłobku, przedszkolu itp.), stanowiąc fundament dla dalszego rozwoju intelektualnego.

 

Konsultacja medyczna

Justyna Hermaniuk

Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności serwisu.
Akceptuję