Suplementacja w ciąży – wielonienasycone kwasy tłuszczowe

W naszym cyklu na temat ciążowej suplementacji ostatnio była mowa o jodzie i magnezie. Dziś – w ostatnim odcinku – przyjrzymy się wielonienasyconym kwasom tłuszczowym. Długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe, do których należą kwasy omega-3 i omega-6, odgrywają bardzo istotną rolę w naszym organizmie. Do grupy kwasów omega-3 zalicza się kwas dokozaheksaenowy DHA, który jest jednym z ważniejszych składników diety, również w okresie ciąży. Dowiedz się, dlaczego.

Rola DHA

Kwas dokozaheksaenowy DHA należy do grupy kwasów omega-3, które są składnikami budulcowym błon fosfolipidów układu nerwowego i siatkówki oka.

Kwas DHA

Wyniki badań pokazują, że zawartość DHA w diecie kobiety ciężarnej na odpowiednim poziomie oraz jego dostępność dla płodu ma wpływ na:

  • prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka,
  • wydłużenie czasu trwania ciąży,
  • wzrost masy urodzeniowej noworodka oraz
  • obniżenie ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego.

Odpowiednia podaż DHA sprzyja też prawidłowemu rozwojowi psychomotorycznemu dziecka i ostrości widzenia. Udowodniono również, że u kobiet spożywających odpowiednie ilości DHA istnieje mniejsze ryzyko wystąpienia depresji poporodowej.

Jak i kiedy stosować suplementację DHA?

Naturalnym źródłem DHA są tłuste ryby morskie, owoce morza i algi, jednak ich spożycie przez kobiety ciężarne i karmiące piersią często jest niewystarczające. Grupa ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego opublikowała stanowisko, w którym zaleca, aby kobiety w ciąży przyjmowały suplementację minimum 200 mg DHA dziennie. Jednak w wypadku małego spożycia ryb należy uwzględnić suplementację wyższą, np. 400-600 mg DHA dziennie.

Małgorzata Więch
Małgorzata Więch
dr inż. - specjalista w zakresie żywienia, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka

Eksperci wskazują jednocześnie, że wyższe dawki, do 1 g DHA/dobę i/lub 2,7 g oleju rybiego na dobę, stosowane u kobiet w ciąży są bezpieczne. W wypadku wysokiego ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego rekomenduje się przyjmowanie ok. 1 000 mg DHA dziennie.

Ze względu na udowodniony korzystny wpływ suplementacji DHA na dalszy rozwój dziecka zaleca się kontynuację suplementacji u kobiet karmiących piersią.

Autor: dr inż. Małgorzata Więch – dietetyk, specjalista w zakresie żywienia w Zakładzie Żywienia, Instytut Matki i Dziecka

Literatura:

  1. Atta CA, Fiest KM, Frolkis AD, Jette N, Pringsheim T, St Germaine-Smith C, Rajapakse T, Kaplan GG, Metcalfe A.: Global birth prevalence of spina bifida by folic acid fortification status: A systematic review and meta-analysis. American Journal of Public Health 2016; 106(1): e24–e34, doi: 10.2105/AJPH.2015.302902
  2. Bomba-Opoń D, Hirnle L, Kalinka J, Seremak-Mrozikiewicz A.: Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym w ciąży i połogu. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2017; 2(5): 210-214
  3. Czech-Kowalska J, Dobrzanska A.: Suplementacja witaminy D u kobiet ciężarnych i karmiących oraz ich potomstwa. Standardy Medyczne/Pediatria 2012; 9: 689-698
  4. Demuth IR, Martin A, Weissenborn A.: Iron supplementation during pregnancy – a cross-sectional study undertaken in four German states. BMC Pregnancy and Childbirth 2018; 18(1): 491. Doi: 10.1186/s12884-018-2130-5
  5. Dobrzańska A., Socha P.: Suplementacja diety. Wytyczne postępowania u dzieci, kobiet ciężarnych i karmiących piersią. Standardy Medyczne. Wydawnictwo Media-Press Sp. z o.o. Warszawa 2015

 

Oceń ten wpis!

Rekomendowane produkty