Suplementacja w ciąży – dlaczego i jaka?

Bezdyskusyjna jest  rola prawidłowego odżywiania dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. Jednocześnie w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie suplementacją diety. W czasie ciąży, ze względu na zwiększone zapotrzebowanie, sama dieta może być niewystarczająca. Coraz więcej autorów skupia uwagę na problemach zdrowotnych związanych z niedoborami składników odżywczych już w okresie przed ciążą, w trakcie jej trwania, a także w okresie karmienia piersią.  W jaki sposób uzupełnić niedobory? To jedno z kluczowych pytań, zwłaszcza przed zajściem w ciążę i w trakcie jej trwania. W poniższym tekście – i w kolejnych częściach naszego poradnika – postaramy się na nie odpowiedzieć.

Po co suplementy w ciąży?

Głównym źródłem energii i substancji odżywczych, w tym również witamin i składników mineralnych powinna być prawidłowo zbilansowana dieta, z właściwym doborem żywności mało przetworzonej i wysokiej jakości. Wyniki wielu badań wskazują, że w okresie ciąży, kiedy zapotrzebowanie na większość składników odżywczych ważnych dla prawidłowego rozwoju dziecka zwiększa się, sama dieta nie zawsze jest wystarczająca. Podwyższone stężenie progesteronu i wywołane tym zmiany w organizmie kobiety ciężarnej, mogą powodować ograniczenia biodostępności niektórych składników odżywczych. W związku z tym konieczne jest stosowanie suplementacji przez cały okres trwania ciąży, a także karmienia piersią.

Jakie suplementy w ciąży?

Nie należy ich przyjmować na własną rękę – w każdej sytuacji powinien o tym decydować opiekujący się nami lekarz.

Małgorzata Więch
Małgorzata Więch
dr inż. - specjalista w zakresie żywienia, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka

Przy wyborze preparatów do suplementacji należy brać pod uwagę ich skład ilościowo-jakościowy oraz dawki substancji biologicznie aktywnych, w odniesieniu do spożywanej diety. Suplementacja powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb kobiety ciężarnej i jedynie uzupełniać niedoborowe w diecie składniki.

Aktualnie uważa się, że zasadna jest suplementacja selektywna, czyli podawanie składników najczęściej niedoborowych w dietach, takich jak kwas foliowy, witamina D, jod, żelazo i DHA.

Autor: dr inż. Małgorzata Więch – dietetyk, specjalista w zakresie żywienia w Zakładzie Żywienia, Instytut Matki i Dziecka

W kolejnych odcinkach naszego poradnika poświęconego suplementacji w ciąży, przyglądamy się najbardziej niedoborowym w diecie składnikom. Zaczynamy od kwasu foliowego i folianów.

Literatura:

  1. Atta CA, Fiest KM, Frolkis AD, Jette N, Pringsheim T, St Germaine-Smith C, Rajapakse T, Kaplan GG, Metcalfe A.: Global birth prevalence of spina bifida by folic acid fortification status: A systematic review and meta-analysis. American Journal of Public Health 2016; 106(1): e24–e34, doi: 10.2105/AJPH.2015.302902
  2. Bomba-Opoń D, Hirnle L, Kalinka J, Seremak-Mrozikiewicz A.: Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym w ciąży i połogu. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2017; 2(5): 210-214
  3. Czech-Kowalska J, Dobrzanska A.: Suplementacja witaminy D u kobiet ciężarnych i karmiących oraz ich potomstwa. Standardy Medyczne/Pediatria 2012; 9: 689-698
  4. Demuth IR, Martin A, Weissenborn A.: Iron supplementation during pregnancy – a cross-sectional study undertaken in four German states. BMC Pregnancy and Childbirth 2018; 18(1): 491. Doi: 10.1186/s12884-018-2130-5
  5. Dobrzańska A., Socha P.: Suplementacja diety. Wytyczne postępowania u dzieci, kobiet ciężarnych i karmiących piersią. Standardy Medyczne. Wydawnictwo Media-Press Sp. z o.o. Warszawa 2015

Oceń ten wpis!

Rekomendowane produkty