Self-Reg: sposób na trudne zachowania u dzieci - ePozytywna Opinia

Self-Reg: sposób na trudne zachowania u dzieci

Rozpoczynając rodzicielską przygodę życia, natrafiamy na wiele podejść, metod i podręczników wychowawczych, pisanych przez bardziej lub mniej przygotowanych do tego autorów. Chcemy przedstawiać Wam te, które warte są uwagi i pochylenia się nad nimi.

Czym jest Self-Reg?

Jednym z podejść do wychowania (i nie tylko!) jest Self-Reg (z ang. self-regulation, czyli samoregulacja), opracowane przez kanadyjskiego profesora psychologii i filozofii Stuarta Shankera. Czym różni się Self-Reg od wielu innych metod?

To podejście, które pomaga rodzicom zrozumieć, dlaczego ich dzieci krzyczą i płaczą. Uczy, jak rozpoznawać stresory i sobie z nimi radzić.

Zapewne nasuwa się Wam od razu pytanie: czym są stresory? To wszystkie sytuacje i odczucia, które powodują napięcie, a co za tym idzie, wydatkowanie energii.

Gdzie występują stresory?

Żeby ułatwić pracę i znajdowanie stresorów, Shanker podzielił je na 5 obszarów:

  1. Biologiczny – wszystkie, które związane są z ciałem
  2. Emocji – silne emocje, zarówno te trudne, jak i łatwe
  3. Poznawczy – procesy związane ze zdobywaniem wiedzy
  4. Społeczny –  niezrozumienie systemu społecznego, w jakim się znajdujemy
  5. Prospołeczny – radzenie sobie z emocjami innych

Z początku koncepcja, że małe dzieci, np. noworodki mogą odczuwać stres, może wydawać się zaskakująca, jednak gdy przyjrzycie się powyższemu podziałowi, staje się to łatwiej przyswajalne. Dla maluszka stresujące mogą okazać się takie czynniki, jak: zapach, nieodpowiednia temperatura otoczenia, dyskomfort związany z pozycją leżenia i wiele innych.

Metoda 5 kroków

Choć często określane jako metoda wychowawcza, Sef-Reg nie daje gotowych narzędzi i rozwiązań. Pomaga jednak rozpoznawać stresory i później poszukiwać własnej drogi do łagodzenia napięcia.

Żeby ułatwić ten proces, mamy 5 kroków Self-Reg:

  1. Przeformułowanie. Dlaczego teraz? Co takiego stało się, że reagujesz w taki sposób?
  2. Rozpoznanie stresorów – zastanów się, w którym z obszarów odczuwasz napięcie.
  3. Redukcja stresu – czyli co możesz dla siebie lub dziecka zrobić tu i teraz, żeby choć odrobinę odzyskać równowagę?
  4. Refleksja – poszukiwanie rozwiązań, które mogą pomóc długofalowo w regulacji napięcia.
  5. Regeneracja zasobów – dbanie o równowagę na co dzień.

Zacząć od zrozumienia

Self-Reg uczy łagodnego podejścia do siebie i innych, pomaga zrozumieć trudne zachowania naszych dzieci, ale również dorosłych – nawet te najbardziej nieoczywiste.

Autor: Zespół ePozytywnaOpinia.pl

Oceń ten wpis!

Rekomendowane produkty