W okresie między drugim a trzecim rokiem życia, dzieci czynią duże postępy w zakresie regulowania własnych emocji i zachowań. Tak jak w przypadku innych etapów rozwoju, w zdobywaniu wiedzy przez dziecko na temat radzenia sobie z własnymi emocjami – dużą rolę odgrywają jego rodzice. Co prawda nie wszystkie dzieci równie łatwo radzą sobie samoregulacją, czyli umiejętnością do regulowania własnych doświadczeń, ale nie oznacza to, że widoczne trudności w tym zakresie (np. agresja u dwulatka) będą się utrzymywały w życiu dziecka i będą prowadziły do zachowań problematycznych.
Z czym związany jest potocznie nazywany bunt dwulatka? Jakie umiejętności dziecko musi wykształcić, aby poradzić sobie z wybuchami złości? Ile trwa bunt dwulatka? I wreszcie – jak reagować w przypadku, gdy pojawia się agresja u dwulatka? Na te zagadnienia postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Pojęcie samoregulacji
Procesy „samoregulowania się” stanowią podstawę funkcjonowania wielu obszarów w rozwoju dziecka, a ich wykształcenie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania człowieka w dorosłości. Nie tylko pomagają dziecku odkrywać swoje zaangażowanie i ciekawość w poznawaniu świata i otoczenia społecznego, ale także ułatwiają przystosowanie do nowych sytuacji, doświadczeń i wymagań stawianych przez otoczenie.
W wieku niemowlęcym, wspieranie przez rodzica umiejętności do samoregulowania się dziecka, opiera się głównie na kontakcie fizycznym. Niemowlę, będąc pod opieką rodziców, jest całkowicie uzależnione od potrzeby wspierania go przez opiekuna w zakresie karmienia, higieny i zabawy.
To właśnie rodzice, starając się łagodzić stres i płacz dziecka w obliczu niezaspokojonych potrzeb fizycznych. Przytulają niemowlę, usuwają bodźce, które powodują problem i zapewniają bliskość maleństwu poprzez przytulenie, wzięcie na ręce. Jednym z ogromnych wyzwań, dla małego dziecka, jest poznanie konsekwencji, pojawiających się naturalnie trudnych emocji, kontrolowanie ich i wpływanie na swoje zachowanie. Dziecko dostrzega, co dzieje się z jego ciałem w momencie pojawiającej się złości, która jest odpowiedzią np. za zabranie zabawki przez rodzica. Jest to proces bardzo długi. Od stopnia rozwoju tej umiejętności zależy jakość współpracy z innymi ludźmi.