Czym jest i jak przebiega rozwój motoryczny dziecka – od niemowlęcia do 3-latka? Dlaczego jest istotny, nie tylko w kontekście sprawności fizycznej, ale również psychiki oraz sfery emocjonalnej i społecznej? Co zrobić, aby wspierać rozwój psychofizyczny dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym? Jakie rodzaje zabaw, doskonalących motorykę, można maluchowi zaproponować w pierwszych latach życia? Na co trzeba zwrócić uwagę, aby w porę skonsultować się ze specjalistą? Skorzystaj z porad i wskazówek pracującej z dziećmi fizjoterapeutki.
Pierwsze trzy lata życia dziecka, czyli okres noworodkowy, niemowlęcy i wczesne dzieciństwo to czas, w którym maluch rozwija się w zawrotnym tempie. Zdobyte w tym okresie umiejętności ruchowe są podstawą do dalszego funkcjonowania i mają ogromne znaczenie w kolejnych latach życia. Jako rodzic niemal z dnia na dzień możesz obserwować zmiany i nowo nabyte umiejętności u swojej pociechy – szczególnie te, które dotyczą rozwoju psychofizycznego. Musimy bowiem pamiętać, że rozwój motoryczny dziecka, nierozerwalnie łączy się z rozwojem psychospołecznym. Aby rozwój przebiegał prawidłowo na obu tych polach, maluch w pierwszych trzech latach życia powinien mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa, bliskość i miłość rodzica.
Czym jest rozwój motoryczny?
Można powiedzieć, że rozwój dziecka od 0 do 3 lat, to istny rollercoaster – czas najintensywniejszych zmian zarówno w postawie ciała, umiejętnościach ruchowych, jak i rozwoju w sferze społecznej i emocjonalnej.
Rozwój motoryczny to nic innego, jak rozwój ruchowy dziecka – doskonalenie ogólnej sprawności, koordynacji ruchów ciała i uzyskiwanie coraz większej kontroli nad nimi. Wszyscy rodzimy się „wyposażeni” w pewne odruchy, które – wraz z dojrzewaniem układu nerwowego i upływem czasu – stopniowo integrują się i zastępowane są ruchami wolitywnymi, zamierzonymi. Większość odruchów obserwujemy u dziecka do około 6. miesiąca życia. W kolejnych miesiącach występują u malucha coraz to nowsze umiejętności ruchowe.
Okres poniemowlęcy, czyli czas po ukończeniu 1. roku życia, to przede wszystkim dynamiczny rozwój układu mięśniowo-szkieletowego, nerwowego, zmiana postawy ciała dziecka oraz dalsze kształtowanie zdobytych wcześniej umiejętności ruchowych. Między 2. a 3. rokiem życia maluch doskonali się w sferze motoryki małej i dużej, a także zdobywa kolejne doświadczenia w kontakcie ze środowiskiem.
Znaczenie rozwoju ruchowego
Dlaczego rozwój ruchowy jest tak ważny? Wbrew pozorom nie chodzi jedynie o kwestie zdrowia, kondycji i koordynacji. Rozwój motoryczny jest istotny ze względu na:
- niezależność i samodzielność – im sprawniejsze dziecko i więcej potrafi, tym staje się pewniejsze siebie i mniej zależne od innych;
- emocje – aktywność ruchowa pozwala rozładować napięcie, frustrację oraz lęk, uwolnić się od silnych emocji, dzięki czemu wzrasta jego odporność psychiczna;
- zabawę i uspołecznienie – sprawność i kontrola ruchów pozwala dziecku na udział w aktywnościach dających mu przyjemność i radość, a także na zabawę w gronie innych dzieci.
Motoryka to ogólna sprawność fizyczna człowieka i jego zdolność do wszelkich działań związanych z ruchem. Wyróżniamy dwa rodzaje motoryki:
Motoryka mała
Czyli sprawność manualna, związana z ruchami palców i dłoni (chwytanie, rysowanie, lepienie z plasteliny, zapinanie guzików, itd.),
Motoryka duża
Czyli ogólna sprawność fizyczna, czynności związane z ruchem całego ciała (czworakowanie, chód, skoki, wchodzenie po schodach itd.).
Dla prawidłowego rozwoju dziecka istotne jest rozwijanie obu tych obszarów.
Jak wspierać rozwój maluszka?
Rozwój motoryczny dziecka zaczyna się jeszcze w łonie matki, kiedy to maluch porusza się, kopie, wykonuje ruchy głową i rączkami.