Gdy myślimy o naszych zmysłach, do głowy przychodzą nam zazwyczaj konkretne doznania, np. wiemy, że cytryna ma kwaśny smak. Jednak oprócz tej wiedzy, że możemy wziąć jeden plasterek cytryny do ust i ją posmakować – przed wzięciem plasterka do ust nachodzi nas wspomnienie, że cytryna jest kwaśna. Po chwili zdajemy sobie także sprawę, że jest ona okrągła, żółta i mokra. Całą tę wiedzę nabywamy, bo nasze zmysły ze sobą współpracują i są poddane integracji. Aby żyć, potrzebujemy by nasza integracja sensoryczna przebiegała w sposób niezakłócony.
W artykule opowiemy jak wygląda rozwój sensoryczny niemowlęcia. Wskażemy co to znaczy: dziecko a integracja sensoryczna. Podpowiemy także jakie sygnały w zachowaniu dziecka, wskazujące na występowanie trudności w tym obszarze, powinny nas zaniepokoić. Wspólnie zastanowimy się nad kwestią rozwijania dziecka przez wspieranie ze strony rodzica. Czy rodzice powinni, a jeśli tak, to w jaki sposób mogą wspierać rozwój sensoryczny niemowlęcia, bądź dziecka w wieku przedszkolnym?
Rozwój sensoryczny: co to znaczy?
Być może wcześniej nie spotkaliście się z pojęciem rozwoju sensorycznego. Co to znaczy?
Integracja sensoryczna to zdolność naszego ciała do odbierania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia i własnego ciała. To właśnie dzięki zmysłom poznajemy świat i budujemy swoje przeżycia, które zapisują się w naszym umyśle, uczuciach. Doznania zmysłowe niekiedy wywołują wspomnienia. Choć procesy integracji sensorycznej kształtują się w nas już od okresu prenatalnego, jednak rozwijają się przez cały okres naszego życia.
Okres niemowlęcy ma kluczowe znaczenie dla powstania sprawnie działających i harmonijnie rozwijających się układów zmysłowych. Układ nerwowy małego dziecka początkowo jest niedojrzały, a procesy związane z rozwojem sensorycznym będą mogły się kształtować u dziecka w wieku przedszkolnym, aż do 7. roku życia. Układy zmysłowe pozwalają na odbieranie bodźców ze świata oraz to właśnie z ich pomocą mózg uczy się przetwarzać różne bodźce wykorzystując regulację.