Ile posiłków dziennie powinno jeść dziecko?

Pytanie, ile posiłków dziennie powinno się spożywać, dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych. Rodzice zadają je, mając na uwadze właściwe odżywianie swoich pociech zwłaszcza tych młodszych. Ile powinien jeść dwulatek, a ile 3-letnie i 4-letnie dziecko? Lepiej, żeby jadło więcej czy mniej? Jeśli i Ty zastanawiasz się, ile powinno jeść dziecko, by prawidłowo się rozwijać, koniecznie przeczytaj poniższy tekst. 

Być może wiesz, ile posiłków dziennie powinno się spożywać, ale nie masz pewności, jak to jest w przypadku dzieci. A może Twoja pociecha jest wciąż głodna lub często nie ma apetytu i masz wątpliwości, ile wówczas powinna jeść? Ilość, częstość i jakość tego, co jedzą dzieci, ma istotne znaczenie dla ich prawidłowego wzrostu i rozwoju. Pytanie, ile powinno jeść 2-letnie i 3-letnie dziecko, pojawia się tu nie bez powodu, ponieważ czas między 13. a 36 miesiącem życia uznaje się za bardzo ważny dla kształtowania preferencji i zachowań żywieniowych. Od 4. roku życia dziecka zaś znacznie wzrasta zapotrzebowanie energetyczne. Przyjrzyjmy się zatem, jak od strony ilościowej planować posiłki dla młodszych pociech, czyli ile powinien jeść dwulatek, a ile 3-letnie i 4-letnie dziecko.

Na co zwrócić uwagę planując dietę dla dzieci?

W modelach bezpiecznego żywienia dzieci i młodzieży zwraca się uwagę na kilka istotnych elementów:

  1. Częstość spożywania posiłków – dzieci powinny spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia, w możliwie regularnych odstępach czasu. 
  2. Wartość energetyczna i odżywcza diety dziecka – powinna być zgodna z indywidualnym zapotrzebowaniem i zbliżona do norm i racji pokarmowych. 
  3. Dobór produktów – w diecie dzieci powinna przeważać żywność naturalna, wysokiej jakości, mało przetworzona. Spożywanie różnych produktów ze wszystkich grup warunkuje odpowiednie dostarczanie niezbędnych składników pokarmowych.

Ile posiłków dziennie powinno jeść dziecko?

Prawidłowe żywienie, w tym również odpowiednia liczba posiłków, ma duży wpływ na rozwój naszych pociech. Dzieci powinny spożywać 4-5 posiłków dziennie, zróżnicowanych pod względem wartości energetycznej i odżywczej. Są to:

  • śniadanie
  • II śniadanie
  • obiad
  • podwieczorek
  • kolacja

Podstawowe posiłki to: śniadanie, obiad i kolacja, dwa pozostałe stanowią posiłki uzupełniające. Dieta dziecka powinna być zróżnicowana, aby dostarczyć mu wszystkich niezbędnych składników pokarmowych, a posiłki należy spożywać regularnie. 

Małgorzata Więch
Małgorzata Więch
dr inż. - specjalista w zakresie żywienia, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka

Zbyt duże odstępy i bardziej obfite posiłki sprawią, że organizm zaczyna gromadzić tłuszcz,  obniża się także poziom glukozy. W efekcie dzieci stają się senne i apatyczne, brak im siły i chęci do nauki lub zabawy. Jak często powinno jeść dziecko? Podziel jego dzień na 5 równych części i zaplanuj posiłki w regularnych odstępach czasu. Pamiętaj, że śniadanie powinno zjeść w ciągu godziny po wstaniu, kolację zaś na 2-3 godziny przed snem.

Czy przekąska to posiłek?

Do planowanej godziny posiłku zostało jeszcze trochę czasu, a Twoje dziecko sygnalizuje, że już jest głodne? Przekąski nie są zakazane, należy jednak pamiętać, by podawać je z umiarem. Polecane są produkty zawierające białko, tłuszcze nienasycone, węglowodany złożone, witaminy. Dobrym przykładem są warzywa, owoce, mleczne produkty fermentowane (naturalne jogurty, serki, maślanka).

Zrezygnuj z podawania batoników, słonych przekąsek i produktów zawierających substancje dodatkowe. Ich nadmierne spożycie może stanowić ryzyko  rozwoju nadmiaru masy ciała,  problemów żołądkowych, alergii pokarmowych czy próchnicy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat przekąsek dla dzieci, zajrzyj tutaj.

Ile powinno jeść dziecko?

Nie wiesz, jak skomponować dietę dla swojego dziecka? Przydatny może okazać się tzw. talerz żywieniowy, który pokazuje rekomendowane ilości porcji w odniesieniu do konkretnej grupy produktów. W jadłospisie dziecka powinny znaleźć się:

  • produkty białkowe: 4-5 porcji
  • produkty zbożowe: 5 porcji
  • warzywa: 5 porcji
  • owoce: 4 porcje
  • tłuszcze: 1-2 porcje

Pamiętaj, że soki to też posiłek. Maluchowi do picia podawaj wodę.

Aleksandra Świeboda
Aleksandra Świeboda
Kierownik Działu Ocen i Rozwoju Współpracy w Instytucie Matki i Dziecka

Ile powinien jeść 2-latek?

Zapotrzebowanie na energię u dzieci w wieku 1-3 lat wynosi ok. 1000 kcal. Odpowiedzi na pytanie, ile powinno jeść 2-letnie dziecko na śniadanie, obiad i kolację, najlepiej szukać w opracowanych w oparciu o wiedzę z zakresu żywienia jadłospisach dla maluchów w tym wieku. 

Przykładowy dzienny jadłospis dla 2-latka

  1. Pierwsze śniadanie: płatki owsiane (2 łyżki) na mleku (1 szklanka) z ½ gotowanego jabłka i cynamonem;
  2. Drugie śniadanie: 1 mały banan pokrojony z 1 łyżeczką jogurtu naturalnego;
  3. Obiad: krupnik jarzynowy z kaszą perłową (1 szklanka) z 1 łyżeczką oliwy i natką pietruszki, 1 gotowany mały ziemniak z klopsikiem cielęcym (wielkości dużego orzecha włoskiego), gotowana marchewka z groszkiem (2 łyżki), doprawiona 1 łyżeczką masła i koperkiem, kompot z malin lub woda (1 szklanka); 
  4. Podwieczorek: kisiel ze świeżych porzeczek (3/4 szklanka) z 1 biszkoptem;
  5. Kolacja: kaszka wielozbożowa bez dodatku cukru (3 łyżki) na mleku modyfikowanym (1 szklanka) z namoczonymi rodzynkami (2 łyżeczki).   

Ile powinno jeść 3-letnie dziecko?

Zapotrzebowanie energetyczne 3-latka nie zmienia się istotnie w porównaniu do 2-letniego dziecka. W tym wieku maluchy często zaczynają chodzić do przedszkola, co może wiązać się ze zmianą sposobu odżywiania i koniecznością dostosowania posiłków spożywanych w domu  do tych jedzonych w przedszkolu. Na poniższym przykładzie widać, ile powinno jeść 3-letnie dziecko, uwzględniając wszystkie posiłki w ciągu dnia.  

Przykładowy dzienny jadłospis dla 3-latka

  1. Pierwsze śniadanie: kanapka (1 kromka chleba razowego) z masłem, plasterkiem pieczonego indyka z morelą i liściem sałaty oraz kawa zbożowa na mleku (1 szklanka);
  2. Drugie śniadanie: marchewkowy piernik z bakaliami (domowego wypieku – 1 mała porcja – ok. 30 g);
  3. Obiad: botwina (1 szklanka) z ½ jajka i koperkiem i 1 łyżką jogurtu naturalnego; gotowany ryż (2-3 łyżki) z pieczonym halibutem (porcja wielkości dużego orzecha włoskiego); surówka z białej kapusty i ogórka kiszonego doprawiona oliwą, jogurtem i koperkiem (1-2 łyżki), kompot z czarnej porzeczki (1 szkl.);
  4. Podwieczorek: gotowana fasolka szparagowa (3 łyżki) z oliwą/masłem (1 łyżeczka), sezamem, czosnkiem i bułką tartą;
  5. Kolacja: kaszka owsiana (2 łyżki) na mleku (1 szkl.) z morelą (1 szt.).

Ile powinno jeść 4-letnie dziecko?

W grupie wiekowej 4-6 lat zapotrzebowanie na energię, przy umiarkowanej aktywności fizycznej, wzrasta do ok. 1400 kcal dziennie. Należy zadbać, aby sposób żywienia zarówno 4-latka, jak i starszego dziecka, uwzględniał te potrzeby. Kolejny przykład ilustruje, ile powinno jeść 4-letnie dziecko, aby zapewnić mu odpowiednią podaż energii i niezbędnych składników odżywczych w ciągu dnia. 

Przykładowy dzienny jadłospis dla 4-latka

  1. Pierwsze śniadanie: pieczywo żytnie (1 kromka) z masłem, jajo gotowane (1 sztuka), pomidor, ogórek, kawa zbożowa na mleku (1 szklanka)
  2. Drugie śniadanie: brzoskwinia (kilka cząstek), kiwi (kilka plasterków)
  3. Obiad: zupa jarzynowa (1 szklanka) z łyżką jogurtu naturalnego, plaster pieczonego schabu (65 g), kasza gryczana (3 łyżki), buraczki (2 łyżki), woda (1 szklanka);
  4. Podwieczorek: jogurtowe placuszki z płatków owsianych (2 sztuki) z musem owocowym (2 łyżki);
  5. Kolacja: mleko (1 szklanka) z płatkami jęczmiennymi (2-3 łyżki).

Autorzy: Zespół ePozytywnaOpinia.pl we współpracy z Małgorzatą Więch – dr inż., specjalistką w zakresie żywienia z Zakładu Żywienia Instytutu Matki i Dziecka.

Źródła:

  • Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia, Zespół medyczno-żywieniowy, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2020; 
  • O żywieniu i aktywności fizycznej dzieci – prosto, nowocześnie, praktycznie pod redakcją prof. Haliny Weker. Ministerstwo Zdrowia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2013.

Oceń ten wpis!