Od dziecka, którego rozwój przebiega prawidłowo, niezależnie od tego, w jakim środowisku kulturowym jest wychowane, oczekiwać można opanowania języka mówionego, jeszcze przed ukończeniem przez nie 4 roku życia. Czy jednak rodzic dziecka znacznie młodszego malucha, powinien poczekać z szukaniem odpowiedzi na pytanie np. co powinno potrafić, a co potrafi dziecko w określonym wieku, jakie słowa powinien znać 2 latek lub czy jego 2-letnie dziecko powinno wypowiadać już swoje imię?
W artykule postaramy się wyjaśnić, co nazywamy mową czynną i bierną w przebiegu rozwoju językowego dziecka? Podpowiemy, jaki rozwój mowy dwulatek powinien prezentować oraz czym jest opóźnienie i zaburzenie rozwoju mowy. Odpowiemy również na pytanie,z czy aby dziecko potrafiło współdziałać w zakresie zabawy z innymi, wystarczy wyłącznie opanowanie przez nie zdolności do rozumienia i używania słów?
Kamienie milowe rozwoju mowy i języka
Rozwój językowy podlega wielowymiarowym interakcjom zachodzącymi między biologicznymi procesami rozwojowymi, a doświadczeniami dziecka, dostarczanymi mu przez środowisko i rodzica. Zdrowy noworodek wyposażony jest przez naturę w umiejętność:
- rozpoznawania dźwięków mowy, które przejawia się w m.in. dostrzeganiu różnic między różnymi dźwiękami (np. uczenie się tempa, prozodii mowy rodzica, aby odróżnić ją od mowy obcych osób, odróżnianie odgłosów pochodzących z otoczenia);
- wydawania wokalizacji, co tworzy podstawę dla rozwoju komunikacji i nauki języka.
Dopiero w ciągu 1 roku życia dziecko przyzwyczaja się do mowy w danym języku. Co ciekawe, traci tym samym zdolność do rozróżniania dźwięków mowy innej niż pochodzącej z własnego języka.
Co potrafi niemowlę w pierwszych miesiącach życia?
- Już około 6 miesiąca życia, niemowlęta potrafią rozróżniać swoje imię, a kolejno uczą się rozpoznawania imion osób z rodziny.
- Do około 8 miesiąca życia, niemowlęta zaczynają dostrzegać granice między wyrazami w dłuższych wypowiedziach.
- W tym samym czasie, w wieku około 8-10 miesiąca życia, niemowlę zaczyna rozumieć znaczenie pojedynczych słów, które pojawiają się w kontekście ich codziennego życia (np. „nie”, „daj”, „am”).
- Od tego momentu rozwój mowy biernej (czyli zasób słów rozumianych) u dziecka powinien stale się poszerzać.