Wśród zaburzeń emocjonalnych u dzieci wyróżnić możemy m.in. lęk, strach, depresję, bulimię, anoreksję, nocne moczenie, jąkanie, tiki. Przyjrzyjmy się dziecku w wieku przedszkolnym, szkolnym i nastolatkom oraz spróbujmy odpowiedzieć na pytania: dlaczego borykają się z trudnościami rozwojowymi, skąd wypływają ich problemy, do czego mogą prowadzić i jak im efektywnie pomagać i towarzyszyć. Zapraszamy do lektury artykułu.
Zaburzenia emocjonalne u dzieci
Zaburzenia emocjonalne to nieprawidłowa reakcja emocjonalna na różne bodźce, dochodzące z zewnątrz. Zaburzenia emocjonalne polegają na zdecydowanych wahaniach nastroju oraz zakłóceniach w myśleniu i działaniu. U dzieci mogą się pojawiać od pierwszych lat ich życia, aż do dorosłości. W każdym momencie rozwojowym, przyjmują różne formy, prezentując charakterystyczne objawy. Ich źródło zaburzeń jest wieloczynnikowe, m.in. podłożem może okazać się neurobiologia oraz aspekty psychospołeczne.
Zaburzenia emocjonalne u małych dzieci najczęściej przyjmują postać reakcji o charakterze nerwicowym. Dziecko zaczyna reagować intensywnym i chorobliwym, nadmiernym lękiem na sytuacje, które budzą w nim stres, a same w sobie nie stanowią bezpośredniego zagrożenia. Taka sytuacja może mieć miejsce po traumatycznym wydarzeniu lub urazie psychicznym.
Zaburzenia emocjonalne u dzieci spowodowane mogą być przez:
- Wszelkie schorzenia, które negatywnie wpływają na sferę hormonalną, m.in. na poziom neuroprzekaźników (serotoniny, dopaminy i noradrenaliny);
- Nietypowa budowa i działanie ośrodkowego układu nerwowego;
- Struktura osobowości – nadmierna lękliwość, hipochondria, brak wiary w siebie;
- Przemoc, kłótnie, atmosfera strachu, molestowanie seksualne, uzależnienia;
- Błędy wychowawcze rodziców, a w tym zaburzony proces socjalizacji. Można zaliczyć do nich: nadopiekuńczość lub brak opieki ze strony dorosłych, nieobecność w życiu dziecka lub przytłoczenie obecnością rodzica oraz nadmierne rozpieszczanie lub nadmierny krytycyzm.
Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym
Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, często mają swoje źródło w zaburzeniach dotychczasowego rytmu życia. Taka sytuacja może mieć miejsce w chwili, gdy na wiele godzin dziecko jest odseparowane od rodziców lub doświadczyło pierwszego, szerszego kontaktu ze środowiskiem społecznym innym niż dom, bądź ze środowiskiem rówieśniczym.
W etapie rozwoju przedszkolnego, u dziecka pojawiają się już znaki pokazujące wszelkie popełnione błędy wychowawcze z pierwszych 3 lat życia dziecka, wszelkie patologie, których dziecko było uczestnikiem w domu rodzinnym, jak i przeżyte silne wstrząsy i traumy. Przyglądając się zaburzeniom zarówno emocjonalnym, jak i behawioralnym, dzieci w wieku 3 – 7 lat, możemy wyróżnić bardzo konkretne problemy:
- Zaburzenia nerwicowe mające podłoże lękowe, występujące w różnego typu reakcjach na stres, poczuciu zagrożenia, braku możliwości adaptacyjnych i separacyjnych. Manifestują się poprzez płaczliwość, apatię, agresję.
- Strach – uczucie spowodowane konkretnym zagrożeniem, przeszkodą i niebezpieczeństwem, np. przemoc, strach przed ciemnością.
- Moczenie nocne – mimowolne, niekontrolowane popuszczanie moczu w nocy. To zaburzenie związane jest z brakiem właściwych odruchów, ale też istnieje jego połączenie z wysokim poziomem lęku.
- Jąkanie – występująca na tle nerwowym, niemożność płynnego wypowiedzenia określonych zgłosek lub ich powtarzanie.
- Tiki – ruchy określonych grup mięśni twarzy, które w sposób niekontrolowany, tworzą serię mimicznych ruchów. Często uaktywniają się po traumatycznych wydarzeniach, po długim funkcjonowaniu w czynnikach patologicznych (przemoc fizyczna i psychiczna).
- Obojętność uczuciowa, nieumiejętne okazywanie uczuć, które jest skutkiem niewystarczającego kontaktu z matką w pierwszych latach życia, braku bliskości i zawiązywania więzi;
- Nadpobudliwość psychoruchowa – zaburzenia układu nerwowego, mające podstawy do obserwowania dziecka pod kątem ADHD;
- Agresja – fizyczna, psychiczna, werbalna;
- Zaburzenia łaknienia – jadłowstręt, bądź objadanie się;
- Zahamowanie psychoruchowe – apatia, wycofanie, które ma różne odsłony np. dziecko zmotywowane, ale napięte, bądź z obniżonym poczuciem własnej wartości i wyostrzonym wewnętrznym krytykiem lub dziecko będące podporządkowane, ale małomówne.
Dziecko cierpiące na zaburzenia emocjonalne może też stać się trwale lękliwe, nieśmiałe i niepewne swojego bycia w danej chwili. Spada również w takiej sytuacji aktywność ruchowa dziecka, co jest powiązane z obniżeniem zainteresowania wobec grupy rówieśniczej. Dziecko funkcjonuje jako wycofane, nie chce działać, bo boi się odrzucenia, ośmieszenia. Owszem starannie wykonuje swoje obowiązki, ale tylko dlatego, że nie jest pewne swoich umiejętności i wartości. Przesadna grzeczność, bierność, posłuszeństwo i uczynność, wynikają z obawy przed krytyką.
Dziecko z zaburzeniami emocjonalnymi jest pozornie obojętne i powściągliwe w wyrażaniu uczuć negatywnych, jak i pozytywnych, z obawy przed reakcją otoczenia i ewentualnych związanych z tym nieprzyjemności.