Wady postawy u dzieci w wieku szkolnym

1 kwietnia 2022

Twój przedszkolak, nie jest już przedszkolakiem! Awansował na ucznia! To wspaniała wiadomość, ale jednocześnie duże wyzwanie dla Ciebie i przede wszystkim dla niego. Wcześniej rutyna dnia wyglądała nieco inaczej- harmonogram dnia przewidywał więcej czasu na zabawę, swobodną aktywność w pomieszczeniu i na świeżym powietrzu. Czas przy stoliku/biurku ograniczony był do prac plastycznych, gier, jedzenia. Czasu na sen też jakby trochę więcej.

Z przedszkolaka w ucznia: czas na zmiany!

Teraz Twoja pociecha, z uwagi na lekcje prowadzone w szkole przebywa w pozycji siedzącej nawet do 8 godzin dziennie. Po zakończonych zajęciach lekcyjnych, czas na odrabianie zadań domowych, przygotowanie i naukę. To duża zmiana, jak na małego człowieka w szczycie okresu rozwojowego. Po wakacjach pełnych wrażeń zmysłowych, ruchowych, emocjonalnych, następuje nowy etap, w którym warto towarzyszyć swojemu maluchowi i bacznie obserwować zmiany zachodzące w jego ciele.

Wady postawy u dzieci w wieku szkolnym

Klaudia Wyszyńska

Fizjoterapeuta w Ośrodku Rehabilitacji Dziennej, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Na czas szkolny przypadają dwa okresy krytyczne w kształtowaniu postawy ciała (wówczas swój początek ma najwięcej wad postawy): pierwszy to wspomniany moment rozpoczęcia szkoły i dominacji pozycji siedzącej (wiek 6-7 lat). Drugi to czas przekwitania (u dziewcząt zwykle 11-13 lat, u chłopców 13-14 lat). Następuje wtedy szybki wzrost ciała oraz wiele zmian hormonalnych. Powinny być to okresy szczególnej obserwacji postawy ciała dziecka w wieku szkolnym.

O tym, że idealna postawa ciała nie istnieje przeczytasz tutaj. Do najczęściej występujących wad postawy ciała u dzieci w wieku szkolnym zaliczamy między innymi: plecy okrągłe, płaskie, wklęsłe, skolioza, wady ukształtowania klatki piersiowej (klatka piersiowa kurza, lejkowata), wady ustawienia kończyn dolnych (kolana koślawe, szpotawe). Trudno byłoby w jednym artykule opisać każdą z osobna, dodatkowo należy pamiętać, że każde dziecko ma swoje indywidualne cechy postawy ciała, które należy uwzględniać w jej ocenie.

Profilaktyka wad postawy

Wiadomo nie od dziś, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. Terapia wad postawy to często długi, żmudny, wymagający czasu i zaangażowania dziecka oraz rodzica proces. Natomiast nieprawidłowości w postawie ciała zauważone odpowiednio wcześnie są łatwiejsze do skorygowania i pozwalają na uniknięcie pogłębiania się problemu w przyszłości.

Przesiewowe badania postawy ciała u dzieci w wieku szkolnym powinny być wykonywane przez placówkę szkolną przynajmniej raz w roku.

Nie zawsze jest to możliwe do zrealizowania, dlatego warto udać się na wizytę kontrolną do fizjoterapeuty pracującego z wadami postawy u dzieci. Specjalista oceni zakresy ruchu w stawach, napięcie i siłę mięśni, wzorce ruchowe, z których korzysta dziecko. Przyjrzy się również postawie ciała zarówno w spoczynku jak i podczas ruchu. Podpowie jaki rodzaj aktywności fizycznej zalecany jest dla Twojej pociechy i jak często maluch powinien się ruszać.

W okresie kształcenia szkolnego warto zadbać o prawidłowy sen dziecka. Regeneracja jest równie ważna, jak aktywność i wysiłek. Jakościowy sen trwający minimum 8 do 10 godzin wpływa pozytywnie nie tylko na zdolności intelektualne dziecka, jego umiejętność skupienia na lekcjach i przyswajanie wiedzy, ale także na postawę ciała. Niewyspane dziecko to zmęczone dziecko!

Zadbaj o to, żeby miejsce, w którym śpi dziecko było:
  • przewietrzone;
  • materac był średnio-twardy;
  • na minimum godzinę przed snem ograniczyć dostęp do światła niebieskiego generowanego przez ekrany (telefon, tablet, telewizor, komputer).

Na postawę ciała wpływają także emocje Twojego dziecka. Czy czytając ten artykuł potrafisz sobie wyobrazić choć jedną osobę ze swojego środowiska, która w towarzystwie stoi wyprostowana, pewna siebie, chodzi pewnym krokiem z uniesioną głową? Z drugiej strony, czy znasz kogoś, kto wydaje się być często przygarbiony, wycofany, ze spuszczoną głową, jakby przygnębiony? Być może potrafisz zaobserwować podobne zmiany w postawie ciała u swojego malucha.

Klaudia Wyszyńska

Fizjoterapeuta w Ośrodku Rehabilitacji Dziennej, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Nie ma nic złego w tym, że nasze ciało reaguje adekwatnie do stanu emocjonalnego, w którym się obecnie znajdujemy. Utrwalone zmiany, wady w postawie ciała dziecka wystąpią dopiero wtedy, gdy dany stan się przedłuża, powtarza przez dłuższy czas. Szkoła często wiąże się z pojawieniem się wielu emocji i stresu u malucha. Upewnij się, że potrafi sobie z nim radzić. Zapewniaj poczucie bezpieczeństwa, wspieraj i rozmawiaj. Pomóc mogą także ćwiczenia oddechowe.

Ruch to zdrowie!

Aktywność fizyczna jest niezmiernie ważnym elementem kształtowania układu ruchu rozwijającego się małego człowieka. Prawidłowa postawa ciała u dziecka w wieku szkolnym zaprocentuje w przyszłości. To wspaniała inwestycja w zdrowie. Rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia mówią o tym, że dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym zaleca się minimum 60 minut aktywności fizycznej dziennie (umiarkowanej lub intensywnej). Istotne jest, aby proponować dziecku aktywność, która będzie sprawiała mu radość oraz będzie adekwatna do jego wieku oraz obecnych umiejętności.

Okres szkolny to dobry czas na nabywanie nowych umiejętności ruchowych takich jak:
  • pływanie;
  • jazda na rowerze;
  • jazda na rolkach;
  • łyżwach;
  • gry zespołowe;
  • taniec itp.

Niedoceniana jest również spontaniczna zabawa (koniecznie w pozycji innej, niż siedząca) np. berek w czasie przerwy między lekcjami, zabawy ‘podwórkowe”, tor przeszkód w czasie spaceru w lecie czy przeskakiwanie przez kałuże po deszczu. Staraj się nie zapominać o tym, by aktywność kojarzyła się dziecku nie tylko z przykrym obowiązkiem, ale też była przyjemnością i odpoczynkiem dla ciężko pracującego w czasie nauki umysłu. Pozytywnym efektem ubocznym regularnej aktywności fizycznej Twojego dziecka będzie silne, gibkie i zdrowe ciało oraz prawidłowa postawa ciała.

Rekomendowane produkty

Klaudia Wyszyńska

Fizjoterapeuta w Ośrodku Rehabilitacji Dziennej, Instytut Matki i Dziecka

 

Autor

Klaudia Wyszyńska

Fizjoterapeuta w Ośrodku Rehabilitacji Dziennej, Instytut Matki i Dziecka

Dofinansowanie UE
Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności serwisu.
Akceptuję