Strażnik klocków i łopatek? Dlaczego Twoje dziecko nie chce się dzielić – i jak je zrozumieć.

To miały być spokojne chwile na placu zabaw: piasek pod stopami, dzieci w wesołym wirze zabawy, aż nagle – jak piorun z bezchmurnego nieba – głos Twojego dziecka przerywa sielankę: „Nie ruszaj! Zostaw! To moje!”. Spojrzenia wszystkich wokół skupiają się na Was, ktoś komentuje półgłosem: „Wstyd, taki duży, a nie potrafi się dzielić…”. Znasz ten scenariusz aż za dobrze i masz wrażenie, że Twój maluch traktuje każdy patyk jak swój skarb, nie zamierzając się nim dzielić? 

W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego dziecko nie chce się dzielić i podpowiadamy, jak mądrze, bez presji i krzyku, wspierać rozwój tej ważnej, ale trudnej dla malucha umiejętności — jak nauczyć dziecko dzielenia się zabawkami.

Dlaczego dziecko nie chce się dzielić? Poznaj rozwojowe źródła dziecięcej zaborczości.

W pierwszych 3-4. latach życia świat dziecka naturalnie koncentruje się wokół niego samego, a pojęcie własności dopiero się kształtuje.

Joanna Pruban

Psycholog, Pedagog oraz Specjalista psychoonkologii, Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Dziecko uczy się, co należy do niego poprzez bezpośrednie doświadczenie – dotykanie, trzymanie, używanie. Zabawka, którą w danym momencie bawi się maluch, staje się przedłużeniem jego samego, a próba jej odebrania może być odbierana jako naruszenie integralności dziecka. Stąd częste i gwałtowne protesty malucha: ,,Zostaw, to moje, nie ruszaj!”, nierzadko połączone z wyrywaniem zabawki,  popychaniem, a nawet biciem rówieśników…

Dziecko nie chce się dzielić? Ten etap często zbiega się ze skokami rozwojowymi i budowaniem autonomii. Maluch odkrywa swoją odrębność i pragnie mieć kontrolę nad otoczeniem. Posiadanie przedmiotów i decydowanie o tym, co z nimi zrobi, daje dziecku poczucie sprawczości i bezpieczeństwa w świecie, który wciąż jest dla niego nowy i nie do końca zrozumiały.

Dziecko nie chce się dzielić zabawkami: gdy ,,dzielenie się” ma dla dziecka zupełnie inne znaczenie

Dla dorosłych dzielenie się to wyraz empatii i troski o innych. Dla małego dziecka? To często niezrozumiały pomysł, że coś, co właśnie trzyma w rękach, nagle miałoby trafić do kogoś innego. Dziecko nie chce się dzielić zabawkami, ponieważ słowo „podziel się zabawką” często odbiera bardzo ostatecznie: “Oddam komuś zabawkę na zawsze, już nigdy jej nie odzyskam, a tak bardzo chcę się nią bawić. W głowie malucha może pojawić się także inna, bądź co bądź, logiczna koncepcja: ,,Jak mam się podzielić samochodzikiem, skoro jest tylko jeden?”

Joanna Pruban

Psycholog, Pedagog oraz Specjalista psychoonkologii, Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Maluchy do ok. 3-4. roku życia nie mają jeszcze rozwiniętej zdolności do empatii i przewidywania korzyści płynących z dzielenia się zabawkami, takich jak radość drugiej osoby czy możliwość wspólnej zabawy w przyszłości. Empatia kształtuje się stopniowo, a większa gotowość do dzielenia się naturalnie pojawia się z wiekiem i doświadczeniem, często około 5-6. roku życia dziecka.

Trudności w dzieleniu się to nie problem wychowawczy – to rozwój w praktyce

Przechodzenie przez fazę intensywnej zaborczości jest całkowicie normalnym etapem w rozwoju dziecka. Większość maluchów doświadcza okresu, w którym niechętnie dzieli się swoimi rzeczami i nie oznacza to, że są samolubne, czy źle wychowane. Taka zaborczość i niechęć do dzielenia się to naturalna część procesu poznawania świata, budowania poczucia własnej wartości i autonomii.

2 latek

 

Jak nauczyć dziecko dzielenia się zabawkami, by stało się to jego wyborem, a nie obowiązkiem?

Oczywiście, dzielenia się można i warto uczyć dziecko, ale kluczowe jest, jak to robimy. Jeśli zastanawiasz się, jak nauczyć dziecko dzielić się zabawkami, zacznij od stworzenia przestrzeni, w której poczuje się bezpiecznie i zrozumie, co naprawdę oznacza współdzielenie.

Zamiast nacisku i zawstydzania – spokojna rozmowa, empatyczne nazwanie emocji i własny przykład. To właśnie w takich momentach rodzi się gotowość do dzielenia, która wypływa z relacji, ze zrozumienia sytuacji, nie z przymusu. Pewnych rzeczy nie da się przyspieszyć, a rozwój poznawczy i społeczny malucha to proces.

Zamiast zawstydzać – wspieraj, modeluj, rozmawiaj

Nie powinniśmy zmuszać dziecka do natychmiastowego dzielenia się. Gdy zmuszamy dziecko do dzielenia się „bo już jest duże” albo zawstydzamy je przed innymi, uczymy je jednego: że dzielenie się to stres, złość, wstyd, poczucie niesprawiedliwości, a nie życzliwość. A przecież nie o to nam chodzi. Zamiast tego warto zadać sobie pytanie: jak nauczyć dziecko dzielenia się zabawkami tak, by robiło to z własnej woli, a nie z poczucia winy?

Modelujmy hojność i dzielenie się w naszym codziennym życiu — dziecko uczy się przez obserwację, więc pokazujmy mu, jak dzielimy się z innymi, jak pomagamy i jak reagujemy na potrzeby innych z empatią, opowiadajmy o sytuacjach z naszego życia, w których potrzebne było podzielenie się jedzeniem, ubraniem, jakąś rzeczą.

Jak chcemy nauczyć dziecko dzielenia się, warto tłumaczyć mu korzyści płynące z dzielenia, ale w sposób dostosowany do jego wieku. Możemy mówić o tym, jak fajnie jest bawić się razem, jak dzielenie się sprawia radość innym i jak inni mogą chcieć podzielić się czymś z nami w przyszłości.

Jak pomóc dziecku dzielić się zabawkami i jak pomóc sobie z presją społeczną?

Obawa przed oceną innych rodziców i lęk, że nasze „niedzielące się” dziecko zostanie odrzucone przez rówieśników, są naturalne… pamiętajmy jednak, że większość rodziców przechodzi przez to samo.

Joanna Pruban

Psycholog, Pedagog oraz Specjalista psychoonkologii, Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Jeśli dziecko nie chce się dzielić, nie szukaj winy w sobie ani w nim. To nie bunt, to nie złośliwość – to po prostu kolejny krok na długiej drodze do nauki relacji z innymi ludźmi. Nasza reakcja może wspierać, albo hamować rozwój społeczny, dlatego, zamiast wywierać presję, karać czy nalegać, by dziecko natychmiast się czymś podzieliło, warto skupić się na tym, co naprawdę ważne – czyli na wspieraniu go w budowaniu relacji z rówieśnikami, empatii i innych kluczowych umiejętności społecznych. 

Wyjaśnijmy innym rodzicom, że nasze dziecko jest jeszcze małe i uczy się dzielenia. Często samo spokojne wyjaśnienie sytuacji może zdjąć z nas napięcie i ,,rozluźnić” atmosferę na placu zabaw.

Dziecko nie chce się dzielić — a co jeśli wyrośnie na egoistycznego ,,samoluba”?

Co do obaw o przyszłe relacje społeczne, nauka dzielenia się jest procesem długotrwałym. To, że dziecko nie chce się dzielić zabawkami, nie powinno budzić w nas lęku o jego przyszłość, ponieważ zaborczość to zupełnie naturalny etap, przez który – w większym lub mniejszym stopniu – przechodzi każdy maluszek. Nie świadczy o braku empatii ani o trudnym charakterze, ponieważ dzielenie się to nie cecha wrodzona, lecz umiejętność, która rozwija się powoli – razem z doświadczeniem, wiekiem i emocjonalną dojrzałością. Nasza rola, jako rodziców, polega na mądrym wspieraniu malucha w rozwoju empatii i umiejętności społecznych, a dzielenie się jest tylko jednym z elementów tej układanki.

Jak nauczyć dziecko dzielenia się zabawkami: praktyczne wskazówki

Oto, jak wspierać dziecko w dzieleniu się w codziennych sytuacjach, np. na placu zabaw:

  • Nie zmuszaj do natychmiastowego oddania zabawki. Jeśli Twoje dziecko bawi się czymś i inne dziecko chce się tym pobawić, możesz powiedzieć: „Widzę, że teraz mój syn Michał się tym bawi. Jak skończy, może ty będziesz mógł spróbować?”.
  • Wprowadź pojęcie „za chwilę”. Gdy dziecko nie che się dzielić, możesz powiedzieć: „Pobaw się jeszcze troszkę, a za chwilę możemy dać pobawić się nowej koleżance, która też ma ochotę na zabawę tym autkiem”.
  • Miej przy sobie „zabawki do dzielenia się”. Wybierając się na plac zabaw, zabierz kilka rzeczy, z którymi maluch nie jest aż tak emocjonalnie związany – np. zapasowy zestaw foremek, starą łopatkę czy mniej lubianą piłkę.
  • Opisz sytuację bez oceniania. Gdy dziecko nie chce się dzielić zabawkami i dojdzie do konfliktu, spróbuj opowiedzieć, co widzisz: “Zauważyłam, że oboje macie ochotę pobawić się tą samą łopatką. Jak myślicie, da się wymyślić sposób, żeby korzystać z niej razem/pobawić się wspólnie?”. 
  • Interweniuj spokojnie, gdy pojawiają się silne emocje. Gdy dziecko reaguje gwałtownie – wyrywa innym przedmioty, krzyczy, popycha – zareaguj spokojnie, ale stanowczo, nazwij emocje i pokaż, że jesteś obok: „Widzę, że się zdenerwowałeś, bo kolega wziął łopatkę. Pomogę wam to rozwiązać”.

W razie potrzeby wycofaj się z dzieckiem w spokojniejsze miejsce, aby mogło się uspokoić i aby w silnych emocjach nie robiło innym krzywdy.

  • Omów trudności z wyprzedzeniem. Gdy idziecie do parku, a Twoje dziecko jest spokojne, najedzone i w dobrym humorze, zanim wyjdziecie z domu, porozmawiaj z nim o tym, co będzie się działo: ,,W parku najpewniej będą inne dzieci, być może będziecie chcieli bawić się tymi samymi zabawkami w piaskownicy: co będziemy mogli zrobić, w takiej sytuacji, masz jakiś pomysł?”. 

Twoje dziecko nie chce się dzielić zabawkami, gdy przychodzą goście? Spokojnie – tu nie chodzi o brak wychowania, tylko o emocje.

  • Przygotuj dziecko na wizytę. Możesz porozmawiać z nim wcześniej o tym, że przyjdą goście z dziećmi i będą się razem bawić.
  • Daj dziecku poczucie kontroli. Zapytaj, które zabawki chciałoby schować na czas wizyty, a które mogą być dostępne dla gości. To wzmacnia jego poczucie bezpieczeństwa i zmniejsza lęk przed utratą wszystkich swoich rzeczy.
  • Nie oczekuj, że dziecko podzieli się absolutnie wszystkimi zabawkami. To jego przestrzeń i jego rzeczy.
  • Modeluj pozytywne interakcje. Wspieraj dzieci w budowaniu relacji i zapraszaj je do wspólnej zabawy, ale nie nalegaj, by koniecznie dzieliły się konkretną zabawką. Gdy pojawi się napięcie – zamiast oceniać, pomóż maluchom poszukać rozwiązania, które będzie dobre dla obu stron, a gdy dzieci są starsze, zachęć, aby najpierw same spróbowały rozwiązać problem po swojemu (wkraczaj tylko w razie eskalacji sporu).

Nadmierna troska rodzica może hamować rozwój ważnych kompetencji dziecka: więcej o tzw. helikopterowym rodzicielstwie przeczytasz w tym artykule.

  • W razie konfliktu pomóż znaleźć rozwiązanie. Możesz zaproponować zabawę na zmianę lub znalezienie innej zabawki, którą oboje będą chcieli się pobawić razem.

Pamiętaj o wartości wspólnego bycia dzieci ze sobą, wspólnego spędzania czasu i nauki wzajemnej interakcji. Sens spotkania to przede wszystkim relacja między dziećmi, a nie tylko dzielenie się i zabawa konkretnymi zabawkami — unikanie skupiania się na negatywnych aspektach (gdy dziecko nie chce się dzielić zabawkami) i docenianie dobrych momentów zabawy pomoże czerpać większą radość ze spotkań towarzyskich.

Podsumowanie: dziecko nie chce się dzielić? Twoje wsparcie zdziała więcej, niż myślisz!

Dla małego dziecka dzielenie się to nie oczywistość, a nowa umiejętność – taka, która dojrzewa powoli, jak wszystko, co w życiu ważne

Joanna Pruban

Psycholog, Pedagog oraz Specjalista psychoonkologii, Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Jeśli zależy Ci, by dziecko zaczęło się dzielić, nie zaczynaj od słów „bo trzeba”. Jak chcesz nauczyć dziecko dzielenia się zabawkami, pokaż, że rozumiesz jego emocje, że słuchasz i że dzielenie się może być wyborem, a nie obowiązkiem – wtedy ta umiejętność ma szansę naprawdę się zakorzenić. To nie rozkazy uczą empatii, tylko codzienne sytuacje, w których dziecko czuje się bezpieczne, widzi dobry przykład i ma przestrzeń, by podjąć decyzję po swojemu, czując Twoje wsparcie. 

Dziecko uczy się relacji z innymi małymi krokami, przez lata swojego rozwoju, a Twoja cierpliwość i obecność to dla niego najlepszy przewodnik w tej drodze.

 

Konsultacja medyczna

Joanna Pruban

Psycholog, Pedagog oraz Specjalista psychoonkologii, Klinika Onkologii i Chirurgii Onkologicznej Dzieci i Młodzieży, Instytut Matki i Dziecka

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności serwisu.
Akceptuję