Trudności w dzieleniu się to nie problem wychowawczy – to rozwój w praktyce
Przechodzenie przez fazę intensywnej zaborczości jest całkowicie normalnym etapem w rozwoju dziecka. Większość maluchów doświadcza okresu, w którym niechętnie dzieli się swoimi rzeczami i nie oznacza to, że są samolubne, czy źle wychowane. Taka zaborczość i niechęć do dzielenia się to naturalna część procesu poznawania świata, budowania poczucia własnej wartości i autonomii.

Jak nauczyć dziecko dzielenia się zabawkami, by stało się to jego wyborem, a nie obowiązkiem?
Oczywiście, dzielenia się można i warto uczyć dziecko, ale kluczowe jest, jak to robimy. Jeśli zastanawiasz się, jak nauczyć dziecko dzielić się zabawkami, zacznij od stworzenia przestrzeni, w której poczuje się bezpiecznie i zrozumie, co naprawdę oznacza współdzielenie.
Zamiast nacisku i zawstydzania – spokojna rozmowa, empatyczne nazwanie emocji i własny przykład. To właśnie w takich momentach rodzi się gotowość do dzielenia, która wypływa z relacji, ze zrozumienia sytuacji, nie z przymusu. Pewnych rzeczy nie da się przyspieszyć, a rozwój poznawczy i społeczny malucha to proces.
Zamiast zawstydzać – wspieraj, modeluj, rozmawiaj
Nie powinniśmy zmuszać dziecka do natychmiastowego dzielenia się. Gdy zmuszamy dziecko do dzielenia się „bo już jest duże” albo zawstydzamy je przed innymi, uczymy je jednego: że dzielenie się to stres, złość, wstyd, poczucie niesprawiedliwości, a nie życzliwość. A przecież nie o to nam chodzi. Zamiast tego warto zadać sobie pytanie: jak nauczyć dziecko dzielenia się zabawkami tak, by robiło to z własnej woli, a nie z poczucia winy?
Modelujmy hojność i dzielenie się w naszym codziennym życiu — dziecko uczy się przez obserwację, więc pokazujmy mu, jak dzielimy się z innymi, jak pomagamy i jak reagujemy na potrzeby innych z empatią, opowiadajmy o sytuacjach z naszego życia, w których potrzebne było podzielenie się jedzeniem, ubraniem, jakąś rzeczą.
Jak chcemy nauczyć dziecko dzielenia się, warto tłumaczyć mu korzyści płynące z dzielenia, ale w sposób dostosowany do jego wieku. Możemy mówić o tym, jak fajnie jest bawić się razem, jak dzielenie się sprawia radość innym i jak inni mogą chcieć podzielić się czymś z nami w przyszłości.
Jak pomóc dziecku dzielić się zabawkami i jak pomóc sobie z presją społeczną?
Obawa przed oceną innych rodziców i lęk, że nasze „niedzielące się” dziecko zostanie odrzucone przez rówieśników, są naturalne… pamiętajmy jednak, że większość rodziców przechodzi przez to samo.