Jak przebiega rozwój motoryczny dziecka w 1 roku życia? Czy zabawki mają wpływ na harmonijny rozwój maluszka we wczesnych etapach rozwoju? Czym są skoki rozwojowe w 1 roku życia i czy występują u każdego dziecka w tym samym czasie?
W tym artykule opisujemy najważniejsze kamienie milowe rozwoju w pierwszym roku życia dziecka oraz podpowiadamy, jakie zabawki i aktywności będą wspierać malucha w tym okresie intensywnego wzrostu.
Jak przebiega rozwój motoryczny w 1 roku życia dziecka i co mają do tego skoki rozwojowe?
W każdym niemowlęciu drzemie wrodzony, naturalny pęd do rozwoju, który w pierwszym roku życia przebiega w sposób:
- Indywidualny:
Uzależniony przede wszystkim genetycznie, ale nie tylko. Przebieg porodu czy środowisko w którym wzrasta niemowlę, odgrywają bardzo duże znaczenie w przebiegu rozwoju; - Ciągły:
Dziecko nieustannie, w swoim tempie osiąga kolejne umiejętności motoryczne oraz poznawcze; - Sekwencyjny:
Harmonijny rozwój motoryczny dziecka w 1 roku życia zazwyczaj przebiega według określonego schematu, w którym poszczególne umiejętności psycho-ruchowe następują po sobie. Przykład: obrót z pleców na brzuszek jest możliwy gdy m.in.: rączki i nóżki są w stanie swobodnie przekraczać linię środkowa ciała i dziecko umie aktywnie skracać i wydłużać boki tułowia. Te umiejętności maluszek po kolei buduje podczas pierwszych miesięcy życia; - Wariantowy:
Każde dziecko może osiągnąć kolejne kamienie milowe rozwoju w nieco inny sposób. Przykładowo: Jaś najpierw nauczy się obracać na brzuszek przez lewy bok, a Helenka przez prawy. Staś usiądzie po raz pierwszy w nieco inny sposób niż Franek i jest to zupełnie naturalne.
Kolejną cechą charakterystyczną dla rozwoju motorycznego dziecka w 1 roku życia jest jego skokowy przebieg.
Wielu rodziców spotyka się z określeniem ,,skok rozwojowy” podczas przeglądania forów internetowych lub w trakcie dyskusji ze znajomymi, którzy także mają dzieci: Synek jest bardziej płaczliwy niż zwykle? Córeczka gorzej sypia? Pewnie to skok rozwojowy!. Czym właściwie są skoki rozwojowe w pierwszych 12 miesiącach życia dziecka i czy każdy maluch przechodzi przez nie tak samo?
Czym są skoki rozwojowe w 1 roku życia?
W literaturze termin skoku rozwojowego po raz pierwszy przytoczył Frans Plooij w roku 1992. Na podstawie wieloletnich obserwacji badacz stwierdził, że u wielu dzieci kolejne umiejętności psycho-ruchowe następują w określonym czasie i w sposób, który można określić jako ,,skokowy”. Dzieje się tak dlatego, że w układzie nerwowym w danych przedziałach czasu tworzy się ogromna ilość nowych połączeń neuronalnych, które umożliwiają niemowlakowi odbieranie, przetwarzanie i aktywne wykorzystywanie bodźców zewnętrznych oraz tych płynących z jego ciała.