Rozpoczynając rodzicielską przygodę życia, natrafiamy na wiele podejść, metod i podręczników wychowawczych, pisanych przez bardziej lub mniej przygotowanych do tego autorów. Chcemy przedstawiać Wam te, które warte są uwagi i pochylenia się nad nimi. Jednym z podejść do wychowania (i nie tylko!) jest Self-Reg (z ang. self-regulation, czyli samoregulacja). W artykule poruszamy szerzej zagadnienie self regulation dla dzieci i rodziców, którzy są ciekawi tej metody. Zapraszamy do lektury.
Self-Regulation dla dzieci: metody wychowawcze
Metoda ta została opracowana przez kanadyjskiego profesora psychologii i filozofii Stuarta Shankera. Czym różni się Self-Reg od wielu innych metod wychowawczych?
Self-regulation to podejście, które pomaga rodzicom zrozumieć, dlaczego ich dzieci krzyczą i płaczą. Uczy, jak rozpoznawać stresory i właściwie sobie z nimi radzić.
Zapewne, obok zainteresowania self-regulation, jako jedną z metod wychowawczych, nasunie się Wam od razu pytanie: czym są stresory?
Stresory to wszystkie sytuacje i odczucia, które powodują napięcie, a co za tym idzie, wydatkowanie energii.
Self-Regulation dla dzieci: gdzie występują stresory?
Aby ułatwić zrozumienie tej metody wychowawczej i identyfikowanie stresorów, Shanker podzielił je na 5 obszarów występowania. Wyróżniamy następujące obszary:
- Biologiczny – czyli wszystkie stresory, które związane są z ciałem;
- Emocji – silne emocje, zarówno te trudne, jak i łatwe;
- Poznawczy – procesy związane ze zdobywaniem wiedzy;
- Społeczny – niezrozumienie systemu społecznego, w jakim się znajdujemy;
- Prospołeczny – radzenie sobie z emocjami innych.