Oglądanie bajek a rozwój dziecka: jak oduczyć dziecko ciągłego oglądania bajek?

31 lipca 2023
Reklama

Dziecko każdą, wolną chwilę ma ochotę spędzać przed ekranem telewizora lub smartfona i coraz mniej czasu poświęca na aktywną zabawę, przebywanie na świeżym powietrzu, czy interakcję z rówieśnikami? Jak oduczyć dziecko oglądania bajek, kiedy od razu po powrocie ze żłobka lub przedszkola maluch głośno i bardzo dobitnie dopomina się ulubionej bajeczki? 

Jak oduczyć dziecko oglądania telewizji i zachęcić do innego, bardziej kreatywnego spędzania czasu? W tym artykule podajemy 3 pomysły na to, jak w mądry i pełen szacunku dla malucha sposób, wprowadzić w jego życie bardziej rozsądny dostęp do nowych technolog

Jak chcemy oduczyć dziecko oglądania bajek: musimy trwale zmienić nawyki całej rodziny

Badania pokazują, że już dzieci w wieku 2 i 3 lat, więcej czasu spędzają na obcowaniu z nowymi technologiami, niż na zabawie na dworze, a blisko 1/4 z nich ogląda telewizję znacznie dłużej, niż rekomendowane 1-2h dziennie [1].

Jak chcemy oduczyć dziecko nagminnego oglądania bajek, przede wszystkim musimy skupić się na zmianie naszego – opiekunów – podejścia do oglądania telewizji. Wyniki badań jasno pokazują że to, ile czasu dziennie dziecko spędza przed telewizorem zależy w głównej mierze od zwyczajów panujących w rodzinie [1,2].

Czy telewizor jest włączony podczas posiłków, a może bajki i różne programy telewizyjne stanowią nieodłączne ,,tło” dla życia toczącego się w domu? W jednym z badań ankietowych przeprowadzanych w Polsce, aż 44% rodziców przyznało, że telewizor jest w domu włączony cały czas [2].

Rekomendowane produkty

Anna Milewska

Starszy specjalista w Dziale Ocen i Rozwoju Współpracy, Instytut Matki i Dziecka

Dobry przykład płynący ze strony rodzica

Jak chcemy oduczyć dziecko ciągłego oglądania telewizji, na samym początku należy przyjrzeć się, czy sami dajemy maluchowi dobry przykład, a może spędzamy przed ekranem telewizora/smartfona każdą, wolną chwilę?

Justyna Hermaniuk

Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Obiecajmy maluchowi, że ograniczymy czas spędzany przed ekranem i – co najważniejsze – dotrzymujmy tych obietnic i ustaleń. Pomocne jest wprowadzenie grafiku (kiedy w ciągu dnia będą bajeczki) oraz limitu czasowego bajek i telewizji oglądanej w ciągu dnia. 0,5-1 h dziennie to rozsądny limit czasu, jaki dziecko łącznie może spędzać przed telewizorem. Przygotujmy grafik razem z dzieckiem, w formie obrazkowej lub pisemnej i przyczepmy go w widocznym miejscu. W odmierzaniu ,,czasu ekranowego” pomocny będzie kuchenny minutnik, ewentualnie wprowadzenie limitu ilości odcinków danej bajki (np. 3 odcinki i koniec oglądania na dziś, o czym informujemy przed rozpoczęciem oglądania).

Jak chcemy oduczyć dziecko oglądania bajek: wprowadzajmy zmiany mądrze

Po wspólnym ustaleniu z dzieckiem nowego wyzwania pt.: ,,dzienny limit oglądania telewizji”, dobrze jest wprowadzić kilka, dodatkowych zasad:

  • Wyłączmy telewizor na czas wspólnych posiłków, w zamian skupmy się na rozmowie z dzieckiem i pozostałymi członkami rodziny.
  • Jak chcemy oduczyć dziecko oglądania telewizji, po ustaleniu grafiku czasu spędzanego przed ekranem zadbajmy, aby maluch nie oglądał bajek minimum 1,5-2 h przed snem.

Emitowane przez telewizję, smartfony i tablety światło niebieskie, ma wpływ na występowanie zaburzeń snu u dzieci i dorosłych.

  • Gdy widzimy, że po wyłączeniu bajki dziecko jest pobudzone, zaproponujmy mu rozmowę o oglądanych treściach, przytulenie lub narysowanie przeżywanych emocji. To pomoże się maluchowi wyciszyć.
  • Jak chcemy oduczyć dziecko oglądania telewizji, postarajmy się nie traktować jej jako ,,zakazanego owocu” czy też ,,karty przetargowej” (nagrody lub kary za określone zachowania dziecka).
Justyna Hermaniuk

Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Z oglądania bajek uczyńmy jedną z normalnych, ale limitowanych czynności/przyjemności w ciągu dnia lub tygodnia – a nie coś, na co maluch może zasłużyć lub to stracić. Takie podejście może przyczynić się do zmiany stosunku dziecka do oglądania bajek.

Jak chcemy oduczyć dziecko oglądania telewizji: zaproponujmy mu coś wartościowego w zamian

Dzieci bardzo szybko przyzwyczajają się do intensywnej stymulacji, jaką zapewniają kolorowe i hałaśliwe bajki, czy programy dla dzieci. W porównaniu z nimi rzeczywistość zaczyna wydawać się dziecku nudna, przez co domaga się jeszcze więcej telewizyjnych rozrywek [1].

Zastanawiając się, jak oduczyć dziecko oglądania bajek musimy mieć świadomość, że ,,pustkę” powstałą po oglądaniu telewizji trzeba będzie maluchowi pomóc wypełnić. Na samym początku przeanalizujmy, czy spędzamy z maluchem wystarczająco dużo wartościowego czasu? A może traktujemy telewizję tako interaktywną ,,nianię”, dzięki której możemy załatwić w ciągu dnia ważne sprawunki?[2]. Oczywiście nie ma w tym nic złego, o ile takie sytuacje są raczej sporadyczne i maluch nie spędza przed telewizorem długich godzin, a na zabawie i rozmowie z rodzicami nawet mniej niż 1 h dziennie [2].

Justyna Hermaniuk

Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

W miarę możliwości starajmy się zaangażować dziecko w proste, wspólnie wykonywane prace domowe. Mycie warzyw do obiadu, czy wkładanie rzeczy do pralki to czynności, w których mogą pomagać nawet 1,5-2 letnie dzieci (oczywiście pod wspomnianym nadzorem rodziców). Wbrew pozorom maluchy uwielbiają pomagać w domu, o ile rodzice im na to pozwalają, choć przy tym warto nieco obniżyć oczekiwania – dzieci, w szczególności małe, nie zrobią wszystkiego idealnie, ale wiele się przy tym nauczą i spędzą czas z rodzicami, zamiast przed telewizorem.

Jak chcemy oduczyć dziecko oglądania telewizji – zaproponujmy w zamian np.:

  • wspólne czytanie książek: może dziecko zainteresują książki z naklejkami/magnesami?;
  • słuchanie audiobooków i rysowanie zasłyszanych historii;
  • rodzinne granie w gry planszowe, kalambury lub wymyślanie własnych gier ruchowych/logicznych;
  • wspólny spacer, rozmowę, wyjście na rowery, na plac zabaw;
  • zapisanie dziecka na zajęcia dodatkowe np. tańce, piłkę nożną, ale postarajmy się nie robić tego kosztem czasu spędzonego wspólnie z rodzicami.

Gdy rodzice mimo licznych prób nie wiedzą, jak oduczyć dziecko oglądania bajek i problem pogłębia się (a dodatkowo rodzice obserwują u malucha m.in.: napady niekontrolowanej agresji, nadpobudliwość, przewlekłe trudności z koncentracją, problemy ze snem) warto poszukać pomocy u doświadczonego psychologa dziecięcego.


Źródła:

Inga Brzozowska, Iwona Sikorska, WPŁYW TELEWIZJI NA ROZWÓJ POZNAWCZY DZIECI PONIŻEJ 3. ROKU ŻYCIA – PRZEGLĄD BADAŃ, Developmental Period Medicine, 2016; XX7,15;
Bożena Dusza, Telewizja w codzienności dziecka przedszkolnego (raport z badań), Katedra Pedagogiki Medialnej i Komunikacji Społecznej Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Rzeszowski: https://ktime.up.krakow.pl/symp2013/referaty_2013_10/dusza.pdf [dostęp: 29.07.2023]

 

Autor

Justyna Hermaniuk

Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

Dofinansowanie UE
Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności serwisu.
Akceptuję