Wejście dziecka w wiek szkolny wiąże się z wieloma wyzwaniami. W głowie rodzica zaczyna pojawiać się wizja małego ucznia z plecakiem. Odpowiednie przygotowanie, czy przemeblowanie pokoju dziecka, pełne wyposażenie w niezbędne książki, przybory i pomoce szkolne, a także zaplanowanie dodatkowych zajęć edukacyjnych, zaprząta głowy rodziców pierwszoklasistów, jeszcze przed początkiem roku szkolnego.
Często pierwsza myśl to dobór biurka, krzesła, odpowiedniego do nauki oświetlenia, stworzenia miejsca przyjaznego nauce. Na drugi plan schodzą dylematy typu postawa dziecka a plecak.
Prawidłowy rozwój fizyczny dziecka: nie zapominajmy o najważniejszym
Z artykułów dostępnych w prasie i internecie, dowiemy się jak w najlepszy sposób przygotować stanowisko pracy ucznia w domu. Trafimy także na gotowe listy rzeczy do spakowania do plecaka. Tak, aby miał optymalny ciężar, a jednak zawierał wszystkie niezbędne rzeczy. Odnajdziemy również rankingi zajęć dodatkowych, które będą rozwijać dziecko wielopłaszczyznowo.
Liczne publikacje podpowiadają również, jaki powinien być prawidłowy rozwój fizyczny dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Tak, aby rodzic mógł jak najszybciej wychwycić wszelkie pojawiające się nieprawidłowości. Do takich zagadnień zalicza się np. rozwój dziecka a plecak. Jednak, czy to wystarczy, aby odpowiednio przygotować dziecko do pójścia do szkoły? Czy tylko ten przysłowiowy plecak ma znaczenie? W poniższym tekście skupimy się głównie na dysfunkcjach oraz zaburzeniach mających wpływ na prawidłową postawę ciała i prawidłowy rozwój fizyczny dziecka.
Uczeń z plecakiem idzie do szkoły: jak przygotować dziecko?
Wkroczenie dziecka w wiek szkolny jest niczym podjęcie pracy przez osobę dorosłą. Nowy pracownik musi dopełnić wielu formalności, okazać się niezbędnymi kwalifikacjami, a także przejść przez badania lekarskie. W przypadku dziecka, formalnościami zajmują się rodzice. Kwalifikacje, to ocena gotowości szkolnej, przygotowywana przez wcześniejszą placówkę edukacyjną dziecka.
A co z badaniami? Może warto przeprowadzić profilaktykę zdrowia dziecka, aby podejmując naukę i zmieniając tryb swojego dotychczasowego funkcjonowania, świeżo upieczony uczeń z plecakiem, wkroczył w pełni zdrowia psychofizycznego, w ten nowy okres swojego życia. A ewentualne deficyty, wady czy nieprawidłowości w rozwoju zostały jak najszybciej dostrzeżone i zakwalifikowane do odpowiednich terapii.
Badania profilaktyczne
Dzieci, przed pójściem do szkoły,, całościowo badane są w czasie bilansu sześciolatka. Czasem zdarza się, że lekarz pediatra prosi rodziców o zaświadczenie od innych specjalistów (np. ortopedy, fizjoterapeuty, okulisty czy laryngologa) o stanie zdrowia małego pacjenta. Niejednokrotnie taki „przymus” prowadzi rodziców z dzieckiem na pierwsze badania profilaktyczne. Ich wyniki pozwalają ocenić stan zdrowia dziecka oraz zdiagnozować problemy rozwojowe, czy deficyty. Rodzicom natomiast pomagają podjąć wczesną interwencję i zaplanować odpowiednie działania terapeutyczne jeśli są one niezbędne.
Szczegółowe badania profilaktyczne, u dzieci w każdym wieku, powinny być przeprowadzane za każdym razem, gdy rodzic wychwyci nawet najmniejsze nieprawidłowości, czy niefizjologiczne zmiany w rozwoju własnego dziecka.
Oczywiście, część problemów z:
- postawą ciała;
- wzrokiem;
- czy słuchem dziecka
ujawnia się dopiero w czasie podjętej nauki szkolnej, jednak niektóre z nich można wcześniej zidentyfikować.