Rodzice często zadają sobie pytanie, jak powinno wyglądać nagradzanie dziecka, a jeszcze częściej – jaka kara dla dziecka za złe zachowanie będzie odpowiednia? Jakie sposoby na trudne zachowania naszych pociech są najskuteczniejsze? Co robić, by nagroda dla dziecka dawała mu nie tylko przyjemność, ale i właściwą motywację do działania? Dzięki naszemu poradnikowi dowiesz się, jak w praktyce stosować zarówno kary, jak i nagrody dla dzieci.
Każde dziecko miewa zachowania, które nam się podobają, jak i takie, które mogą nam przeszkadzać. W pierwszym przypadku powstaje pytanie, czy i jaka nagroda dla dziecka będzie odpowiednia, w drugim – czy i jaki rodzaj kary dla dziecka zastosować w określonej sytuacji. Wcześniej jednak, analizując zachowanie malucha, należy zastanowić się, kiedy powinno się interweniować, aby mieć wpływ na jego postępowanie. Należy też rozważyć, czy jest to zachowanie, z jakim możemy skutecznie pracować sami, czy też wymaga ono konsultacji ze specjalistą.
Kary dla dzieci – czy są skuteczne w zachowaniach trudnych?
Zanim zastanowimy się nad pytaniem o to, czy powinniśmy karać i jak karać dziecko, warto uświadomić sobie, jak złożone bywają przyczyny trudnych zachowań u dzieci. O trudnościach dziecka możemy myśleć w kategoriach zachowań drażniących, niepożądanych oraz zaburzeniach.
- Zachowaniami drażniącymi będziemy nazywali adekwatne do wieku zachowania, które budzą niepokój rodziców. Będą to sporadyczne zachowania, które są związane z zabawą doświadczeniową, np. dziecko wzięło zapałki i podpaliło kawałek dywanu.
- Zachowania niepożądane mogą być zwiastunem poważniejszych problemów. Są to zachowania nieodpowiednie do wieku i poziomu rozwoju dziecka, które stanowią problem dla rodziców, samego dziecka lub innych dorosłych, np. dziecko rzuca się na ziemię i bije rodzica, gdy ten czegoś mu odmawia.
- Zaburzeniem będziemy określali zbiór wielu niepożądanych zachowań dziecka, trwających kilka miesięcy i mających znaczenie dla jego rozwoju i pogorszenia funkcjonowania.
W kontekście pracy z zachowaniami drażniącymi i niepożądanymi nie pozostajemy bezradni, nawet bez pomocy specjalisty. Nie istnieje zachowanie, którego nie da się zmienić, nauczyć lub od którego nie możemy odzwyczaić dziecka. W dalszej części przedstawimy pomysły na to, jaki rodzaj kary dla dziecka pozwoli nam skutecznie radzić sobie z trudnymi zachowaniami oraz w jaki sposób nagradzanie dziecka pozwala na zapobieganie zachowaniom problemowym.
Co dokładnie wpływa na zachowanie dziecka?
Zachowanie naszej pociechy kształtują jego następstwa. Jeśli po zachowaniu pojawi się coś, co zwiększy częstotliwość tego zachowania w przyszłości, nazwiemy to wzmocnieniem. Jeśli natomiast zmniejszy się częstotliwość zachowania, to będzie to kara. Wzmocnieniem pozytywnym, a więc nagrodą lub konsekwencją (karą) za zachowanie dziecka jest rodzicielska reakcja na to zachowanie. Wzmocnieniem pozytywnym (nagrodą) będzie np. cukierek za wykonanie zadania, zaś negatywnym – usunięcie czegoś nieprzyjemnego, np. pogrożenie palcem, kiedy jedno dziecko bije drugie. Jak widać, potrafimy czasem nagradzać zarówno po dobrym, jak i złym zachowaniu. Tylko świadomie nagradzając i wyciągając konsekwencje, znacząco wpływamy na zachowania naszych dzieci.
Konsekwencje i kary dla dzieci – przykłady
Gdyby rodzice mogli pozwalać dzieciom na wszystko, czego te pragną, to zapewne konsekwencje nie byłyby potrzebne. Musimy wymagać, by dzieci myły zęby, odrabiały pracę domową lub żeby nie wynosiły ze sklepu wszystkich podobających się im zabawek bez zapłaty. Dzieci muszą przestrzegać pewnych wymagań – bez względu na to, czy podobają się im one, czy też nie. By nie rozkazywać dziecku, a nauczyć je robić rzeczy, których dotąd nie lubiło (lub oduczyć tych, które są atrakcyjne dla dziecka, a niekoniecznie dla rodzica), musimy uświadomić dziecku następstwa podejmowanych wyborów. Dziecko powinno wiedzieć, że podjęcie innego wyboru spowoduje wyciągnięcie konsekwencji, czyli działań, które wywołają dyskomfort i frustrację.