Jak mówimy do dziecka?
Muzyka i melodyjne dźwięki są obecne w kontakcie rodziców i maleńkich dzieci od najwcześniejszych etapów ich życia w każdej znanej kulturze. Rodzice intuicyjnie śpiewają dzieciom, a niemowlęta są wyraźnie zaciekawione i zadowolone, gdy słyszą dźwięki o rytmicznej i muzycznej charakterystyce. Maleńkim dzieciom ogromnie podoba się tzw. rodzicielska mowa kierowana do dziecka. Rodzice bowiem intuicyjnie mówią do swoich pociech wolniej, krótkimi frazami, stosują wiele rytmicznych powtórzeń zdań, słów, czy sylab i ich intonacji. W mowie kierowanej do dziecka dominują samogłoski, które rodzice śpiewnie wydłużają, melodyjnie modulując głos (Bullowa, 2010). Ta łagodna w brzmieniu mowa pełni niezwykle ważne funkcje: przywołuje uwagę maluszków, koi je i daje poczucie bezpiecznej bliskości, ale też ułatwia im rozumienie i podzielanie z rodzicami przedsłownych znaczeń. Z czasem zaś, pomaga wyodrębniać ze strumienia dźwięków słowa i frazy (Papoušek, 2007).
Nie tylko Mozart i klasyka
A co z muzyką klasyczną? Jej zaletą jest niezaprzeczalna wartość kompozycyjna i estetyczna. Jak zauważają Bartel i Cameron (2007, s. 25), muzyka klasyczna jest „ekscytująca, pełna zaskoczeń, otwiera słuch na szeroki zakres dźwięków”, pozwala zanurzyć się w całym bogactwie kultury i tradycji muzycznych. Jednocześnie autorzy zaznaczają, że mimo niepodważalnych zalet muzyki klasycznej w kształtowaniu percepcji dźwięków i ich różnorodności, równie cenne jest zaznajamianie dzieci z różnymi innymi stylami muzycznymi. Równie wartościowe może być słuchanie takich gatunków jak jazz, rock, country, pop czy reggae. Dzieci są wrażliwe na nastrój wnoszony przez muzykę, a każdy gatunek muzyczny otwiera na wiele odcieni emocji. Wspólne muzykowanie, tańczenie i poznawanie muzyki od najwcześniejszych etapów życia maluszka jest dodatkowo okazją do doskonałej zabawy: twórczej, opartej na wzajemności, radości, bliskości i dzieleniu rytmów.
Źródła:
Bangerter, A., Heath, C. (2004). The Mozart effect: Tracking the evolution of a scientific legend. British Journal of Social Psychology, 43: 605–623.
Bartel L.,Cameron L. (2007). Understanding the Conditions of Learning in Early Childhood Music Education. W: Smithrim K., R. Upitis (Eds) Listen to Their Voices: Research and practice in early childhood music. Volume III of the Series “Research to Practice: A Biennial Series.” Toronto: Canadian Music Educators Association.
Bullowa, M. (2010). Before speech. The beginning of interpersonal communication. London, Cambridge University Press.
Chabris, C. F.( 1999). Prelude or requiem for the ‘Mozart effect’?. Nature, 402: 826–827.
Chorna, O., Filippa, M., De Almeida, J. S., Lordier, L., Monaci, M. G., Hüppi, P., Grandjean, D., & Guzzetta, A. (2019). Neuroprocessing Mechanisms of Music during Fetal and Neonatal Development: A Role in Neuroplasticity and Neurodevelopment. Neural plasticity, 2019, 3972918. https://doi.org/10.1155/2019/3972918
Črnčec, R., Wilson J.S., Prior M. (2006). The Cognitive and Academic Benefits of Music to Children: Facts and fiction. Educational Psychology, 26:4, 579-594, DOI: 10.1080/01443410500342542
Fujii S, Watanabe H., Oohashi H, Hirashima M., Nozaki D. (2014). Precursors of Dancing and Singing to Music in Three- to Four-Months-Old Infants. PLoS ONE 9(5), 1-12.
Gratier M., Trevarthen C. (2007). Voice, Vitality And Meaning: On The Shaping Of The Infant’s Utterances In Willing Engagement With Culture. Comment On Bertau’s “On The Notion Of Voice”, International Journal for Dialogical Science, vol.2, no. 1, s. 169-181.
Graven, S., & Browne, J. (2008). Auditory Development in the Fetus and Infant. Newborn and Infant Nursing Reviews, 8, 187-193.
Hepper, P.G., Shahidullah B.,S. (1994). The development of fetal hearing. Fetal and Maternal Medicine Review, 6(3), 1-179.
James, D. K., Spencer, C. J., & Stepsis, B. W. (2002). Fetal learning: a prospective randomized controlled study. Ultrasound in obstetrics & gynecology : the official journal of the International Society of Ultrasound in Obstetrics and Gynecology, 20(5), 431–438. https://doi.org/10.1046
Jones, S. M., Zigler, E. (2002). The Mozart effect: Not learning from history. Journal of Applied Developmental Psychology, 23(3), 355–372. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(02)00113-2
Mazokopaki, K., Kugiumutzakis, G. (2009). Infant rhythms: Expressions of musical companionship. W: S. Malloch, C. Trevarthen (red.): Communicative musicality. Exploring the basis of human companionship. Oxford University Press, New York, 2009, s. 185-208.
Papoušek, M. (2007). Communication in early infancy: An arena of intersubjective learning, Infant Behavior & Development, 30, 258–266.
Pietschnig J., Voracek M., Formann A.K. (2010). Mozart effect–Shmozart effect: A meta-analysis. Inteligence, 8 , 314–323.
Provasi, J., Anderson, D. I., Barbu-Roth, M. (2014). Rhythm perception, production, and synchronization during the perinatal period. Frontiers in psychology, 5, 1048. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01048
Rauscher, F.H., Shaw, G.L., Ky, K.N. (1993). Music and spatial task performance. Nature 365, 611 https://doi.org/10.1038/365611a0
Rauscher, F.H., Shaw, G.L., Levine, L.J., Ky, K.N. (1994). Music and Spatial Task Performance A Causal Relationship. [Washington, D.C.]: Distributed by ERIC Clearinghouse, https://eric.ed.gov/?id=ED390733
Trehub, S.E., Ghazban N., Corbeil M. (2015). Musical affect regulation. Annals of the New York Academy of Sciences. Issue: The Neurosciences and Music V, 186-192.