Edukacja zdalna a rozwój fizyczny dzieci

Pytanie, czy wrześniowy powrót dzieci do szkoły w niedługim czasie nie spowoduje konieczności reaktywowania zdalnej edukacji, wciąż pozostaje otwarte. Niezależnie od rozwoju sytuacji, nauczanie na odległość – jak pisaliśmy niedawno tutaj – może okazać się cennym doświadczeniem na przyszłość. Z tego względu warto przyjrzeć się, jak edukacja w trybie zdalnym może wpływać nie tylko na rozwój intelektualny czy społeczny, ale przede wszystkim na rozwój fizyczny uczniów.

Za dużo czasu przed ekranem

W opinii ekspertów edukacja szkolna realizowana zdalnie – głównie przez internet – może rzutować ujemnie na rozwój fizyczny dzieci i młodzieży, choć wpływ ten nie jest jeszcze w pełni zbadany. Negatywne skutki wiążą się w dużej mierze z wydłużeniem czasu spędzanego przy komputerze, tablecie i/lub smartfonie, przy jednoczesnym ograniczeniu aktywności fizycznej.

Lesław Kluba
Lesław Kluba
Fizjoterapeuta, dr n. kult. fiz. - Zastępca Kierownika Zakładu Usprawniania Leczniczego w Instytucie Matki i Dziecka

Nauka realizowana w trybie zdalnym wiąże się z długotrwałą ekspozycją na obraz ekranu komputerowego w wymuszonej pozycji ciała. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że przebywając w szkole uczniowie korzystają z komputerów i/lub smartfonów również po zajęciach, dla rozrywki  –  dla wielu jest to zresztą ulubiony sposób spędzania wolnego czasu.

Wymuszona pozycja

Przy nauce zdalnej koncentracja na treściach lekcji często powoduje wymuszoną pozycję przy komputerze. Uczeń inaczej siedzi w szkolnej ławce, a inaczej w domu przed ekranem. Konieczne jest w związku z tym zapewnienie dziecku odpowiednio dopasowanego biurka i krzesła, które umożliwią korekcję postawy podczas e-lekcji. Wybierając dla dziecka meble, należy zwrócić uwagę na odpowiednią wysokość blatu biurka, kąt siedziska, oświetlenie, odległość oczu od ekranu i kąt jego nachylenia. Szczegółowe zalecenia można znaleźć tutaj.

Lesław Kluba
Lesław Kluba
Fizjoterapeuta, dr n. kult. fiz. - Zastępca Kierownika Zakładu Usprawniania Leczniczego w Instytucie Matki i Dziecka

Im młodsze dzieci, tym więcej zagrożeń zdrowotnych związanych ze zdalną edukacją. Negatywne skutki mogą dotyczyć zwłaszcza mięśni szkieletowych, w tym przykręgosłupowych, które są odpowiedzialne za postawę. Jednak – niezależnie od wieku – codzienna, trwająca kilka godzin praca ucznia z komputerem może mieć negatywny wpływ na profilaktykę chorób cywilizacyjnych, stymulację prawidłowego rozwoju fizycznego i motorycznego, nabywanie odporności, kształtowanie prawidłowej postawy ciała i ogólnie pojętego zdrowia w przyszłości.

Konieczne przerwy i aktywność fizyczna

Warto zadbać o aktywne przerwy w trakcie pracy zdalnej, przeznaczając je na ćwiczenia fizyczne  (np. w formie podskoków, przysiadów czy pajacyków) lub krótkie spacery.

W czasie nauki zdalnej zadbajmy o higieniczne warunki pracy, w tym m.in. :

  • dopływ świeżego powietrza (częste wietrzenie),
  • zakładanie okularów korekcyjnych (jeśli są konieczne),
  • regularne przerwy na posiłki.

Pamiętajmy, że przy zdalnej edukacji uczniowie nie pokonują drogi do i z szkoły, która dla wielu jest jedyną formą aktywności fizycznej. Ma to szczególne znaczenie dla dzieci otyłych lub zagrożonych otyłością – w ich przypadku szczególnie należy zadbać o zrekompensowanie tych braków.

Lesław Kluba
Lesław Kluba
Fizjoterapeuta, dr n. kult. fiz. - Zastępca Kierownika Zakładu Usprawniania Leczniczego w Instytucie Matki i Dziecka

Podstawowym czynnikiem stymulacji rozwoju fizycznego dzieci jest nieograniczony dostęp do odpowiednich dla danego wieku form kształtowania cech motorycznych oraz lokomocji, chwytu i postawy. Zwiększony czas przebywania w pozycji pracy z komputerem znacznie ogranicza wpływ na dziecko elementów odpowiedzialnych za rozwój fizyczny, ograniczając spontaniczne próby nowych ruchów i doskonalenie techniki ruchów znanych. Istotnym więc wydaje się znalezienie złotego środka w celu pogodzenia nauki zdalnej z harmonijnym rozwojem fizycznym dzieci.

Autor: Zespół ePozytywnaOpinia.pl

Oceń ten wpis!

Rekomendowane produkty