Czy wiesz, że badanie słuchu u noworodka, choć zwykle trwa tylko kilka minut, jest jednym z ważniejszych badań przesiewowych wykonywanych tuż po porodzie? W większości przypadków kończy się dobrym wynikiem, ale zdarza się, że przesiewowe badanie słuchu u noworodka nie wyszło prawidłowo – i wtedy w głowie rodziców pojawia się lawina pytań… Czy to może być wina mazi płodowej, która zalega w uszach maluszka, czy zły wynik pierwszego badania oznacza, że dziecko na 100% ma wadę słuchu? Czy potrzebne będzie powtórne badanie słuchu u noworodka, a jeśli tak, to gdzie i kiedy je wykonać?
W tym artykule wyjaśniamy, kiedy wykonuje się przesiewowe badanie słuchu noworodka, jak interpretować wyniki i co zrobić, jeśli badanie słuchu u noworodka nie wyszło prawidłowo.
Dlaczego badanie słuchu u noworodka jest tak ważne i jak wygląda w praktyce?
Niedosłuch to jedna z częstszych wad wrodzonych, z jakimi może urodzić się dziecko, a gdy nie zostanie wcześnie zdiagnozowany i adekwatnie leczony, może prowadzić do opóźnień w rozwoju mowy i intelektu malucha. W Polsce, dzięki WOŚP, od 2003 roku funkcjonuje Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków (PPPBSuN), którego celem jest objęcie każdego nowo narodzonego dziecka bezpłatnym badaniem słuchu oraz analizą czynników ryzyka niedosłuchu.
Program PPPBSuN działa na trzech poziomach referencyjności:
- Poziom I: Oddziały neonatologiczne, gdzie przeprowadzane jest pierwsze, przesiewowe badanie słuchu (OAE).
- Poziom II: Oddziały laryngologiczne i audiologiczne, zajmujące się diagnostyką pogłębioną w przypadku złego wyniku badania słuchu u noworodka, lub przy obecności czynników ryzyka niedosłuchu (ponowna OAE, BERA, inne badania).
- Poziom III: Specjalistyczne ośrodki audiologiczno-laryngologiczne, zajmujące się interwencją audiologiczną, protezowaniem, implantacją, oraz rehabilitacją słuchu i mowy.