Wyprawka dla przedszkolaka

1 października 2021
Reklama

Co kupić dziecku do przedszkola? Jakiego typu rzeczy nasza pociecha będzie potrzebować na starcie? Co na pewno powinna zawierać wyprawka dla przedszkolaka i jak wygląda szczegółowa lista zakupów?  Z czego składa się wyprawka plastyczna dla przedszkolaka i co oprócz niej trzeba skompletować? Jak przygotować nie tylko wyprawkę, ale również siebie i swoją pociechę do pobytu w przedszkolu? Wszystkie ważne informacje i wskazówki znajdziesz poniżej.

Koniec wakacji oznacza wielką zmianę w życiu 3-letnich dzieci. Rozpoczęcie edukacji, czyli początek przedszkola to szczególny czas dla dziecka i dla jego rodziców. Nierzadko cały dom zostaje podporządkowany rytuałowi związanemu z uczęszczaniem malucha do przedszkola. Jak przygotować się do nowego etapu – zwłaszcza, jeżeli dziecko nie przebywało wcześniej w placówce opiekuńczej (żłobku)? Jak skompletować wyprawkę dla przedszkolaka, by zawierała najpotrzebniejsze rzeczy? Aby pomóc Wam w tym zadaniu i ułatwić poruszanie się w gąszczu dostępnych na rynku produktów, przygotowaliśmy szczegółową listę, wraz ze wskazówkami, co rzeczywiście jest niezbędne i na co, oprócz zakupów, zwrócić uwagę.

Co kupić dziecku do przedszkola? 

Wyprawka do przedszkola powinna w pierwszej kolejności uwzględniać obowiązujące w danej placówce wytyczne. Zgromadzenie wszystkich elementów wyprawki dla 3-latka może okazać się wyzwaniem, szczególnie dla debiutujących w roli rodziców przedszkolaka. Dlatego warto sporządzić listę wszystkich niezbędnych rzeczy i wcześniej zaopatrzyć się w poszczególne artykuły. 

Aleksandra Świeboda

Kierownik Działu Ocen i Rozwoju Współpracy w Instytucie Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Bardzo często przedszkola udostępniają listę wymaganych przyborów jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego. Ta lista to niezbędnik, stanowiący podstawę wyprawki dla przedszkolaka. Bardzo dobrym krokiem jest również rozmowa ze znajomymi, których dzieci są starsze, a uczęszczają do tego samego przedszkola. Polecamy ponadto skorzystać z porad zamieszczonych np. na forach i grupach dla rodziców dzieci przedszkolnych. Wiele wskazówek opartych na ich doświadczeniach będzie skarbnicą wiedzy i uchroni przed błędami, które popełnili inni.

Jeżeli przedszkole organizuje dni adaptacyjne (najczęściej w czerwcu lub sierpniu) czy inne spotkania tego typu – skorzystajmy z nich. Są okazją, aby uzyskać najwięcej informacji z pierwszej ręki na temat wymagań wyprawkowych danej placówki.

Wyprawka do przedszkola: nie tylko do nauki i zabawy

Przygotowanie wyprawki dla przedszkolaka można porównać do robienia typowej listy zakupów lub przygotowywania się i pakowania na wakacje – najlepiej zapisać wszystkie artykuły i przybory i rzeczy w jednym miejscu, aby zminimalizować ryzyko pominięcia czegoś ważnego, a potem realizować kolejne punkty. 

Całą wyprawkę można podzielić na 2 grupy produktów.

  • przybory potrzebne do nauki i zabawy w przedszkolu; 
  • przybory higieniczne, ubrania na zmianę, strój na zajęcia ruchowe (ew. na inne dodatkowe zajęcia, zgodnie z wymaganiami przedszkola).

Wyprawka plastyczna dla przedszkolaka

Sporo miejsca w przedszkolnej wyprawce zajmują różne przybory plastyczne. Należą do nich:

  1. blok rysunkowy – duży i mały (biały i kolorowy);
  2. blok techniczny (biały i kolorowy);
  3. teczka z gumką na prace plastyczne;
  4. bibuła o różnej grubości (kilka różnych kolorów);
  5. kolorowe wycinanki;
  6. nożyczki (najlepiej dziecięce, z zaokrąglonymi czubkami);
  7. plastelina;
  8. modelina;
  9. klej w sztyfcie;
  10. kredki ołówkowe (najlepiej grube, ergonomiczne, pasujące rozmiarem i kształtem do dziecięcych paluszków);
  11. kredki świecowe;
  12. farby plakatowe (6 podstawowych kolorów) i akwarelowe oraz zestaw pędzli.

Ubrania i przybory higieniczne do przedszkola

Wyprawka plastyczna dla przedszkolaka to jednak nie wszystko. Kolejne rzeczy potrzebne w przedszkolu, dotyczą codziennego pobytu w placówce. Są to:

  1. pościel, tradycyjna poszwa i poszewka o uzgodnionych wymiarach (o ile przedszkole ich nie zapewnia);
  2. piżama lub strój do spania;
  3. komplet ubrań na zmianę (wraz z bielizną);
  4. kapcie w tekstylnym worku;
  5. strój na zajęcia ruchowe (np. gimnastyka, rytmika, piłka nożna, balet o ile są organizowane), także w specjalnym worku;
  6. kubek, pasta i szczoteczka do zębów;
  7. mały ręcznik;
  8. zeszyt do zajęć logopedycznych lub innych dodatkowych (jeśli są organizowane);
  9. niewielka szczotka lub grzebień do włosów;
  10. chusteczki higieniczne do nosa (w dużym opakowaniu, z możliwością wyjmowania).

Skoro wiemy już, co kupić dziecku do przedszkola, możemy wyruszyć na zakupy. To jednak nie koniec przygotowań. 

Zakupy to nie wszystko

Dziecko, które trafia do przedszkola, powinno znać swoje rzeczy, by je rozpoznawać i kojarzyć, że należą do niego. Dlatego podpiszmy lub oznaczmy poszczególne elementy wyprawki i zapoznajmy z tym oznaczeniem naszą pociechę. Pomoże to nie tylko dziecku, ale także nauczycielom czy opiekunkom w przedszkolu – gdy trzeba będzie odszukać zagubione części garderoby. Ograniczy to również ryzyko zabrania do domu rzeczy innego dziecka – zwłaszcza, gdy przedszkolaka będą odbierać różne osoby, np. upoważniona na piśmie niania czy dziadkowie.

Pozwólmy przyszłemu przedszkolakowi oswoić się z nowymi rzeczami – kapciami, plecakiem, ręcznikiem czy pościelą. Najlepiej, aby mógł je wybrać samodzielnie, sprawdzić, czy są wygodne, ponosić w domowych warunkach i polubić. Kiedy dziecko znajdzie się w nowym środowisku, dobrze znane rzeczy dodadzą mu otuchy i pewności siebie.

Aleksandra Świeboda

Kierownik Działu Ocen i Rozwoju Współpracy w Instytucie Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Ubrania przeznaczone do wyprawki dla przedszkolaka muszą być przede wszystkim wygodne, aby dziecko mogło samodzielnie je wkładać i zdejmować, a także, by nie ograniczały naturalnej aktywności i nie przeszkadzały mu w trakcie zabawy. Postawmy na komfort oraz dobrą jakość, szczególnie jeśli chodzi o obuwie, w których maluch będzie spędzał aktywnie kilka godzin każdego dnia. Dobrze sprawdzają się kapcie o sztywnym zapiętku, na elastycznej podeszwie lub sandały z naturalnych surowców. Dziecko w przedszkolu przebywa sporo czasu, a niewłaściwe obuwie domowe może mieć wpływ na powstawanie wad postawy.

Ważny element wyprawki to ulubione przez naszą pociechę przedmioty, np. zabierany wszędzie kocyk, jasiek do zasypiania czy przytulanka. Stanowią namiastkę domu – ich obecność w trudnych chwilach będzie stanowić pocieszenie i pomoże dziecku poradzić sobie z  emocjami.

Wyprawka a przygotowanie przedszkolaka 

Odpowiedź na pytanie, co kupić dziecku do przedszkola, jest dość prosta, choć lista produktów do plastycznej wyprawki bywa dość długa. Jednak przygotowanie przedszkolaka to coś znacznie więcej niż wyposażenie go w niezbędne akcesoria i przybory. Ogromną rolę odgrywa nastawienie rodziców i emocjonalne przygotowanie pociechy na zmianę otoczenia. Dzieci są jak barometr – doskonale wyczuwają stres i niepokój opiekunów. Ważne, a może nawet najważniejsze, są emocje, z jakimi maluch przekroczy próg przedszkola. Dlatego dorośli powinni dołożyć starań, aby prezentować pozytywny stosunek do nadchodzącej zmiany, mówić o przedszkolu bez obaw i lęku, z zaufaniem do placówki i pracujących w niej ludzi. Jeśli pojawiają się jakieś obawy i niepokoje, nie pokazujmy ich w obecności dziecka – mogą nie mieć uzasadnienia, będąc jedynie wyrazem troski i nadopiekuńczości. Obawy przed nowym ma każdy, dlatego pomóżmy dziecku poradzić sobie ze „strachami”, które mogą mieć wielkie oczy.

Wyprawka a samodzielność w przedszkolu

Niezwykle ważne jest pozwolenie naszym pociechom na niezbędną w przedszkolu samodzielność. Oprócz przyborów, które dziecko pozna bliżej podczas zajęć, wyprawka dla przedszkolaka to również przedmioty codziennego użytku, którymi powinno umieć się posługiwać. Nawet jeśli na początku będzie działać trochę nieporadnie, samodzielność to ogromne ułatwienie przy wykonywaniu codziennych czynności lub zadań w trakcie organizowanych przez personel zajęć dydaktycznych i wszystkich dodatkowych aktywności. Pomóżmy dziecku zbudować poczucie sprawczości, czyli przekonania, że ma tę moc: a więc wie, potrafi, ma wpływ na to, co się dzieje i jest zdolne do wykonania zadań. Właśnie to poczucie będzie kluczowe dla lepszej, szybszej  adaptacji i przyszłego rozwoju dziecka. Zadbajmy o samodzielność naszej pociechy odpowiednio wcześniej, ucząc ją ubierania się, mycia rąk, zębów, zjadania posiłków bez pomocy osób dorosłych i przestrzegania podstawowych zasad bezpieczeństwa, również w kontaktach z innymi. Zgłaszając dziecko do przedszkola musimy mieć świadomość, że maluch powinien sam załatwiać potrzeby fizjologiczne i radzić sobie w toalecie.

Dobre podejście to podstawa

Oprócz listy i wskazówek dotyczących przyborów do wyprawki, warto skorzystać z kilku dodatkowych rad, dzięki którym rozpoczęcie przedszkolnej przygody będzie dla wszystkich łatwiejsze.

  1. Zaufanie do personelu placówki

Zaufajmy nauczycielom i opiekunkom z przedszkola, zakładając, że otoczą naszą pociechę dobrą opieką i pomogą jej przejść przez nowy etap z uśmiechem i radością. 

  1. Zaufanie do dziecka

Zaufajmy przede wszystkim przyszłemu przedszkolakowi, wierząc, że doskonale da sobie radę i pokona wszelkie trudności.

  1. Wiedza i adaptacja

Nowy etap może wywoływać u dziecka różne emocje, dlatego ważne jest, by podchodzić do nich ze zrozumieniem, spokojem i ogromną cierpliwością. Pokażmy maluchowi przedszkole i opowiedzmy o nim jak najwięcej – im większa wiedza, tym mniejszy strach przed nowym miejscem. Warto skorzystać z dni adaptacyjnych, angażując się już na starcie w życie przedszkolne. Pamiętajmy też, że wprowadzenie typowych rytuałów – stałego rytmu dnia – pomoże dziecku i całej rodzinie przyzwyczaić się do nowej sytuacji i nowych wyzwań.

  1. Współpraca z przedszkolem

Jeśli mamy jakiekolwiek obawy, warto o nich najpierw porozmawiać z nauczycielami w przedszkolu. Nie wahajmy się zadawać im pytań i prosić o radę – może podpowiedzą, jak rozwiązać dany problem czy zapobiec trudnym sytuacjom. Nie lekceważmy zasad obowiązujących w placówce, np. dotyczących godzin rozpoczynania zajęć czy przynoszenia zabawek – uprzedźmy o nich naszą pociechę i starajmy się ich przestrzegać.

Gdy dziecko ma trudniejszy ranek, nie chce mu się wstawać, nie powinniśmy zbyt łatwo odpuszczać, godząc się od razu na pozostawienie go w domu lub pod opieką dziadków. Wdrożenie rytuału czasowego i systematyczność są w tym wypadku kluczowe. Jeśli zaś po przyprowadzeniu rano do przedszkola, maluchowi trudno się pożegnać i rozstać, spróbujmy poprosić nauczyciela o pomoc w odwróceniu jego uwagi. Pożegnanie powinno być stanowcze i krótkie. Aby lepiej radzić sobie w emocjonalnie trudnych momentach, pamiętajmy, że ustalenie konkretnych zasad, jasne ich komunikowanie oraz konsekwentne przestrzeganie sprawi, że nasza pociecha łatwiej je zrozumie i przyswoi.

  1. Akceptacja nowego etapu i zachodzących zmian 

Czasami najtrudniej pogodzić się z tym, że dziecko dorasta do kolejnego etapu życia, przestaje nas potrzebować przez cały czas i ktoś inny przejmuje nad nim opiekę. Pozwólmy maluchowi na dorastanie, samodzielność i coraz większą niezależność. Przedszkolak wkracza w nowy etap – rozwijania swoich umiejętności, poznawania nowego środowiska, zwłaszcza rówieśniczego, a także uczenia się współpracy z innymi dziećmi. Warto nastawić się pozytywnie i wierzyć, że wszystko odbywa się dla dobra naszej pociechy, a wówczas na pewno będzie jej i nam łatwiej pogodzić się z nową sytuacją.

Autor

Aleksandra Świeboda

Kierownik Działu Ocen i Rozwoju Współpracy w Instytucie Matki i Dziecka

Dofinansowanie UE
Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności serwisu.
Akceptuję