Komunikacja to umiejętność nawiązywania relacji międzyludzkich. Człowiek może się porozumiewać za pomocą mowy (komunikacja werbalna) ale również za pomocą symboli i gestów (komunikacja niewerbalna). Mowa to akt porozumiewania się ludzi za pomocą dźwięków według określonych reguł językowych. Dzięki tej umiejętności, człowiek nawiązuje kontakty społeczne, wyraża swoje uczucia, potrzeby, myśli. Jest to czynność, która polega na nadawaniu i odbieraniu komunikatów językowych. Głównym narzędziem w procesie porozumiewania się jest język, który umożliwia pełniejszy kontakt z otoczeniem.
Już od momentu narodzin, dziecko posiada umiejętność wydawania dźwięków, za pomocą których komunikuje się z otoczeniem. Wraz z upływem czasu, robi to w coraz bardziej zrozumiały sposób. Rodzicom zależy, aby rozwój ich malucha, w tym jego umiejętności komunikacyjnych, przebiegał bez zakłóceń. Jakie problemy mogą stanąć na drodze dziecka i jakie ćwiczenia warto wykonywać, aby im zapobiec? Temat trudności komunikacyjnych przybliżamy w poniższym artykule.
Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych
Początkowo, wydawane przez dziecko dźwięki to tzw. wokalizacje niewerbalne, którymi maluch komunikuje swoje potrzeby. Te pierwsze sygnały dźwiękowe są bazą, na podstawie której rozwija się mowa.
W procesie kształtowania się umiejętności komunikacyjnych, istotny udział ma zmysł wzroku i słuchu.
Dziecko uczy się mówić przez słuchanie i obserwację mówiącej mamy, czy taty. Dzięki temu może naśladować zaobserwowane ruchy mimiczne, odtwarzać zasłyszane głoski. Taka stymulacja jest nie tylko gimnastyką narządów artykulacyjnych, ale również wczesnym treningiem komunikacyjnym.
Zaburzenie komunikacji u dzieci
W procesie nabywania umiejętności komunikacyjnych każde dziecko przechodzi etapy, które są wyznaczone przez określone normy. Warto je znać i obserwować, czy rozwój naszego malucha przebiega zgodnie z nimi. Oczywiście, trzeba pamiętać, że niewielkie odchylenia od normy nie są niepokojące, ponieważ każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Jeśli jednak maluch:
- nie gaworzy (lub gaworzenie jest ubogie);
- zbyt długo zatrzymuje się na jednym etapie;
- nie nabiera nowych umiejętności językowych;
- ma trudności w wypowiadaniu prostych zdań typu: „mama oć” (mama chodź);
- nie różnicuje dźwięków mowy przed osiągnięciem wieku 2 lat lub wieku przedszkolnego
może być to sygnał, że jego rozwój mowy nie przebiega prawidłowo.
Zaburzenia komunikacji językowej: zakres i formy
Występuje wiele rodzajów zaburzeń komunikacji językowej. Mogą mieć one różny zakres i przybierać różne formy – od prostych do skorygowania wad wymowy, przez wybiórcze trudności w rozumieniu i realizacji poszczególnych dźwięków, do poważnych zaburzeń utrudniających w znacznym stopniu nawiązywanie relacji z otoczeniem. Można je podzielić na:
Zaburzenia języka
Obejmują trudności w opanowaniu form gramatycznych, nieumiejętność spójnego wypowiadania się, czy anomalie w obrębie składni.
Zaburzenia mowy
Nieprawidłowości w obrębie artykulacji, fonacji, płynności mowy.
Do zaburzeń komunikacji należy więc:
- dyslalia (również dyslalia rozszczepowa);
- jąkanie;
- oligofazja (zaburzenie mowy występujące u osób upośledzonych umysłowo);
- mowa dzieci słabosłyszących i niesłyszących;
- nerwice mowy;
- mowa dzieci z autyzmem;
- afazja;
- mowa dzieci z zespołem Aspergera;
- dysartria;
- schizofazje.