Wzorce snu dziecka w wieku przedszkolnym porównać można zarówno do snu osoby dorosłej, jak niemowlęcia. Skąd taki wniosek? Co prawda sen przedszkolaka przypomina już pod względem czasu trwania, podziału na proporcje snu dziennego i nocnego, pojawiania się faz REM i NREM – sen dorosłego, jednak jest też równocześnie „papierkiem lakmusowym” dziejących się w życiu dziecka zmian rozwojowych. Po pierwsze wpływ na sen ma rozwój fizyczny dziecka. Po drugie pójście do przedszkola stanowi ważny z punktu widzenia rozwoju społecznego dziecka okres, w którym rolę odgrywają kwestie emocjonalne mocno oddziałujące na sen.
Ze względu na mnogość czynników rozwojowych w życiu przedszkolaka, jego sen narażony jest na dużo zmian i okresowych trudności. W artykule omówimy typowe problemy ze snem u dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym: wybudzenia nocne, lęki nocne, trudności z zasypianiem. Ponadto, zastanowimy się czy zaburzenia snu u dzieci mogą występować już w tym okresie życia dziecka.
Sen małego dziecka: co robić gdy dwulatek budzi się w nocy i nie może zasnąć?
Nocny sen dwulatka powinien być porównywalny do snu osoby dorosłej. Dlaczego więc wielu rodziców zgłasza często regres w zakresie długości snu, a dwulatek budzi się w nocy i nie może zasnąć?
Znaczący wpływ na jakość i ilość snu dziecka 2 – letniego mają zarówno czynniki biologiczne, jak i psychologiczne. Narodziny rodzeństwa, adaptacja do żłobka czy trening odpieluchowania to wydarzenia, na które nasz maluch będzie reagował emocjonalnie. Dwulatkowi szczególnie potrzebna będzie bliskość rodzica w nocy, kiedy sam nie potrafi jeszcze ukoić swoich emocji i zapanować nad ponownym zaśnięciem.
Niestety, nie jesteśmy w stanie przewidzieć, ile razy w ciągu nocy nasz dwulatek obudzi się w nocy i nie będzie mógł zasnąć, potrzebując bliskości rodzica. Również ze względu na liczbę przebudzeń nie będziemy w stanie oszacować, czy dziecko cierpi na zaburzenia snu, ponieważ dane wybudzenie może występować z różnych powodów i być przejściowe.