Kiedy mówimy o moczeniu nocnym u dzieci i czy stoją za nim głównie przyczyny psychologiczne? Czy moczenie nocne u 5-latka bywa pierwotne czy wtórne? Jakie podłoże psychologiczne ma u dziecka moczenie dzienne? Co powoduje, że 7-latek nadal sika w nocy do łóżka, a 10-latek nagle zaczął się moczyć? Jakie błędy rodziców mogą skutkować u dzieci moczeniem nocnym i co robić, gdy problem się utrzymuje? Jeżeli zadajesz sobie podobne pytania, przeczytaj, co na ten temat radzi psycholog dziecięcy.
Nauka kontrolowania pęcherza i czynności oddawania moczu, kształtuje się na przestrzeni kilku pierwszych lat życia dziecka. Zaniepokojeni rodzice, którzy odkrywają moczenie nocne u 5-latka lub 10-latka, mogą mieć do czynienia z problemem moczenia nocnego wtórnego. W sytuacji, gdy moczenie nocne utrzymuje się w rozwoju bardzo długo, a dziecko samo odczuwa dyskomfort wynikający z mokrego łóżka po przebudzeniu, mówimy o moczeniu nocnym pierwotnym. Poniżej omawiamy rozwój umiejętności oddawania moczu, jak również problemy psychologiczne leżące u podłoża zaburzenia doskonalenia tej umiejętności zarówno w dzień, jak i w nocy.
Oddawanie moczu w okresie rozwoju
Ilość oddawanego w ciągu dnia moczu, znacząco różni się w przebiegu kolejnych lat życia dziecka:
- Maluchy w wieku od 1. do 3. roku życia dziennie oddają od 500 do 600 ml moczu;
- Dzieci w wieku od 4. do 5. roku życia – 600 do 700 ml;
- Natomiast dzieci od 6. do 8. roku życia już 650 do 1000 ml dziennie.
Wiemy także, że pojemność pęcherza dziecka wzrasta z wiekiem, natomiast rozwojowo częstotliwość oddawania moczu powinna się zmniejszać. Niemowlę moczy się nawet do 30 razy na dobę. Dziecko w wieku przedszkolnym do 8 razy. Natomiast dziecko w wieku szkolnym normatywnie oddaje mocz już tylko do 6 razy dziennie. Wiemy także, że cykl siusiania przez dziecko około 5. roku życia przypomina już cykl oddawania moczu osoby dorosłej – dziecko oddaje 2-3 razy więcej moczu w dzień, niż w nocy.
Moczenie dzienne: podłoże psychologiczne
Umiejętność kontrolowania pęcherza w dzień pojawia się wcześniej niż kontrola pęcherza w nocy. Między 1. a 2. rokiem życia dziecko uświadamia sobie potrzebę oddawania moczu. Może wtedy wołać po oddaniu siusiu w pieluszkę, że już ma w niej mokro. Około 3. roku życia powinno świadomie powstrzymywać oddawanie moczu i opróżnić pęcherz w odpowiednim miejscu i czasie. Jest to najlepszy czas na naukę odpieluszkowania i próbowania „treningu czystości” na nocniczku. Dopiero po 4. roku życia dziecko może wstrzymywać potrzebę siusiania, po czym zwolnić pęcherz i wysiusiać się dopiero „na życzenie”. W 6. roku życia dziecko potrafi kontrolować oddawanie moczu w zależności od tego, jak bardzo ma w danym momencie wypełniony pęcherz.