Mama karmiąca przy świątecznym stole

Święta zbliżają się wielkimi krokami, a Ty – jako mama karmiąca piersią – masz coraz więcej pytań o to, co z wigilijnego stołu możesz zjeść bez obaw o samopoczucie Twojego dziecka i własne? Oto podpowiedzi dietetyka, które pomogą Ci rozwiązać dylemat, co jeść, a czego nie w czasie świątecznego ucztowania. 

Makowiec i kutia

Wątpliwości, czy makowiec w ciąży i w czasie karmienia piersią jest bezpieczny, wynikają z działania narkotycznego, nasennego i uspokajającego nasion maku. Ważny jest jednak tutaj rodzaj maku. Właściwości narkotyczne ma mak lekarski, a mak stosowany do wypieków to mak niebieski lub biały o małej zawartości alkaloidów narkotycznych. Dlatego tak jak mogłaś jeść makowiec w ciąży, tak i mak, a karmienie piersią tworzą bezpieczny duet. Choć oczywiście zalecany jest umiar – 1 plasterek makowca czy 3 łyżki kutii to wystarczająca ilość na dany dzień. Mak jest bardzo kaloryczny, więc chociażby z tego względu nie należy przesadzać z jedzeniem potraw, w których się znajduje. 

Dania rybne

Przed porodem pewnie nie raz szukałaś odpowiedzi na pytanie „jakie ryby można jeść w ciąży”? Czy teraz, kiedy już urodziłaś, ale za to karmisz piersią, zasady się zmieniły? Na pewno wciąż warto wybierać ryby, które kumulują mniej szkodliwych substancji i metali ciężkich. Polecane gatunki ryb to sardynki, śledzie, pstrąg, dorsz, tilapia, morszczuk, łosoś pacyficzny, makrela atlantycka. W ciąży niewskazana była surowa ryba, ale teraz już nie musisz się jej obawiać

Sylwia Snopek
Sylwia Snopek
Dietetyczka Poradni Diabetologicznej Instytutu Matki i Dziecka

Kiedy byłaś w ciąży, na pewno sporo kontrowersji wzbudzał halibut. Drapieżny tryb życia tej ryby oraz jej spore rozmiary sprawiają, że halibut biały znajduje się wysoko w łańcuchu pokarmowym. Takie ryby często kumulują w swoich tkankach więcej zanieczyszczeń niż małe rybki. Polscy eksperci uznają, że halibut biały jest dopuszczalny do jedzenia w ciąży, ale maksymalnie 1 porcję (ok. 150 g) w tygodniu. Warto też przestrzegać tego zalecenia w czasie karmienia piersią, jak i później.

Sałatki z majonezem

Jeszcze pamiętasz, jak zastanawiałaś się, czy można jeść majonez w ciąży. Wiedziałaś, że surowych jaj lepiej unikać, a przecież przy produkcji majonezu jajka są niezbędnym składnikiem. I rzeczywiście – tradycyjny majonez robi się z surowych żółtek, więc taki majonez w ciąży nie byłby mile widziany. Jednak przemysłowe majonezy produkowane są z jajek pasteryzowanych i są bezpieczne dla kobiet w ciąży. Również teraz, kiedy karmisz piersią, nie musisz się obawiać majonezu i możesz spokojnie zjeść ulubioną sałatkę jarzynową.

Potrawy z grzybami

Grzyby zjedzone przez mamę karmiącą nie zaszkodzą dziecku. Co prawda, zaliczane są one do produktów ciężko strawnych, ale nie mają żadnego wpływu na strawność mleka z piersi i na pracę układu pokarmowego Twojego maluszka. Oczywiście warto pamiętać o tym, aby grzyby wykorzystane do świątecznych potraw pochodziły z zaufanego źródła – najlepiej z własnych, sprawdzonych zbiorów.

Dania z kapustą

Kapusta, podobnie jak grzyby, zaliczana jest do produktów ciężkostrawnych. Jednak nie ma to większego znaczenia dla Twoje dziecka. Związki wzdymające z kapusty nie przechodzą do mleka, nie powodują więc gazów, kolki, bólów brzucha czy biegunki u dziecka. Jedynie Ty po zjedzeniu większych ilości potraw z kapustą (np. pierogów, bigosu) możesz mieć potem wzdęcia, ale to też kwestia mocno indywidualna.

Sylwia Snopek
Sylwia Snopek
Dietetyczka Poradni Diabetologicznej Instytutu Matki i Dziecka

 

Autorka: Sylwia Snopek, Dietetyczka Poradni Diabetologicznej Instytutu Matki i Dziecka

Oceń ten wpis!