Problemy związane z jedzeniem u dzieci mogą pojawić się w różnym wieku. Zaniepokojeni rodzice często pytają, dlaczego niemowlę nie chce jeść w ogóle, odmawia jedzenia konkretnych potraw lub konsystencji. Zdarzają się również problemy dotyczące sposobu podawania pokarmu, gdy np. niemowlak nie chce jeść z butelki.
U niemowląt i małych dzieci mówimy o trudnościach w karmieniu, zaś w przypadku starszych, coraz bardziej samodzielnych pociech są to problemy z odżywianiem. W przypadku niemowląt sprawa jest o tyle trudna, że nie są w stanie powiedzieć nam, czy i co jest nie tak. Jeżeli np. martwisz się, że niemowlak nie chce jeść obiadków, przeczytaj nasz poradnik, a dowiesz się, czy Twoje obawy są uzasadnione. Poniżej podpowiadamy, jakie mogą być przyczyny tego rodzaju trudności, po czym je poznać i jak sobie z nimi radzić.
Rozwój umiejętności związanych z jedzeniem
Szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego niemowlak nie chce jeść lub skąd się biorą inne trudności w karmieniu, warto najpierw dowiedzieć się, jak u naszych pociech przebiega rozwój umiejętności związanych z jedzeniem.
Pierwsze lata życia to okres intensywnego rozwoju, który dotyczy również odżywiania. Aby pokonać drogę od ssania wyłącznie piersi do samodzielnego jedzenia różnorodnych produktów o różnej konsystencji, dziecko stopniowo nabywa niezbędne umiejętności.
Kamienie milowe w zdobywaniu umiejętności związanych z jedzeniem:
- Ok. 4-6 miesiąca życia – gotowość na nowy sposób karmienia (nie tylko piersią, ale również butelką czy łyżeczką; rodzaj pokarmu nie ulega zmianie)
- Ok. 6-8 miesiąca życia – wprowadzanie nowych smaków i konsystencji
- Ok. 8-10 miesiąca życia – rozwój umiejętności gryzienia
- Ok. 12-15 miesiąca życia – sprawne gryzienie i połykanie różnych konsystencji.
Może się okazać, że niemowlę nie chce jeść niektórych potraw nie dlatego, że dzieje się coś niepokojącego, ale raczej nie nabyło jeszcze potrzebnych do tego umiejętności, np. nie potrafi dobrze gryźć.
Przyczyny problemów z karmieniem
Początki karmienia bywają trudne zarówno dla dzieci, jak i dla ich rodziców. Często ma to związek z kształtowaniem się regulacji ośrodka głodu i sytości u dziecka oraz koniecznością dostrajania się opiekunów do zmieniających się potrzeb dziecka. Jeżeli od samego początku będziemy zwracać uwagę na to, jak maluch zachowuje się podczas karmienia i obserwować jego reakcje, łatwiej będzie zaradzić ew. problemom i przeciwdziałać wystąpieniu w przyszłości zaburzeń karmienia.