ADHD u dziewczynek: objawy, proces diagnostyczny i leczenie

Konsultacje:
13 października 2025
Dlaczego można nam zaufać
Informacja o reklamach
Z tego artykułu dowiesz się:

    Czy Twoja córka wkłada ogromny wysiłek w naukę, a mimo to efekty uczenia się są umiarkowane? Bywa chaotyczna, roztargniona, sprawia wrażenie, jakby “bujała w obłokach”, a jednocześnie jest pełna emocjonalnej wrażliwości? Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) to jedno z częstych zaburzeń u dzieci. Choć kojarzy się głównie z chłopcami, coraz więcej badań pokazuje, że ADHD u dziewczynek to równie częsty problem, jednak zazwyczaj manifestuje się inaczej – bywa maskowane, przez co diagnoza ADHD u dziewczynek może być opóźniona, a bez odpowiedniego wsparcia mogą pojawić się wtórne trudności emocjonalne.

    W artykule przyjrzymy się, jakie są najczęstsze objawy ADHD u dziewczynek (czym charakteryzuje się spektrum ADHD u dziewczynek), jak powinien wyglądać pogłębiony proces diagnozy  i jakie są przykładowe testy badające obecność objawów ADHD, a także, na czym polega skuteczne leczenie ADHD, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dziewczynek.

    Dlaczego ADHD u dziewczynek wygląda inaczej?

    Zaburzenie neurorozwojowe, jakim jest ADHD, może objawiać się inaczej u dziewczynek niż u chłopców.  Zazwyczaj zaburzenie ADHD charakteryzuje się triadą objawów: deficytami uwagi, nadruchliwością i impulsywnością. U chłopców zwykle dominują impulsywność i zachowania eksternalizacyjne – głośne, widoczne, szybko zwracające uwagę otoczenia. Takie zachowania sprawiają, że rodzice szybciej decydują się na o przyśpieszenie procesu diagnozy, żeby wiedzieć, w jaki sposób pomóc dziecku.

    Ekspert radzi

    U dziewczynek natomiast częściej występuje podtyp z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi (ang. predominantly inattentive type, ADHD-IA). W praktyce oznacza to trudności z planowaniem, organizacją i utrzymaniem skupienia, przy niewielkiej nadruchliwości. Dlatego, że spektrum ADHD u dziewczynek wygląda inaczej niż u chłopców, często bywa długo niezauważane i/lub błędnie diagnozowane.

    Justyna Hermaniuk
    Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

    W innym artykule przeczytasz więcej na temat ADHD.

    Maskowanie objawów ADHD u dziewczynek: dlaczego diagnoza jest tak trudna?

    Dziewczynki często uczą się „maskować” problemy – kontrolują swoje zachowanie, lepiej funkcjonują społecznie, przez co ich trudności są bagatelizowane. Zamiast kłopotów z zachowaniem, pojawiają się m.in. trudności w nauce, czy relacjach rówieśniczych, a także problemy psychologiczne, niepokojące uczucia: lęk, niska samoocena, następstwem może stać się także depresja.

    To sprawia, że diagnoza ADHD u dziewczynek często następuje dopiero w momencie wystąpienia wtórnych trudności emocjonalnych.

    kary za przeklinanie dla dzieci

    ADHD u dziewczynek – objawy, które powinny zaniepokoić

    Jak już wspominaliśmy, ADHD u dziewczynek rzadziej przejawia się nadmierną ruchliwością, a częściej subtelnymi sygnałami nieuwagi. Aby rozpocząć celowany proces diagnostyczny, objawy ADHD u dziewczynki muszą utrzymywać się co najmniej 6 miesięcy i znacząco utrudniać codzienne funkcjonowanie.

    Nieuwaga i poczucie chaosu — objawy, które mogą sugerować występowanie u dziewczynki ADHD

    Zwróć uwagę, jeśli Twoja córka:

    • łatwo się rozprasza i nie kończy testów czy zadań, mimo że zna materiał,
    • ma trudności z organizacją (np. bałagan w plecaku, na biurku, w pokoju),
    • gubi przedmioty potrzebne do szkoły i codziennych obowiązków,
    • unika zadań wymagających skupienia,
    • ma kłopot ze zrozumieniem poleceń.

    To sygnały, że problemem mogą być funkcje wykonawcze – element kluczowy w spektrum ADHD u dziewczynek. 

    Nadruchliwość i impulsywność – jak wyglądają u dziewczynek?

    Choć to objawy ADHD mniej nasilone u dziewczynek, nadal są obecne. Często przybierają formę nadruchliwości werbalnej: gadatliwości, przerywania innym, impulsywnych odpowiedzi. Impulsywność emocjonalna prowadzi z kolei do:

    🔹 trudności w relacjach rówieśniczych,

    🔹 gwałtownych wybuchów złości,

    🔹 zachowań agresywnych (u młodszych dzieci),

    🔹 perfekcjonizmu jako formy kompensacji.

    Ekspert radzi

    Choć opisane wyżej objawy mogą towarzyszyć zaburzeniu ADHD u dziewczynek, nie zawsze są z nim związane. Podobne trudności potrafią utrzymywać się u dziecka nawet przez kilka miesięcy po ważnych zmianach życiowych — rozstaniu rodziców, pojawieniu się młodszego rodzeństwa, przeprowadzce czy śmierci kogoś bliskiego. Źródłem nietypowych zachowań dziecka bywa też funkcjonowanie w grupie rówieśniczej, nadmiar zadań szkolnych lub przeładowany grafik zajęć dodatkowych. 

    Justyna Hermaniuk
    Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

    Jednak gdy cokolwiek w zachowaniu córki budzi Twój niepokój i podejrzewasz ADHD, porozmawiaj o tym z pedagogiem szkolnym lub psychologiem.

    Spektrum ADHD u dziewczynek a współwystępowanie innych zaburzeń

    ADHD u dziewczynek często łączy się z innymi trudnościami – depresją, zaburzeniami lękowymi, zaburzeniami odżywiania. Bywa też mylone z dysleksją czy dyskalkulią. Warto także zaznaczyć, że dzieci z ADHD mogą posiadać cechy dzieci ze spektrum autyzmu (ASD) i odwrotnie. W tym przypadku specjalista może przyjrzeć się, czy problemy ze skupieniem wynikają z nieuwagi typowej dla ADHD, czy istnieją także inne objawy całościowych zaburzeń rozwoju (np. większe trudności w relacjach interpersonalnych).

    To pokazuje, jak szerokie i złożone może być spektrum ADHD u dziewczynek i jak trudny może być proces diagnostyczny.

    Diagnoza ADHD u dziewczynek – jak wygląda proces?

    Brak rozpoznania i odpowiedniego leczenia ADHD u dziewczynek grozi narastaniem trudności emocjonalnych i edukacyjnych. Dlatego proces diagnostyczny powinien być kompleksowy.

    Kryteria diagnostyczne

    Specjalista bierze pod uwagę m.in.:

    • obecność określonej liczby objawów nieuwagi i/lub nadruchliwości,
    • czas trwania objawów (utrzymywanie się przez co najmniej 6 miesięcy),
    • początek objawów w wieku dziecięcym,
    • występowanie objawów w różnych środowiskach (dom, szkoła),
    • wykluczenie i/lub współwystępowanie innych zaburzeń.

    Diagnoza ADHD u dziewczynek – testy i narzędzia

    Proces diagnozy jest wieloetapowy. Obejmuje wywiady z rodzicami, obserwację w szkole, badania psychologiczne i neuropsychologiczne. Testy neuropsychologiczne, mierzące funkcje wykonawcze, które często są zaburzone w ADHD u dziewczynek, to m.in.:

    🔹 Test Ciągłości Uwagi (Continuous Performance Test, CPT): Mierzy utrzymywanie uwagi i hamowanie zachowania (błędy nadreakcji).

    🔹 Test Stroopa (The Stroop Interference Test): Ocenia zdolność do hamowania nawykowych odpowiedzi i utrzymywania koncentracji.

    🔹 Test Sortowania Kart Wisconsin (WCST): Pomocny w ocenie pamięci operacyjnej i elastyczności poznawczej.

    🔹 Test Porównywania Znanych Kształtów (MFFT): Mierzy wymiar impulsywności – refleksyjności, gdzie dzieci z ADHD uzyskują szybkie i niedokładne wyniki.

    Dzięki takim narzędziom możliwa jest obiektywna ocena deficytów uwagi, impulsywności i funkcji wykonawczych

    Ekspert radzi

    Wymienione powyżej testy stanowią jedynie przykłady narzędzi, które mogą być wykorzystane w diagnozie ADHD u dziewczynek. Warto jednak pamiętać, że to psycholog decyduje, jakie testy zostaną zastosowane w konkretnym przypadku – kierując się swoim doświadczeniem, obserwacjami oraz indywidualnymi potrzebami dziecka. Dlatego nie zawsze wszystkie opisane wyżej metody muszą znaleźć zastosowanie w diagnozie naszej pociechy – i jest to całkowicie naturalne. Zaufajmy specjaliście prowadzącemu proces diagnostyczny i nie wymagajmy, aby dany test został koniecznie uwzględniony.

    Justyna Hermaniuk
    Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

    Leczenie ADHD u dziewczynek – jak wygląda w praktyce?

    Celem leczenia ADHD jest poprawa w funkcjonowaniu dziecka, jego samopoczuciu i eliminowanie wtórnych objawów zaburzenia. Wczesne rozpoznanie i podjęcie interwencji terapeutycznych znacznie poprawia codzienną jakość funkcjonowania. Leczenie ADHD u dziewczynek powinno obejmować kilka obszarów jednocześnie:

    • terapię behawioralną lub poznawczo-behawioralną,
    • psychoedukację dziecka i rodziców („to nie lenistwo, tylko trudność, z którą można sobie radzić”),
    • wsparcie rodziców – nauka wzmacniania pozytywnych zachowań, organizacji i tworzenia rutyny.
    • farmakoterapię (jeśli wskazana przez lekarza psychiatrę),
    • aktywność fizyczną wspierającą regulację emocji

    RSV u dzieci objawy

    Pozytywna diagnoza ADHD u dziewczynek: Rola rodziców i środowiska

    Podstawą leczenia ADHD w przypadku dzieci jest uwzględnienie w procesie wychowania trudności wynikających z towarzyszących dziecku objawów oraz uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka. Należy pamiętać, że dziecko z problemami z uwagą, planowaniem i skupieniem potrzebuje zewnętrznego wsparcia i zrozumienia ze strony rodziców i nauczycieli:

    🔹 Psychoedukacja dziecka:

    Niezwykle ważne jest wyjaśnienie dziewczynce, że „Nie jesteś leniwa ani niechlujna — po prostu zmagasz się z trudnościami, z którymi wspólnie sobie poradzimy, przy wsparciu specjalistów”. Uświadamianie dziecku, że co prawda ma trudności, ale jest kochane takie, jakie jest, chroni poczucie własnej wartości, które u dziewcząt z ADHD często bywa zaniżone.

    🔹 Organizacja i rutyna:

    Ponieważ dziewczynki z ADHD często mają problemy z organizacją, potrzebują zewnętrznej pomocy. Przesadna rutyna i utarte schematy postępowania ułatwiają im funkcjonowanie i zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Przykładowo, rodzic może wprowadzić instrukcję pakowania tornistra lub sprawdzanie odrobionych lekcji (jako pomoc, nie kontrola).

    🔹 Wsparcie emocjonalne i wzmacnianie pozytywne:

    Dziewczynka z przewagą nieuwagi stosunkowo rzadko może liczyć na pochwałę, ponieważ jej umiarkowane efekty pracy mogą być odbierane jako „normalne”. Rodzice muszą nauczyć się doszukiwać pozytywnych stron pracy dziecka i wzmacniać pozytywne zachowania za pomocą twierdzących informacji zwrotnych, co jest kluczowe wobec ryzyka niskiej samooceny.

    🔹 Trening umiejętności:

    Kluczowym elementem leczenia ADHD u dziewczynek jest nauka radzenia sobie z problemami z organizacją, labilnością emocjonalną, impulsywnością i konfliktami rówieśniczymi. Dziewczynki te muszą wypracować indywidualne strategie, np. natychmiastowe zapisywanie rzeczy do zrobienia.

    🔹 Aktywność fizyczna:

    Aktywność fizyczna jest pomocna w radzeniu sobie ze stresem, lękiem i impulsywnością u dzieci z nadpobudliwością psychoruchową.

    Brak podjęcia odpowiedniego leczenia ADHD u dziewczynek może prowadzić do poważnych, wtórnych problemów zdrowia psychicznego, dlatego konieczny jest kontakt ze specjalistami – psychiatrą dziecięcym i psychologiem.

    Jak wspierać córkę ze spektrum ADHD?

    ADHD u dziewczynek często pozostaje niezauważone, choć jego konsekwencje potrafią być równie dotkliwe jak u chłopców.

    Ekspert radzi

    Subtelne objawy ADHD u dziewczynek mogą znacząco obciążać emocjonalnie i społecznie, dlatego tak ważne jest podjęcie procesu diagnostycznego wcześnie w rozwoju dziecka, aby zapobiegać pogłębianiu się zaburzenia. Kompleksowe leczenie ADHD u dziewczynek – prowadzone przez psychiatrę i psychologa, obejmujące terapię, psychoedukację i, jeśli to konieczne, farmakoterapię – realnie poprawia jakość życia dziecka i całej rodziny. 

    Justyna Hermaniuk
    Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

    Świadomość, że spektrum ADHD u dziewczynek może wyglądać inaczej niż u chłopców, to pierwszy krok, by żadna dziewczynka nie pozostała „niewidzialna” w systemie diagnozy i wsparcia.

     

    Bibliografia (dostępy do źródeł internetowych z dnia 06.10.2025):

    1. Horecka-Lewitowicz, A., Lewitowicz, P., Szpringer, M. (2011). ADHD – jeden z najczęstszych problemów wieku rozwojowego. Studia Medyczne, 21(1), 23–26. Link: https://studiamedyczne.ujk.edu.pl/doc/SM_21_net.pdf#page=23 (strony 23-26)
    2. Dziewczęce ADHD – lepiej maskowane, rzadziej rozpoznawane. Poradnie Centrum CBT. Link: https://cbt.pl/poradnie/dziewczece-adhd-lepiej-maskowane-rzadziej-rozpoznawane/
    3. Lipowska, M., Rasmus, A. (2013). Spektrum zaburzeń zachowania w obrazie ADHD. Czasopismo Psychologiczne, 19(1), 29-35.
    4. Wolańczyk, T., Kołakowski, A. (2005). Kwestionariusze do diagnozy ADHD i zaburzeń zachowania. https://www.studocu.com/pl/document/akademie-ekonomiczno-humanistyczna-w-warszawie/psychologia-psychoterapia/kwestionariusze-do-diagnozy-adhd-klucze-kodowania/50400215 
    5. Świecarz, G. (2024). Wspieranie rozwoju dziewczynek z ADHD w edukacji wczesnoszkolnej: perspektywa nauczycieli i rodziców. Journal of Modern Science, 1(55). Link: https://www.jomswsge.com/pdf-185548-107596?filename=Supporting%20the.pdf
    6. ADHD, polemiki i badania, pod redakcją Wandy Baranowskiej. Wydawnictwo wyższej Szkoły Humanistycznej w Łodzi, Łódź 2029. Link: https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/5136/2009%20ADHD_Szczepanik.pdf?sequence=1&isAllowed=y
    7. Agnieszka Słopień, Badania asocjacyjne genów kandydujących w zespole nadpobudliwości psychoruchowej i deficytu uwagi (ADHD) z wybranymi funkcjami poznawczymi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011. Link: https://www.wbc.poznan.pl/Content/249331/index.pdf

    Konsultacja medyczna

    Justyna Hermaniuk
    Psycholog w Zakładzie Wczesnej Interwencji Psychologicznej oraz Ośrodku Rehabilitacji Dziennej dla Dzieci, Instytut Matki i Dziecka

    Zostań częścią naszej społeczności rodziców!

    Zapisując się na newsletter, otrzymasz dostęp do darmowych Ebooków oraz inspirujących listów pełnych przemyśleń, doświadczeń i rekomendacji ekspertów, które pomogą Ci w codziennym rodzicielstwie.