Rzeczywistość, w której obecnie żyją nasze dzieci, w dużej mierze opiera się na siedzeniu, siedzeniu i jeszcze raz siedzeniu. W zależności od wieku, dzieci spędzają na lekcjach w szkole kilka godzin dziennie (siedząc). Następnie nauka w domu i odrabianie lekcji to dodatkowe 1-3 godzin (spędzonych również w pozycji siedzącej). Czas wolny, to także głównie siedzenie przed komputerem, telewizorem, z telefonem komórkowym w ręku, czasami przy stole, poświęcając się pracom twórczym. Ten wiodący, siedzący tryb życia, nie służy ani prawidłowemu rozwojowi fizycznemu, ani psychicznemu dzieci.
Skoro jednak dzieci codziennie tak dużo czasu spędzają siedząc, to czy istnieje pojęcie: prawidłowa postawa przy biurku, komputerze? Taka, która zminimalizuje negatywne skutki długotrwałego siedzenia, poprzez odpowiednie ustawienie ciała z pomocą krzesła i biurka?
Jak poprawnie siedzieć przy biurku?
Postawa ciała, to najczęściej powtarzające się ułożenia ciała i jego poszczególnych elementów w przestrzeni – podczas chodzenia, stania czy siedzenia. Jeśli jest zbliżona do symetrycznej, uważa się ją za prawidłową. Zatem prawidłowe siedzenie przy biurku to zadbanie o:
- proste plecy i podparty kręgosłup – odcinek lędźwiowy i dolny piersiowy powinny być oparte, co wpływa na znaczne odciążenie kręgosłupa. Oparcie krzesła nie powinno być zbyt wysokie ani zbyt niskie;
- stopy oparte o ziemię lub podnóżek – dzięki temu możliwe jest utrzymanie stabilizacji tułowia przez dłuższy czas;
- stawy kolanowe i biodrowe ustawione pod kątem 90 stopni –krawędź siedziska nie dotyka miejsca pod kolanami, aby nie uciskać struktur w dole podkolanowym;
- rozluźnione barki – swobodnie oparte i ugięte pod kątem 90 stopni w łokciach kończyny górne, a także łokcie wystające poza blat to prawidłowe ułożenie rąk. Dziecko nie powinno unosić barków do góry;
- głowa lekko pochylona nad stołem – należy zadbać o to, aby odległość oczu od długopisu wynosiła około 30-35 cm. Dziecko nie powinno być zgarbione ani wyraźnie pochylone nad zeszytem.