Czego można się bać, będąc dzieckiem w wieku szkolnym?
Im starsze jest dziecko, tym bardziej w jego lękach zaczynają przeważać sytuacje społeczne:
- lęk przed brakiem akceptacji (szczególnie w grupie rówieśniczej);
- lęk przed ośmieszeniem na forum klasy;
- lęk związany z wymaganiami szkolnymi, np. lęk przed złą oceną ze sprawdzianu.
Czego można się bać w wieku szkolnym? Wciąż są to różne zwierzęta i możliwość zranienia się/urazu, ale zaczynają pojawiać się również lęki przed sytuacjami losowymi i katastrofami (np. pożar domu, porwanie przez bandytów, wybuch gazu) oraz lęk przed śmiercią własną, lub najbliższych.

To, czego boją się dzieci, w tym wieku również może być podsycane przez np.: pełne przemocy gry komputerowe, filmy dla dorosłych, serwisy informacyjne, ale także trudne wydarzenia w życiu dziecka, np.: zmiana szkoły, kłótnie i rozwód rodziców, śmierć kogoś bliskiego.
Czego boją się dzieci z autyzmem, które postrzegają świat inaczej, niż rówieśnicy?
Na forum dla rodziców dzieci autystycznych opiekunowie bardzo często pytają o to, czy lęki odczuwane przez osoby ze spektrum różnią się od tych, odczuwanych przez osoby bez takiej diagnozy. Czego boją się dzieci z autyzmem?
Autyzm jest zaliczany do zaburzeń neurorozwojowych, dlatego u dzieci ze spektrum, postrzeganie świata i przetwarzanie płynących z niego bodźców odbywa się na nieco innych zasadach, niż u osób ,,zdrowych”. To, czego boją się dzieci z autyzmem, zależy od, m.in.: nasilenia zaburzeń neurorozwojowych, czy efektów prowadzonych działań terapeutycznych wobec dziecka.
Istnieje jednak kilka lęków bardzo charakterystycznych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, m.in.:
- Lęk przed zmianami: tym, czego boją się dzieci z autyzmem, bardzo często są wszelkiego rodzaju zmiany m.in.: harmonogramu dnia, codziennego menu, rytuałów;
- Lęk społeczny o różnym nasileniu m.in.: niechęć do kontaktu wzrokowego, fizycznego, jak i werbalnego zwłaszcza z nieznanymi osobami;
- Lęki wizualno-akustyczne: dzieci ze spektrum autyzmu często zmagają się z nadwrażliwością słuchowo-wzrokową, dlatego wszelkie nagłe i głośne dźwięki, nietypowe przedmioty, mogą być tym, czego boją się dzieci z autyzmem.
Jak w pełen szacunku i wsparcia sposób pomóc dziecku oswoić jego lęki?
Podstawą jest rozmowa z dzieckiem: o jego emocjach, o tym, co wywołuje strach i lęk. Ważne jest okazywanie zrozumienia, wysłuchanie, nawet kiedy opiekun uważa lęki malucha za irracjonalne, a wręcz śmieszne.
Podczas rozmów postarajmy się używać języka dopasowanego do możliwości poznawczych dziecka, jednak nie okłamujmy malucha, mówiąc np. że babcia nie umarła, ale zasnęła (lęk przed śmiercią). Taka postawa może przyczynić się do nasilenia lęku dziecka, które będzie bało się zasnąć w obawie, że — tak jak babcia — ono już też się nie obudzi.