Badania psychologiczne, które może przeprowadzić poradnia psychologiczna, mogą pomóc zidentyfikować źródło problemu. Nawet jeśli okaże się, że rodzic ma do czynienia z kłopotem, który wynika z wrodzonych cech dziecka, to istnieje szereg możliwości, które pozwolą ustalić np. indywidualne wymagania edukacyjne. To może zapobiec zniechęceniu dziecka, a tym samym ustrzec przed wycofaniem i pogłębianiem się problemu.
W trudnej sytuacji związanej, np. z rozwodem rodziców, śmiercią kogoś bliskiego – rodzice nie zawsze czują się silni, by porozmawiać z dzieckiem. Czy mogą wtedy pomyśleć o spotkaniu z psychologiem? O rozmowie w towarzystwie psychologa? Czy psycholog może pomóc powiedzieć rodzicom o problemie, z jakim się mierzą, tym samym okazując wsparcie w konfrontacji z dzieckiem?
Są takie sytuacje w życiu rodziny, kiedy lepiej udać się z dzieckiem do psychologa. W relacjach rodzice – dzieci, że dorośli nie zawsze czują się kompetentni, albo odczuwają, że sytuacja przerosła ich siły, emocje i możliwości rozumienia, by odpowiedzialnie przeprowadzić dziecko przez trudny moment. Rozmowa z kimś „obcym”, kto spogląda na sytuację z innej perspektywy, może okazać się pomocna i łagodząca przeżywany trudny moment.
Jak rozpoznać, że warto poprosić o pomoc specjalistę?
Przede wszystkim trzeba zaufać intuicji, która podpowiada, kiedy najlepiej udać się z młodszym dzieckiem, bądź nastolatkiem do psychologa. Czujemy, że„dzieje się coś niepokojącego”, „czy mam możliwość wsparcia/pomocy dziecka tu i teraz?” Rodzic czuje przecież, czy powstające w funkcjonowaniu dziecka przeszkody, powodują trudności w codziennym funkcjonowaniu dziecka i rodziny.
Jeśli przykładowo: dziecko od jakiegoś wyróżniającego się momentu jest płaczliwe, rozdrażnione, nie może spać, jeść, czuje lęk, nietypowe dolegliwości pochodzące z ciała, to może to być sygnał, że dzieje się coś trudnego w życiu dziecka. Oczywiście nie chodzi tu o jednorazowe sytuacje, ale o dłużej utrzymujący się symptom. Być może dziecko samo czuje potrzebę rozmowy ze specjalistą, ale nie wie jak powiedzieć rodzicom, że chce iść do psychologa.
Czy do psychologa dziecięcego potrzebne jest skierowanie?
Przy okazji obserwacji niepokojących zachowań dziecka, a także wtedy kiedy odkryjemy, że dziecko samo nie wie, jak powiedzieć rodzicom, że chce iść do psychologa, ale tego potrzebuje, pojawia się praktyczne zagadnienie związane z samym udaniem się na wizytę do specjalisty – a mianowicie kwestia skierowania. Zastanawiasz się, czy do psychologa dziecięcego potrzebne jest skierowanie?
Jeśli rodzic zdecyduje się udać do psychologa z dzieckiem w ramach NFZ, takie skierowanie będzie potrzebne. Wystawić je może zarówno lekarz rodzinny, pediatra, jak i psychiatra. Jeśli jednak zależy nam na czasie, warto pomyśleć o wizycie w prywatnym gabinecie, gdzie już skierowanie nie jest wymagane.
Czy i co psycholog może powiedzieć rodzicom: czyli jak wyglądają konsultacje z psychologiem?
Zastanawiasz się jak wyglądają konsultacje z psychologiem, bądź chcesz wiedzieć czy psycholog może powiedzieć rodzicom o tematach poruszanych na wizycie?
Konsultacja psychologiczna dzieci polega na pracy indywidualnej z dzieckiem lub w dalszym etapie na terapii rodziny. Zazwyczaj początkowo odbywają się trzy spotkania diagnostyczno-konsultacyjne. Pierwsze wizyty służą określaniu problemu przez psychologa czy psychoterapeutę oraz budowaniu relacji z dzieckiem i jego rodzicami. Zarówno spotkania diagnostyczne jak i terapeutyczne odbywają się z częstotliwością raz na tydzień.
Zdarzają się takie problemy u dzieci, które wymagają częstszych spotkań z psychologiem. Czasem psycholog praktykuje schemat, gdzie pierwsza konsultacja odbywa się z samym rodzicem (np. przy podejrzeniu, że dziecko się okalecza) by poznać problem od strony osoby dorosłej, potem zaprasza się dopiero dziecko.
W pomocy psychologicznej kontakt z rodzicem i jego częstotliwość oraz to, czy i co dokładnie psycholog może powiedzieć rodzicom o swoich spostrzeżeniach względem dziecka, w dużej mierze zależy od podejścia teoretycznego terapeuty. Jednak odnośnie kwestii, czy psycholog może powiedzieć rodzicom o tym, czego dowiedział się od dziecka podczas konsultacji, należy zaznaczyć, że nie można wymagać od specjalisty, aby ten dzielił się z opiekunami wszystkimi informacjami uzyskanymi w trakcie świadczenia usług. Psycholog lub psychoterapeuta mogą natomiast przekazać rodzicom ogólne wnioski i zalecenia terapeutyczne.
Aspekt zabawy w praktyce terapeutycznej
W przypadku terapii dzieci i młodzieży często wykorzystuje się w praktyce terapeutycznej zabawę, bądź włącza się w pracę elementy zabawy. Pomaga ona w nawiązaniu kontaktu z dzieckiem w naturalny sposób. Z perspektywy terapeutycznej, zabawa daje dziecku możliwość odreagowania emocji, a terapeucie szansę na zaobserwowanie uczuć i zachowań małego pacjenta. Poza tym dla dziecka przyjemnością jest uczestniczenie w zabawie, ona zaś buduje klimat zaufania i bezpieczeństwa w gabinecie psychologicznym.
Podczas spotkania psycholog przygląda się w jaki sposób dziecko traktuje przedmioty, a także interpretuje ich aspekt symboliczny (lalek, klocków). Dziecko buduje świat wyobraźni, pokazując często obraz własnego dzieciństwa.
Jak przygotować dziecko do wizyty u psychologa?