Przygotowując się na przyjście na świat malucha i kompletując wyprawkę, chcemy zapewnić mu wszystko co najlepsze. Reklamy gadżetów, zabawek i artykułów dla niemowląt przekonują nas, że są one niezbędne dla naszej pociechy. Nie zawsze jednak więcej – znaczy lepiej. Szczególnie jeśli chodzi o rozwój ruchowy rosnącego, małego człowieka.
W doborze akcesoriów i zabawek dla dziecka niezwykle istotne będzie to, czy rozważany przedmiot wspiera, czy zaburza rozwój oraz czy jest on dostosowany do etapu, w którym aktualnie jest maluch. Zanim zdecydujecie się na zakup skoczka, bujaczka, czy chodzika dla dzieci, zapoznajcie się z artykułem, w którym dzielimy się z Wami opiniami specjalistów na temat tych produktów.
Akcesoria i zabawki a rozwój dziecka
Wytyczne towarzystw i akademii pediatrycznych dostarczają nam informacji o tym, jakie umiejętności w danym miesiącu lub okresie powinno osiągnąć prawidłowo rozwijające się dziecko. Wiemy jednak, że każdy z nas rozwija się w swoim, unikalnym tempie, a podawane wytyczne są bardziej ramami czasowymi lub oknami rozwojowymi.
Rodzice bardzo często (chcąc jak najlepiej dla swojej pociechy) są przekonani o tym, że im szybciej dziecko osiągnie daną umiejętność (np. zacznie siadać lub chodzić) tym lepiej. Dodatkowo zdarza się, że podświadomie porównują swojego malucha do jego rówieśników, innych dzieci z najbliższego otoczenia. Jest to błędem i niejednokrotnie prowadzi do nieporozumień, a chęć przyspieszenia pojawienia się nowej umiejętności, choćby poprzez stosowanie sprzętów takich jak np. chodzik, czy skoczek skutkuje nierzadko trudnościami w rozwoju.
Chodzik dla dzieci a nauka chodzenia
Fizjologicznie rozwijający się maluch ma czas na opanowanie umiejętności samodzielnego chodzenia do ukończenia 18 miesiąca życia. Są dzieci, które prezentują tę umiejętność już w 8 czy 10 miesiącu życia.
Należy pamiętać, że rozwój to nie wyścigi, a poza ilościową oceną (czy dziecko siedzi? czy dziecko czworakuje? czy chodzi?) istotny jest również sposób, w jaki to robi (jakość). Mylnym jest więc przekonanie, które niejednokrotnie słyszymy od reprezentantów starszych pokoleń, mówiące o tym, że “pierwszy kroczek” maluszek powinien wykonać na symboliczny “roczek”.
Do symbolicznego pierwszego samodzielnego kroku naszego dziecka, prowadzi szereg umiejętności, które występują na wcześniejszych etapach rozwoju. Należą do nich między innymi:
- wstawanie z klęku jednonóż;
- chodzenie do boku przy meblach;
- kucanie;
- chodzenie do przodu z podporem jedną ręką.
Czy dziecko umieszczone w chodziku rzeczywiście szybciej nauczy się przemieszczać?
Utarło się przekonanie, że chodzik ustawiając dziecko w pozycji pionowej oraz pozwalając mu na przemieszczanie się, poprzez odpychanie nóżkami od podłoża, ułatwia naukę chodzenia. Nic bardziej mylnego!