Kiedy i jakie grzyby w diecie dziecka?

Wraz z nadejściem kolejnego sezonu na grzyby, mnożą się związane z nimi pytania. Czy i jakie grzyby mogą pojawiać się w potrawach dla dzieci? Od kiedy w ogóle dzieci mogą jeść grzyby? Już za chwilę poznasz najważniejsze informacje na temat obecności grzybów w menu dla dzieci – mamy nadzieję, że rozwieją Twoje wątpliwości!

Co roku rozpoczynająca się jesień zachęca nas, jeśli nie do zbierania grzybów, to do przygotowywania na ich bazie różnych potraw. Grzyby lubimy przetwarzać na później – marynować i suszyć, jak również wykorzystywać na bieżąco np. do sosów, zup, jajecznicy, czy mięsa. Jednak będąc rodzicami, na obecność grzybów w potrawach, zwłaszcza tych przeznaczonych dla młodszych dzieci, powinniśmy spojrzeć inaczej. Mając na względzie zdrowie naszych pociech, warto poznać zalecenia dotyczące nie tylko grzybów leśnych, ale również hodowlanych. Czy dzieci mogą jeść dostępne przez cały rok pieczarki? Czy i od kiedy dzieci mogą jeść grzyby leśne, w tym np. kurki? Poniżej szczegółowe odpowiedzi i porady z perspektywy dietetyka.

Od kiedy dzieci mogą jeść grzyby leśne?

GRZYBY LEŚNE NIE SĄ PRZEZNACZONE DLA DZIECI, KTÓRE NIE UKOŃCZYŁY  JESZCZE 12 ROKU ŻYCIA.

Zalecenie to dotyczy wszystkich grzybów leśnych – zarówno świeżych, jak i suszonych, w tym oczywiście potraw, do których są dodawane, nawet w niewielkiej ilości (np. świątecznego bigosu). Ryzyko zatrucia w przypadku grzybów leśnych jest zbyt duże, a młody organizm dziecka ma znacznie mniejsze szanse na przeżycie i poradzenie sobie ze skutkami ewentualnego zatrucia niż nastolatek, a tym bardziej człowiek dorosły. Przy tej okazji warto od razu wyjaśnić kwestię: czy dzieci mogą jeść kurki? Mogą, ale pod warunkiem spełnienia powyższych kryteriów wiekowych, czyli również po 12. roku życia.

Sylwia Snopek
Sylwia Snopek
Dietetyczka Poradni Diabetologicznej Instytutu Matki i Dziecka

Pytania, czy dzieci mogą jeść kurki, często wynikają z tego, że kurka ma charakterystyczny wygląd – wprawni grzybiarze przekonują, że tego grzyba po prostu nie da się pomylić z innym. W praktyce jednak o pomyłkę wcale nie tak trudno, dlatego gorąco namawiamy, aby do ukończenia przez dziecko 12. roku życia, pozostać nieufnym wobec wszystkich grzybów leśnych – również tych zebranych przez doświadczoną osobę. Błąd w ocenie, a te przydarzają się nawet najlepszym grzybiarzom, może mieć w tym wypadku zbyt wysoką cenę.

Czy dzieci mogą jeść pieczarki? 

Tak, pieczarki – podobnie jak inne grzyby hodowlane, np. boczniaki, grzyby shitake – są bezpieczne dla dzieci. A od kiedy dziecko może jeść pieczarki? Można włączać je do menu malucha nawet przed pierwszymi urodzinami, np. w 10-11 miesiącu życia. Pieczarki i inne grzyby hodowlane należy odpowiednio przygotować dla dzieci – oczyścić, dokładnie umyć pod zimną bieżącą wodą i osuszyć przed dalszymi czynnościami. Grzyby poddajemy obróbce termicznej – np. gotujemy, pieczemy – nie podajemy ich dzieciom w postaci surowej. Oczywiście, pieczarki i pozostałe hodowlane grzyby wprowadzamy stopniowo, w niedużych ilościach – podobnie, jak to robimy w przypadku włączania do menu malucha warzyw i owoców.

Skoro już wiesz, od kiedy dziecko może jeść pieczarki, możesz bez obaw przygotować mu np. zupę pieczarkową, gołąbki z farszem z dodatkiem pieczarek, sos pieczarkowy do ulubionych klopsików i kaszy.

Pieczarki i inne grzyby hodowlane w posiłkach dla dzieci: czy warto?

Rodzice często zadają sobie to pytanie, ponieważ nieraz słyszeli, że grzyby są ciężkostrawne i mają niską wartość odżywczą, więc „nie opłaca” się włączać ich do menu dzieci. Jaka jest prawda? Grzyby:

  • dostarczają pewnych ilości minerałów – takich, jak, cynk, selen, miedź, potas, magnez, żelazo, mangan, molibden;
  • jako jedyne produkty nie pochodzące od zwierząt, dostarczają witaminy D.  To witamina ważna dla układu kostnego i odpornościowego. Inne witaminy obecne w grzybach to np. witamina C, B1, B12, E;
  • zawierają związki bioaktywne, np. beta-glukany, polifenole, które mogą zmniejszać ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, np. nowotworów. Związki te mogą też pobudzać do pracy układ odpornościowy, działać przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie.
  • mają białko bogate w lizynę – aminokwas, który w wielu produktach, zwłaszcza w produktach zbożowych, występuje jedynie w skromnych ilościach. Z tego powodu dobrze jest łączyć kasze, ryże, makarony z grzybami – podnosi się wówczas wartość odżywcza całej potrawy.

Jak widzisz, grzyby mogą wnieść wartościowe składniki do Waszego rodzinnego menu. Pamiętaj jednak o najważniejszym: choć pieczarki i inne grzyby hodowlane możesz przygotować dla młodszych dzieci, to grzyby leśne nadają się tylko dla dzieci starszych – powyżej 12. roku życia.

Sylwia Snopek
Sylwia Snopek
Dietetyczka Poradni Diabetologicznej Instytutu Matki i Dziecka

Autorka: Sylwia Snopek – dietetyczka w Poradni Diabetologicznej Instytutu Matki i Dziecka.

Oceń ten wpis!