Kiedy i jak nauczyć dziecko odczytywać czas? - ePozytywna Opinia

Kiedy i jak nauczyć dziecko odczytywać czas?

Dla pokolenia obecnych 30-40 latków okazją do wejścia w posiadanie pierwszego własnego zegarka była najczęściej I komunia św. Dzisiaj nikt już raczej nie kupuje zegarków na prezent z tej okazji, chyba że mówimy o smartwatchach. Klasyczny zegarek dziecko otrzymuje od rodziców lub innej bliskiej osoby. Rodzi się więc pytanie, kiedy jest odpowiedni moment na to, aby nauczyć naszą pociechę odczytywania godzin na zegarku?

Kiedy czas?

Nauka odczytywania czasu jest przewidziana w pierwszej klasie szkoły podstawowej, być może jednak nasza pociecha będzie na to gotowa wcześniej? Na początek kwestia oczywista – dziecko musi dobrze znać cyfry, być w stanie wykonywać proste działania arytmetyczne, umieć odliczać co „5”. Jeśli te warunki są spełnione, pozostaje nam wytłumaczyć maluchowi, czym ów abstrakcyjny czas jest i dlaczego musimy go kontrolować oraz jak funkcjonować, aby się nie spóźniać? Dorosłym te kwestie wydają się oczywiste, ale dla dziecka wcale takimi nie są.

Aby uzmysłowić mu, dlaczego czas jest ważny, powinniśmy zaopatrzyć się w duży zegar. Najlepiej byłoby, gdybyśmy wykonali taki zegar do nauki wspólnie z naszą pociechą, co nie powinno być trudne, a przy okazji samo w sobie może stanowić dobrą zabawę.

Robimy zegar

Ma być to model, który zobrazuje malcowi, jakie czynności wykonujemy w poszczególnych porach dnia. Posłuży nam do tego blok techniczny, mazaki, korek od butelki, pinezka. Na naszej papierowej tarczy, narysujmy duże, wyraźne godziny. Przy każdej z godzin możemy narysować czynność, którą wówczas wykonujemy, np. na godz. 16.00 rysujemy sztućce lub coś do jedzenia, żeby zilustrować porę obiadu, na godzinie 7.00 – budzik, jako symbol pobudki, itd. Pomożemy w ten sposób dziecku zacząć postrzegać czas jako coś porządkującego wykonywane czynności.

Godziny i minuty

Gdy już to opanuje, wytłumaczmy – powoli i spokojnie – jaką rolę pełnią mała i duża wskazówka. Na naszym pokazowym zegarze powinny się one w wyraźny sposób różnić– aby nasza pociecha nie miała możliwości ich pomylić. Na wskazówce minutowej skupmy się nieco dłużej, uzmysławiając dziecku jej podwójną rolę, przy odliczaniu zarówno pełnej godziny, jak i minut. Gdy maluch to zrozumie, możemy przejść do nauki pełnych godzin, które nie powinny sprawić mu trudności. Gdy nasza pociecha to opanuje, czas na pokazanie połówki godziny. Przy nauce odczytywania minut warto najpierw skupić się na prawej stronie tarczy, czyli określaniu czasu w przedziale między pełną godziną a wpół do następnej.

Jest to łatwiejsza część do opanowania, wymaga po prostu odliczania co „5”.  Odczytywanie minut na lewej stronie tarczy (między połówką a kolejną pełną godziną), kiedy mówimy np. „za dziesięć piąta”, przychodzi dzieciom trudniej. Czasami maluchy unikają takiego przeliczania i mówią np. „czterdzieści po dziewiątej”, co brzmi nieco zabawnie, ale – o ile czas został określony prawidłowo – możemy na początek przymknąć na to oko.

Ewa Łukasik
Ewa Łukasik
Główny Specjalista ds. opiniowania wyrobów użytkowych

Na rynku dostępne są przeznaczone dla dzieci zegarki, których tarcza jest podzielona pionową linią na połowę. Po prawej stronie na tarczy jest napisane słowo „po”, a po lewej „za”. To sprytne rozwiązanie może – zwłaszcza na początkowym etapie – ułatwić dziecku określanie godziny.

Autor: Zespół ePozytywnaOpinia.pl

Już wkrótce przyjrzymy się ofercie zegarków dla dzieci i podpowiemy, na co zwrócić uwagę przy wyborze.

Oceń ten wpis!

Rekomendowane produkty