Kiedy i jak nauczyć dziecko zegarka?

19 maja 2023

Dla pokolenia obecnych 30-40 latków, okazją do wejścia w posiadanie pierwszego własnego zegarka, była najczęściej I komunia święta. Dzisiaj nikt już raczej nie kupuje zegarków na prezent z tej okazji, chyba że mowa o zegarkach typu smartwatch. Klasyczny zegarek wskazówkowy dziecko otrzymuje od rodziców lub innej bliskiej osoby.

Jednak w dalszym ciągu pojawiają się wątpliwości, jak nauczyć dziecko zegara i kiedy jest odpowiedni moment na to, aby rozpocząć naukę prawidłowego odczytywania godzin?

Kiedy czas rozpocząć ćwiczenia na zegarku dla dzieci?

Nauka odczytywania czasu na zegarku jest przewidziana w pierwszej klasie szkoły podstawowej, być może jednak nasza pociecha będzie gotowa wcześniej na ćwiczenia na zegarku? Na początek kwestia oczywista: aby nauczyć dziecko zegarka musi ono dobrze znać cyfry, by być w stanie wykonywać proste działania arytmetyczne, umieć odliczać co „5”. Jeśli te warunki są spełnione, pozostaje nam wytłumaczyć maluchowi, czym ów abstrakcyjny czas jest i dlaczego musimy go kontrolować oraz jak funkcjonować, aby się nie spóźniać?

W obecnych czasach trzeba też często pokazać dziecku co to jest klasyczny zegar wskazówkowy. Dorosłym te kwestie wydają się oczywiste, ale dla dzieci wcale takimi nie są. 

Aby uzmysłowić mu, dlaczego czas jest ważny, powinniśmy zaopatrzyć się w duży zegar wskazówkowy. Najlepiej byłoby, gdybyśmy wykonali zegar, na którym będziemy uczyć i przygotowywać ćwiczenia, wspólnie z naszą pociechą. To nie powinno być trudne, a przy okazji samo w sobie może stanowić świetną okazję do zabawy.

Rekomendowane produkty

Anna Milewska

Starszy specjalista w Dziale Ocen i Rozwoju Współpracy, Instytut Matki i Dziecka

Robimy zegar do nauki godzin

Ma być to model zegara wskazówkowego, który zobrazuje malcowi, jakie czynności wykonujemy w poszczególnych porach dnia. Posłuży nam do tego blok techniczny, mazaki, korek od butelki, pinezka. Na naszej papierowej tarczy, narysujmy duże, wyraźne godziny.

Aby nauczyć dziecko zegara przy każdej z godzin możemy narysować czynność, którą wówczas wykonujemy, np. na godz. 16.00 rysujemy sztućce lub coś do jedzenia, żeby zilustrować porę obiadu, na godzinie 7.00 – budzik, jako symbol pobudki, itd. Pomożemy w ten sposób dziecku zacząć postrzegać czas jako coś porządkującego wykonywane czynności. Nauka godzin wyda mu się bardziej ważna i istotna.

Godziny i minuty: nauka na zegarku

Gdy już to opanuje, wytłumaczmy – powoli i spokojnie – jaką rolę pełnią mała i duża wskazówka. Na naszym pokazowym zegarze wskazówkowym powinny się one w wyraźny sposób różnić– aby nasza pociecha nie miała możliwości ich pomylić. Jak nauczyć dziecko zegarka?

Zacznijmy od małej wskazówki minutowej i skupmy się na niej nieco dłużej, uzmysławiając dziecku jej podwójną rolę, przy odliczaniu zarówno pełnej godziny, jak i minut.

Gdy maluch to zrozumie, możemy przejść do nauki godzin na zegarze. Pełne godziny nie powinny sprawić mu trudności. Gdy nasza pociecha i to już opanuje, czas na pokazanie połówki godziny. Aby dobrze nauczyć dziecko odczytywania minut warto najpierw skupić się na prawej stronie tarczy, czyli określaniu czasu w przedziale między pełną godziną a wpół do następnej.

Jest to łatwiejsza część do opanowania, wymaga po prostu odliczania co „5”.  Odczytywanie minut na lewej stronie tarczy (między połówką a kolejną pełną godziną), kiedy mówimy np. „za dziesięć piąta”, przychodzi dzieciom trudniej. Czasami maluchy unikają takiego przeliczania i mówią np. „czterdzieści po dziewiątej”, co brzmi nieco zabawnie. Jednak, o ile czas został określony prawidłowo, możemy na początek nauki na zegarku przymknąć na to oko.

Aleksandra Świeboda

Kierownik Działu Ocen i Rozwoju Współpracy w Instytucie Matki i Dziecka

Ekspert radzi:

Na rynku dostępne są przeznaczone dla dzieci zegarki, których tarcza jest podzielona pionową linią na połowę. Po prawej stronie na tarczy jest napisane słowo „po”, a po lewej „za”. To sprytne rozwiązanie może – zwłaszcza na początkowym etapie ćwiczeń na zegarku – być znacznym ułatwieniem określania godzin dla dzieci.

 

Autor

Aleksandra Świeboda

Kierownik Działu Ocen i Rozwoju Współpracy w Instytucie Matki i Dziecka

Dofinansowanie UE
Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści oraz dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w polityce prywatności serwisu.
Akceptuję