Dieta wegetariańska w ciąży – jakie witaminy? - ePozytywna Opinia

Dieta wegetariańska w ciąży – jakie witaminy?

Podobnie jak w przypadku mikroelementów (o których pisaliśmy tutaj), okres ciąży oznacza wzrost zapotrzebowania na konkretne witaminy. Przy rezygnacji z mięsa, ew. innych produktów zwierzęcych, warto szczególnie zadbać o ich wystarczającą podaż – dla zdrowia i dobrej kondycji zarówno mamy, jak i dziecka.

Ważna witamina D

Witamina D wpływa między innymi na odpowiednie wchłanianie wapnia i prawidłową gospodarkę wapniowo-fosforanową. Produkty roślinne dostarczające witaminę D w dietach wegetariańskich to przede wszystkim fasola, brokuły i zielone warzywa liściaste. W diecie lako-owo-wegetariańskiej dodatkowo będą to żółtka jaj, a w semi-wegetariańskiej i pesco-wegetariańskiej ryby. Ilości zawarte w tych produktach nie są jednak wystarczające, żeby spełnić zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D w okresie ciąży. Dlatego też wszystkim kobietom ciężarnym zalecana jest dodatkowo suplementacja.

Kłopotliwa witamina B12

Witamina B12 pełni rolę regulatora produkcji erytrocytów i jest koenzymem różnych przemian biochemicznych w organizmie. Konsekwencją niedostatecznego spożycia tej witaminy przez kobiety ciężarne może być niedokrwistość megaloblastyczna, stan przedrzucawkowy, czy zaburzenia neurologiczne.

Małgorzata Więch
Małgorzata Więch
dr inż. - specjalista w zakresie żywienia, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka

Produkty pochodzenia roślinnego nie są źródłem witaminy B12. U kobiet w ciąży pozostających na diecie wegetariańskiej, a szczególnie wegańskiej, mogą wystąpić niedobory tej witaminy, dlatego konieczna jest jej suplementacja.

Dodatkowo zalecane jest, aby kobiety w ciąży wybierały do spożycia produkty wzbogacane witaminą B12, płatki zbożowe, napoje roślinne, algi morskie i drożdże, ponadto produkty zastępujące mięso (np. tofu, tempeh).

Uwaga na niepożądane skutki zdrowotne

Rezygnacja z jedzenia mięsa i innych produktów zwierzęcych wymaga większej świadomości i wiedzy przy planowaniu posiłków – zwłaszcza w okresie ciąży i karmienia, gdy wzrasta zapotrzebowanie organizmu na różne składniki odżywcze. Z tego względu aktualne stanowisko Komitetu Nauk o Żywieniu Człowieka Polskiej Akademii Nauk (2019 r.) nie zaleca diet wykluczających mięso kobietom w ciąży i karmiącym. Pamiętajmy, że nieprawidłowe odżywianie może negatywnie wpłynąć na zdrowie – zarówno matki, jak i rozwijającego się dziecka.

Autor: dr inż. Małgorzata Więch – dietetyk, specjalista w zakresie żywienia w Zakładzie Żywienia, Instytut Matki i Dziecka

Literatura:

  1. Baroni L., Goggi S., Battaglino R. i wsp.: Vegan Nutrition for Mothers and Children: Practical Tools for Healthcare Providers. Nutrients 2018; 20: 5.
  2. Berkow SE., Barnard ND.: Blood pressure regulation and vegetarian diets. Nutrition Reviews 2005; 63: 1–8.
  3. Jenkins DJ., Kendall CW., Marchie, A. i wsp.: Type 2 diabetes and the vegetarian diet. American Journal of Clinical Nutrition 2003; 78: 610S–616S.
  4. Ostrowski B., Malinowska A., Budzyńska A. i wsp.: Wpływ diety wegetariańskiej na występowanie objawów gastroenterologicznych. Pediatria i Medycyna Rodzinna 2018; (14)4: 402-406.
  5. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics 2016; 116(12): 1970-1977.
  6. Position of the American Dietetic Association: Vegetarian diets. Journal of the American Dietetic Association 2009; 109: 1266–1282.
  7. Rosell M., Appleby P., Spencer E., Key T.: Weight gain over 5 years in 21,966 meat-eating, fish-eating, vegetarian, and vegan men and women in EPIC-Oxford. International Journal of Obesity 2006; 30: 1389-1396.
  8. Sebastiani G, Herranz Barbero A., Borrás-Novell C. i wsp.: The effects of vegetarian and vegan diet during pregnancy on the health of mothers and offspring. Nutrients 2019; 11(557); doi:10.3390/nu11030557
  9. Stahler C.: How often do Americans eat vegetarian meals? And how many adults in the US are vegetarian? The Vegetarian Resource Group website. http://www.vrg.org/nutshell/Polls/2016_adults_veg.htm.
  10. Stanowisko Komitetu Nauki o Żywieniu Człowieka Polskiej Akademii Nauk w sprawie wartości odżywczej i bezpieczeństwa stosowania diet wegetariańskich. Olsztyn, 22 listopada 2019.
  11. Tyree S., Baker BR., Weatherspoon D.: On veganism and pregnancy. International Journal of Childbirth Education 2012; 27: 43–49.
  12. Wang F., Zheng J., Yang B. i wsp.: Effects of vegetarian diets on blood lipids: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of the American Heart Association 2015; 27, e002408.

Oceń ten wpis!

Rekomendowane produkty