Jak wybrać oświetlenie dla ucznia?

Urządzając pokój lub kącik do nauki dla dziecka w wieku szkolnym, powinniśmy mieć na uwadze przede wszystkim zdrowie i wygodę naszej pociechy. Oprócz ergonomicznych, dopasowanych do wieku i wzrostu mebli warto zadbać o odpowiednie oświetlenie, które umożliwi naukę o różnych porach dnia i nie będzie męczyć wzroku dziecka.

Dostęp do światła dziennego

Idealnie byłoby, gdyby pokój lub kącik dla ucznia był jasny i posiadał duże okna, a przez to dostęp do światła naturalnego. Nie zawsze, niestety, mamy takie możliwości. Niemniej jednak starajmy się jak najlepiej wykorzystać to, czym dysponujemy. Dla uczniów dostęp do światła dziennego przy nauce jest bardzo ważny. Powinniśmy tak rozplanować układ mebli, aby biurko do nauki mogło stać jak najbliżej okna, światło dzienne jest bowiem najkorzystniejsze dla naszego wzroku.

Prawda jednak jest taka, że od początku roku szkolnego aż do wiosny, uczniowie nie korzystają ze światła dziennego zbyt wiele. Koniecznym rozwiązaniem jest lampka biurkowa, która zapewni optymalne oświetlenie przestrzeni roboczej.

Jaka lampka do nauki?

Modeli i wzorów lamp na rynku jest bez liku, warto więc wcześniej przemyśleć na czym nam zależy i jakie mamy możliwości.

  • Idealna lampka powinna mieć regulowane ramię, aby można było ją odpowiednio ustawić dla komfortu naszego dziecka. Optymalna odległość od oświetlanej powierzchni to 35 cm, ale czasami musimy coś lepiej doświetlić, wówczas przydaje się ruchome ramię. Regulowana wysokość sprawia, że dziecko w razie potrzeby zmienia położenie lampy, a nie swoich pleców, tzn. nie garbi się, gdy musi coś dokładnie zobaczyć.
  • Lampka powinna równomiernie oświetlać przestrzeń roboczą – musi być umieszczona tak, aby nic nie zaciemniało książki czy zeszytu. To oznacza, że praworęczni powinni mieć ją umieszczoną po lewej stronie biurka, a leworęczni – po prawej stronie.
  • Kolejna istotna sprawa to rodzaj żarówki. Żarówki starego typu dają kierunkowe światło, tymczasem nowoczesne: halogenowe, lub ledowe dają światło miękkie, mniej męczące dla oczu. Halogenowe mają jednak dwie zasadnicze wady: nagrzewają się, co może okazać się bardzo nieprzyjemne, gdy dziecko dotknie żarówki, ponadto pobierają dużo więcej prądu niż żarówki ledowe.
  • Nie bez znaczenia jest również barwa światła. Wybierając lampkę i żarówkę, pamiętajmy, że barwa żółta/pomarańczowa działa odprężająco i uspokajająco, jednak zbyt ciepłe światło może usypiać. Chłodna, bardziej niebieska w odcieniu, barwa ma właściwości pobudzające, ale zbyt jasne i zimne światło czasem powoduje rozdrażnienie i utrudnia zasypianie. Do oświetlenia miejsca do nauki warto wybrać źródło światła o temp. barwowej ok. 4000 K. Wybierajmy więc dla ucznia do nauki żarówki LED o jasnej barwie światła, zaś do spania o ciepłej.
Ewa Łukasik
Ewa Łukasik
Główny Specjalista ds. opiniowania wyrobów użytkowych

Barwa światła określana jest przez temperaturę barwową podawaną w kelwinach. Im wyższa, tym światło jest chłodniejsze (bliższe bieli i błękitu), a im niższa – cieplejsze (bliższe żółci i koloru pomarańczowego). Co do zasady, dobre oświetlenie to takie, które jest najbardziej zbliżone do naturalnego, czyli dziennego. Ma najbardziej korzystny wpływ na funkcjonowanie zmysłu wzroku i minimalizuje ryzyko podrażnienia oczu np. podczas czytania.

  • Moc żarówki najbardziej odpowiednia do nauki to od 40 do 100 W.
  • Jeżeli biurko do nauki nie jest zbyt duże, możemy rozważyć zakup lampki, która zamiast podstawy, ma klips, dzięki któremu możemy przytwierdzić ją do krawędzi biurka, bądź półki nad biurkiem. Zyskujemy wówczas cenne centymetry na blacie. Zaoszczędzeniu miejsca służy również lampka z miejscem na przybory szkolne u podstawy.
  • Niektóre lampki mają bardzo praktyczne funkcje zmiany natężenia światła oraz wyboru jego barwy. Szczególnie ta pierwsza funkcja może być przydatna, jeżeli lampka ma również służyć np. jako stłumione oświetlenie nocne.
  • Lampki mogą być zasilane bateriami, akumulatorami do ładowania lub po prostu podłączane do prądu. Wybierzmy najbardziej optymalne dla nas rozwiązanie, zastanówmy się w jaki sposób dziecko będzie używało lampki. Jeżeli zdecydujemy się na tradycyjne zasilanie, pamiętajmy, aby miał co najmniej 2 metry długości, w razie konieczności przesunięcia.
Ewa Łukasik
Ewa Łukasik
Główny Specjalista ds. opiniowania wyrobów użytkowych

Więcej niż jedno źródło światła

Pamiętajmy, że dziecko ucząc się, poza lampką na biurku, powinno mieć także zapalone inne źródło światła, np. górne oświetlenie lub lampę stojącą w innym miejscu pokoju, tak aby zniwelować kontrast między mocnym światłem przy biurku a ciemnością w reszcie pokoju.

Złoty środek

Zarówno zbyt słabe, jak i zbyt ostre, jaskrawe światło może powodować problemynie tylko dyskomfort, ale wręcz ból i pogorszenie jakości widzenia. Dzięki optymalnie dobranemu oświetleniu miejsca do nauki nasze pociechy nie będą męczyć wzroku, ani go sobie nie zepsują.  Co więcej, używanie dobrego źródła światła pozwala zapobiec uczuciu znużenia i sprzyja lepszej koncentracji podczas nauki. Przy wyborze weźmy pod uwagę wrażliwość na światło, która jest kwestią indywidualną i może być różna u każdego z nas.

Autorka: Ewa Łukasik

 

 

Oceń ten wpis!

Rekomendowane produkty