Jak oduczyć dziecko korzystania z pampersa? Z tym pytaniem mierzy się każdy opiekun dziecka, który chciałby w końcu przestać go przewijać i wkroczyć ze swoją pociechą w kolejny etap wspólnego, bardziej ,,samodzielnego” życia. Kiedy najlepiej odpieluchować dziecko i jak możesz sprytnie wspierać je w nauce korzystania z nocnika lub toalety? W tym tekście poznasz sprawdzone sposoby na to, jak we właściwy i dający dziecku poczucie bezpieczeństwa sposób pożegnać się z pieluszkami.
Wielu rodziców i opiekunów dzieci chciałoby poznać magiczny wiek, w którym dziecko można odpieluchować skutecznie i szybko. Każdy malec jest jednak absolutnie wyjątkowy i rozwija się we własnym rytmie, uzależnionym od wielu czynników.
Jak oduczyć dziecko korzystania z pieluchy: holistyczne podejście do małego człowieka
Chcąc skutecznie oduczyć pampersa, należy spojrzeć na dziecko całościowo, rozpatrując jego gotowość na to wielkie wydarzenie w trzech aspektach: anatomiczno-fizjologicznym, poznawczym i emocjonalnym – każdy jest równie ważny.
Aspekt anatomiczno-fizjologiczny
Nie wszystkie funkcje naszego ciała są z nami od dnia narodzin i tak właśnie jest m.in. ze świadomą kontrolą mięśni zwieraczy cewki moczowej oraz odbytu. Tak naprawdę dziecko i jego układ nerwowo-mięśniowy ma w tej kwestii do opanowania wiele złożonych umiejętności:
- odpowiednia pojemność pęcherza moczowego i jelita grubego;
- świadomość pełnego pęcherza czy poczucie zbliżającej się potrzeby oddania stolca;
- świadoma kontrola wypróżniania poprzez zaciśnięcie odpowiednich mięśni
Ten cały, złożony ciąg anatomiczno-fizjologicznych zależności wykształca się w dziecku zwykle ok. 24. miesiąca życia i jest niezbędną składową skutecznego odpieluchowania.
Aspekt poznawczy
Aby być gotowym do korzystania z nocnika lub toalety, dziecko potrzebuje rozumieć, dlaczego korzystamy z toalety i co fizjologicznie dzieje się wtedy z naszym ciałem. Rozmowy i czytanie z maluchem bajeczek na ten temat, pozwolą mu lepiej pojąć, o co chodzi w tej ,,magicznej’’ kontroli wypróżniania się. Warto zacząć odpieluchowanie od momentu, gdy nasza pociecha potrafi już komunikować to, że odczuwa dyskomfort w pieluszce. Może to robić werbalnie – wołając „siusiu” lub niewerbalnie, kiedy wydaje okrzyk bądź łapie się za pieluszkę.
Aspekt emocjonalny
Dziecko do prawidłowego rozwoju powinno mieć zapewnione warunki stałości i przewidywalności, aby w miarę doświadczania powtarzających się rytuałów odwiedzania toalety poczuć gotowość do odstawienia pieluszki. Przedział czasu, w którym może to nastąpić, jest bardzo labilny z różnych powodów.
Skok rozwojowy, narodziny rodzeństwa, przeprowadzka czy pójście do żłobka – to tylko niektóre z trudnych emocjonalnie sytuacji, które skutecznie rozpraszają malucha w drodze do trwałego porzucenia pieluchy. Zatem istotny staje się także wybór właściwego momentu i czas, jaki dajemy sobie i dziecku na zbudowanie poczucia bezpieczeństwa w związku z nowymi przyzwyczajeniami toaletowymi.
Maluchowi, warto zaproponować wizytę w toalecie, zawsze po spaniu, jedzeniu, jak również przed i po spacerze. Jak oduczyć dziecko pampersa bez negatywnych skutków emocjonalnych? Ważne, aby uważnie je obserwować, reagować na pojawiające się u niego emocje i nie wywierać znaczącej presji. Dziecko może poczuć się gotowe do odstawienia pieluszki zarówno w wieku 1,5 roku, jak i 4 lat i zależy to od jego indywidualnych uwarunkowań psychologicznych w połączeniu z czynnikami środowiskowymi.
Jak oduczyć dziecko korzystania z pieluch w praktyce?
Jeżeli zależy Ci na tym, aby maluch pożegnał się z pieluszkami bez zbędnego stresu, jest całkiem sporo rzeczy, które możesz zrobić, aby mu to ułatwić. Oto kilka sprawdzonych sposobów na to, jak oduczyć dziecko pampersa.
Akceptacja, dialog i czytanie o nocniku
Poczucie akceptacji i bezpieczeństwa to w życiu każdego dziecka jeden z najważniejszych fundamentów wspierających rozwój i zdobywanie nowych umiejętności – m.in. korzystania z toalety (nocniczka). Staraj się nie okazywać dziecku swojego zdenerwowania, czy wręcz rozczarowania trudnościami z pożegnaniem pieluszki. Wytłumacz maluchowi (i sobie!), że niepowodzenia podczas nauki nowych czynności są zupełnie naturalne. To zbuduje w nim silne poczucie, że jest kochane i akceptowane niezależnie od sytuacji. Doceniaj starania dziecka i każdy, najmniejszy sukces – po udanym ,,napełnieniu” nocniczka odtańczcie razem taniec radości, upieczcie ulubione ciasteczka, jednym słowem: świętujcie!
Podejmując pierwsze próby odstawienia pieluch, wyjaśnij maluchowi, na czym rzecz polega. Rozmawiajcie o fizjologii człowieka – o tym, skąd się bierze kupa i siku. Jak i gdzie dzieci i ludzie dorośli załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne? Pomocne może okazać się wspólne czytanie jednej z licznych, dostępnych na rynku książeczek o korzystaniu z nocniczka, takich jak np. ,,Kicia Kocia i Nunuś. Na nocniku” autorstwa Anity Głowińskiej. Podczas lektury dziecko będzie miało szansę na zadawanie dodatkowych pytań i oswojenie się z tematem na neutralnym, bezstresowym gruncie.
Wspólny wybór nocnika lub nakładki na toaletę oraz zakup pierwszych majteczek
Kiedy dziecko wie już, do czego służy nocniczek i toaleta, pozwól, aby wybrało dla siebie taki, który najbardziej przypadnie mu do gustu. Najlepiej ułatwić maluchowi taką decyzję, pokazując mu do wyboru dwa modele, które uważasz za najlepsze. Staraj się, aby przesadnie nie przypominały grająco-świecących zabawek, gdyż dziecko tak je właśnie zinterpretuje.