Czy zabawki mogą stymulować rozwój dziecka? Czy na rynku istnieją zabawki pobudzające kreatywność? Czy istnieje korelacja – rozwój dziecka a zabawki? Czy można zaszkodzić dziecku, dając mu zabawki wyprzedzające jego możliwości rozwojowe?
Dzieci od zawsze miały swoje zabawki, przedmioty, które sprawiały radość, pobudzały do aktywności, do ruchu, myślenia. Potrzeba zabawy u małego dziecka jest tak samo silna i naturalna jak potrzeby jedzenia, picia, snu czy bliskości. Na każdym etapie życia i rozwoju potrzebne są inne zabawki. Czasem bardziej skomplikowane, a czasami proste, ale zmuszające malucha do wysiłku, do myślenia, kreatywności i działania. Po jakie zabawki sięgać w sklepach, w poszczególnych momentach życia dziecka, by dostarczyć mu nie tylko powodów do chwilowych radości, zainteresowania, rozrywki, ale by mieć wpływ na prawidłowy rozwój dziecka? Spróbujemy podpowiedzieć w tym artykule.
Zabawki: czyli jak łączyć przyjemne z pożytecznym
Przez zabawę dziecko poznaje siebie, swoje możliwości, zyskuje własną samoocenę. Bawiąc się, może pokazać swoje potrzeby, umiejętności, pragnienia. Dobrze dobrane zabawki są okazją do ciekawych spotkań z Twoim dzieckiem, uświadamiającymi czasami problemy z adaptacją, z akceptacją otoczenia, rówieśników i sytuacji, które zastaje na co dzień.
Zabawki są dla dziecka przede wszystkim formą rozrywki. Jednak te same rzeczy, które bawią najmłodszych, mogą także wspomagać rozwój, uczyć i ćwiczyć poznane umiejętności. Dobrze wybrane z rynku i dobrane do możliwości dziecka zabawki, łączą te funkcje. Rola rodzica, czy opiekuna, w wyborze ich dla swojego dziecka jest ogromna. O wymaganiach dla zabawek, jakie nakłada na producenta prawo, ich bezpieczeństwie chemicznym i konstrukcyjnym pisaliśmy tutaj.
Od pierwszych dni życia
Od momentu urodzenia, Twoje dziecko najpierw potrzebuje rodziców, by czuć się dobrze, bezpiecznie. Pewne jest, że w pierwszych dnia życia nie potrzebuje ono zabawek. Noworodek musi odpocząć po trudach porodu i przywyknąć do nowego otoczenia poza wodami płodowymi, chłodnego, jasnego, pełnego różnorodnych dźwięków. Zabawek, zwłaszcza w pierwszym miesiącu życia nie powinno być zbyt wiele, bo dziecko jeszcze większość czasu śpi. Jego zmysły, będą się stopniowo wyostrzały i rejestrowały sygnały z zewnątrz. Następnie będą się doskonaliły, na co możesz mieć wpływ dobierając przedmioty w otoczeniu, w tym zabawki. W kolejnym etapie życia zdolności motoryczne, od tych najmniejszych do bardziej zaawansowanych, pozwolą na świadomą zabawę.
Stymulacja rozwoju dziecka w okresie niemowlęcym
Ważnymi dla prawidłowego wczesnego rozwoju zabawkami są te pierwsze, dla najmłodszych – przeznaczone dla dzieci do 3. miesiąca życia. Mają one stymulować rozwój dziecka w okresie niemowlęcym, przez oddziaływanie na zmysły: wzroku, słuchu i dotyku. Ważne i bezpieczne dla malucha jednak jest to, aby stymulowany był jeden, maksymalnie dwa zmysły jednocześnie, inaczej maluszek może odczuwać niekorzystny dla niego nadmiar bodźców.
Na początku, kiedy oko dziecka nie rozróżnia jeszcze barw, warto wybierać tekstylne zabawki, w tym miękkie książeczki w kontrastujących ze sobą kolorach – przede wszystkim czarnym i białym, a następnie w innych wyrazistych odcieniach, zwłaszcza w zakresie podstawowych barw.
Zabawki dla 2-3 miesięcznego maluszka służą do poznawania świata przez buzię, mogą stymulować pierwsze kroki w motoryce małej. Powinny być więc powinny lekkie, miękkie, i wykonane z bezpiecznych konstrukcyjnie i chemicznie materiałów. Szczególnie ważne jest, aby ich całościowa konstrukcja była na tyle zespolona, aby niemowlę nie mogło oddzielić żadnego elementu. Zwłaszcza takiego, który może być przez malucha połknięty.