Słuchanie i reagowanie jest zachętą do mówienia
Rozmowa to dialog, dlatego ważne jest, by dać maluszkowi czas na wypowiedź, słuchać tego, co dziecko mówi. To uczy malucha uważnego słuchania i daje mu poczucie, że jest dla nas ważny. Jeśli powie błędnie, to powtórzmy poprawnie albo zadajmy pytanie: „czy chodziło Ci o..?”. Reagujmy na mowę dziecka, nawet jeśli nie rozumiemy o czym mówi. Wykazanie zainteresowania motywuje dziecko do dalszego mówienia.
Jak uczyć dziecko mówić przez zabawę?
Mowę stymulować można również przez codzienną zabawę. Bardzo przydatne, a zarazem lubiane przez dzieci, są zabawy oddechowe (np. dmuchanie baniek mydlanych, picie przez słomkę czy chuchanie na lusterko), rysowanie, malowanie czy zabawy sensoryczne z plasteliną, gliną, piaskiem, wodą. Dla nieco starszego malucha odpowiednie będą też układanki, klocki, puzzle, przeplatanki. Segregowanie, dopasowywanie kształtów stymuluje lewą półkulę mózgu, która odpowiedzialna jest za rozwój mowy. Wspólna zabawa będzie świetną okazją do rozwijania umiejętności językowych dziecka.
Właściwe karmienie a rozwój mowy dziecka
Żeby dźwięki, które maluch wypowiada, były artykułowane w sposób właściwy, warto zadbać o prawidłowe funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: warg, języka, podniebienia miękkiego. Początkowo ich funkcja doskonali się przez podstawowe czynności pokarmowe. Ważne jest nie tylko co, ale w jakiej formie maluszek dostaje do jedzenia. Początkowo podawany pokarm płynny i papkowaty, w miarę rozszerzania diety powinien być wzbogacany o pokarmy o stałej konsystencji. Żucie, gryzienie i odgryzanie są świetnymi ćwiczeniami, które przygotują mięśnie do prawidłowej wymowy.
Trzeba zwrócić uwagę również na sposób podawania pokarmu. Szósty miesiąc życia niemowlęcia, według pediatrów, jest najlepszym czasem na rozpoczęcie karmienia łyżeczką. Podając pokarm łyżeczką, zaczynamy wprowadzać do diety dziecka nowe produkty o innej niż dotychczas konsystencji, co jest istotne również w procesie stymulowania rozwoju mowy. Włączenie pokarmów stałych dobrze też połączyć z wprowadzeniem otwartego kubeczka lub bidonu z rurką. Picie z kubeczka, jak i zasysanie przez słomkę aktywizuje mięśnie języka, warg. Doskonali się koordynacja oddechowo-połykowa. Zmiana konsystencji pokarmu czy nowy sposób jego podawania nie musi od razu się maluchowi spodobać, dlatego ważna jest tutaj cierpliwość, wyrozumiałość i oczywiście spokój.
Co może utrudniać lub zaburzać naukę mowy dziecka?
W ciągu pierwszych dwóch lat życia rozwój mózgu jest szczególnie intensywny, a prawidłowy przebieg tego procesu jest uwarunkowany bodźcami, z jakimi dziecko styka się na co dzień. Ostatnie badania naukowe wykazały, że na rozwój mowy bardzo niekorzystny wpływ mają nowoczesne, tzw. wysokie technologie. Obecnie w domach często „w tle” gra radio, telewizor, korzystamy z tabletów, telefonów, komputerów, posługujemy się smartfonami. Dziecko bardzo chętnie sięga po telefon komórkowy, bacznie obserwuje zmieniające się obrazki, ogląda bajki w telewizji. Niestety, nadmiar bodźców, jakich dostarczają tego rodzaju sprzęty, negatywnie oddziaływuje na małego człowieka, przyczyniając się do zaburzenia, a nawet zahamowania jego prawidłowego rozwoju. Pediatrzy i logopedzi apelują, by małe dziecko nie oglądało telewizji nawet do drugiego roku życia, jest to bowiem czas, kiedy bardzo intensywnie rozwija się mowa. W przypadku starszych dzieci, do 5. roku życia, zaleca się, by korzystanie z telewizji czy komputera było bardzo ograniczone i zawsze pod kontrolą rodziców.
Wspieranie i nagradzanie, bez wywierania presji
Żeby zachęcić naszą pociechę do mówienia, warto nagradzać każdą próbę komunikacji werbalnej z jego strony. Natomiast z pewnością nie można wywierać na dziecku presji i zamęczać go ćwiczeniami. Poszerzenie codziennych aktywności o zabawy słuchowe, wzrokowe czy dotykowe, wprowadzane w atmosferze spokoju, wzajemnej akceptacji może się okazać niezwykle pomocne w rozwoju maluszka.
Źródła:
Dmochowska H: Zabawa tematyczna istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój małego dziecka.[w:]Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka (red) Cytowska B., Winczura B.,Impuls,Kraków 2008;
Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, WUW, Warszawa,1997;
Sadowska L.: Wczesna diagnostyka zaburzeń rozwoju psychomotorycznego niemowląt oraz podstawy ich rehabilitacji [w:] Propedeutyka Pediatrii, (red.) Jankowski A. Wrocław.2001;
Wituk-Światłowicz L.: Wczesne komunikowanie się dziecka. Narodziny miłości.[w:]Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka (red) Cytowska B., Winczura B.,Impuls,Kraków 2008.