Jak latem zadbać o odporność dziecka?

W niedawnym tekście na temat letniego hartowania dzieci pisaliśmy o adekwatnym do pogody ubiorze i dobroczynnym działaniu wody. Dziś skupimy się na korzystnym oddziaływaniu zmiany klimatu oraz właściwej diety.

Infografika: odporność dzieci latem

Taki mamy klimat?

W przypadku często chorujących dzieci lekarze zalecają wyjazd umożliwiający pobyt w innych niż domowe  warunkach klimatycznych.  Zmiana położenia geograficznego, temperatury, wilgotności i ciśnienia działa mobilizująco na układ odpornościowy, który musi sprostać nowym warunkom otoczenia. O korzyściach z wyjazdu w różne regiony pisaliśmy tutaj.

Alicja Karney
Alicja Karney
Dr n. med. – pediatra, Kierownik Oddziału Hospitalizacji Jednego Dnia w Instytucie Matki i Dziecka

Zmiana klimatu pozytywnie wpływa m.in. na wydolność oddechową i układ krążenia.  Aby system odpornościowy dziecka skorzystał najwięcej, pobyt w innych warunkach klimatycznych  powinien trwać nie krócej niż 2 tygodnie, ponieważ organizm musi mieć czas, aby się do nich zaadaptować. Warto organizować pociechom  taki wyjazd przynajmniej 1-2 razy w roku.

Świeże powietrze i słońce

O korzyściach przebywania na świeżym powietrzu nie trzeba chyba nikogo przekonywać pobyt w czystym środowisku, z dala od spalin i zanieczyszczeń powietrza, przyda się zwłaszcza dzieciom z większych miast i regionów uprzemysłowionych.

Okres lata to również najwięcej okazji do korzystania ze słońca.  Przy zalecanej ostrożności w kontakcie z promieniami słonecznymi, pozwólmy dzieciom się nimi cieszyć rozsądnie dawkowana ekspozycja (wystarczy 10-15 minut dziennie, poza  godzinami największego nasłonecznienia, np. przed południem) pozwala skórze na wytworzenie ważnej nie tylko dla odporności witaminy D.

Dieta a odporność

O wpływie sposobu odżywania na naszą odporność świadczą wyniki wielu badań. Lato daje największe możliwości wprowadzenia do jadłospisu dziecka świeżych składników o cennych wartościach odżywczych zwłaszcza warzyw i owoców. Warto wykorzystać ten czas na rozszerzanie diety i oswojenie naszych pociech z nowymi smakami. To również dobry moment na podjęcie wysiłku zmierzającego do ograniczenia spożycia produktów wysoko przetworzonych i słodyczy, które nie tylko nie służą odporności, ale zwiększają ryzyko wystąpienia coraz bardziej powszechnych chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, otyłość, czy nowotwory.

Autor: Zespół ePozytywnaOpinia.pl

Oceń ten wpis!

Rekomendowane produkty