Dieta w ciąży: co, ile i kiedy jeść? - ePozytywna Opinia

Dieta w ciąży: co, ile i kiedy jeść?

Właściwy sposób żywienia przyszłej mamy ma wpływ na jej stan zdrowia, a także na przebieg ciąży oraz zdrowie dziecka – zarówno w jego życiu płodowym, jak i w czasie dzieciństwa oraz w wieku dojrzałym. Sposób żywienia kobiety w ciąży warunkuje pomyślny przebieg okresu laktacji i zdrowie po połogu. 

 

Uregulowana, umiarkowana i urozmaicona

W czasie ciąży szczególnie ważne jest dostarczanie wszystkich składników odżywczych w odpowiednich proporcjach. 

Aby to osiągnąć, dieta przyszłej mamy powinna być uregulowana, umiarkowana i urozmaicona. 

Stałe pory i objętości posiłków w ciągu dnia wpływają korzystnie na przemianę materii i samopoczucie. Dobrze jest zaplanować całodzienne spożycie uwzględniając 4-5 posiłków, w tym 3 posiłki większe (pierwsze śniadanie, obiad, kolacja) i 1-2 posiłki mniejsze (drugie śniadanie lub podwieczorek). Należy starać się ograniczyć pojadanie między posiłkami. Aby zapewnić różnorodność w diecie, zalecane jest włączenie do niej wysokiej jakości żywności z różnych grup. 

W tabeli przedstawiono zalecane ilości produktów do spożycia w ciągu dnia dla kobiet w ciąży. 

Zalecane ilości produktów do spożycia w ciągu dnia dla kobiety w ciąży

Źródło: Wielgoś M. [red.]: Żywienie kobiet w ciąży. Biblioteka ginekologa praktyka. Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk 2013

Bez wody ani rusz

Nie należy również zapominać o spożywaniu płynów. Woda jest niezbędnym środowiskiem dla rozwoju ciąży. Stanowi główny składnik płynu pęcherzykowego i ułatwia wędrówkę zapłodnionej komórki jajowej do jamy macicy. Woda umożliwia wymianę, przez łożysko i błony płodowe, składników budulcowych oraz gazów w niej rozpuszczonych. Spożycie zbyt małych ilości wody zaburza pracę przewodu pokarmowego i może powodować zaparcia, a także sprzyjać zakażeniom układu moczowego. W okresie ciąży zapotrzebowanie na wodę zwiększa się już od I trymestru, co jest związane z powiększaniem się tkanek matczynych, płodu i objętością krążącej krwi. W diecie kobiet w ciąży zaleca się picie głównie wody o wysokiej jakości zdrowotnej, tzn. wody źródlanej lub naturalnej wody mineralnej, niskosodowej i nisko- lub średnio zmineralizowanej. Korzystne dla zdrowia kobiet ciężarnych jest picie wód z wyższą zawartością jonów magnezu i wapnia w celu zapobiegania nadciśnieniu indukowanemu ciążą. Spożywanie przez kobiety ciężarne wód wysoko zmineralizowanych powinno być limitowane. Wodę, najlepiej niegazowaną, należy pić małymi porcjami w ciągu całego dnia, co pozwala na równomierne nawodnienie komórek organizmu. Przy wysokiej temperaturze otoczenia i większym wysiłku fizycznym należy wypijać o około 1/3 więcej wody w stosunku do zaleceń (2300 ml/dobę). Zaleca się, aby temperatura wypijanej wody wynosiła około 15ᵒC. 

Autor: dr Małgorzata Więch – dietetyk, specjalista w zakresie żywienia, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka

Literatura:

  1. Jarosz M. [red.]: Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017
  2. Mousa A, Naqash A, Lim S.: Macronutrient and micronutrient intake during pregnancy: an overview of recent evidence. Nutrients 2019; 11: 443; doi:10.3390/nu11020443
  3. Niemiec T, Dębski R, Kotarski J, Jackowska T, Jarosz A, Tomaszewski J, Weker H.: Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące spożycia wody pitnej przez kobiety w okresie rozrodczym, ciężarne oraz karmiące piersią. Ginekologia Polska 2009; 80: 538-547
  4. Wielgoś M. [red.]: Żywienie kobiet w ciąży. Biblioteka Ginekologa Praktyka. Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk 2013

***

Już wkrótce kolejny tekst poświęcony diecie w ciąży, w którym będzie mowa o zapotrzebowaniu energetycznym oraz najważniejszych składnikach odżywczych, takich jak   białko, tłuszcze i węglowodany.

Oceń ten wpis!

Rekomendowane produkty