Woda w żywieniu kobiet w ciąży

Wiele kobiet zadaje sobie pytanie, ile pić wody w ciąży. Zapotrzebowanie na wodę zwiększa się w okresie ciąży, co wynika między innymi z zwiększającej się objętości krwi, rozwijających się tkanek płodu, błon płodowych i powiększającej się macicy. Picie wody wpływa na prawidłowe nawodnienie organizmu matki, które jest bardzo ważne dla utrzymania homeostazy jej organizmu i organizmu rozwijającego dziecka.

 

Dlaczego woda w diecie kobiety ciężarnej jest tak ważna?

Woda spożywana przez matkę jest niezbędna do produkcji płynu owodniowego oraz prawidłowego rozwoju i funkcji tkanek płodu. Szacuje się, że wymiana wody pomiędzy matką a dzieckiem wynosi ok. 460 ml/godzinę. Płyn owodniowy pełni rolę ochronną przed infekcjami i urazami, a także zapewnia nienarodzonemu dziecku stałą temperaturę środowiska. Prawidłowa objętość płynu owodniowego umożliwia dziecku wykonywanie ruchów, które rozwijają jego masę mięśniową. Picie wody w ciąży pozytywnie wpływa również na kobietę. Odpowiednie nawodnienie w tym okresie sprzyja redukcji dolegliwości związanych z ciążą, takich jak nudności i wymioty, zaparcia, suchość skóry czy infekcje układu moczowego.

 

Woda w ciąży – ile jej pić?

Dobowe zapotrzebowanie na wodę kobiet w ciąży wynosi około 2300 ml. Zwiększa się ono stopniowo od początku ciąży i jest większe o co najmniej 300 ml niż u kobiet nie będących w ciąży. Kobiety w okresie ciąży powinny spożywać wodę w ciągu całego dnia w małych porcjach stopniowo uzupełniając jej niedobór. Objętość spożywanej wody powinna być proporcjonalna do jej utraty. Jest to szczególnie istotne podczas upałów i zwiększonej aktywności fizycznej. Zaleca się, by temperatura spożywanej wody dla kobiety w ciąży wynosiła około 15ᵒC.

 

Co pić w ciąży oprócz wody?

Oprócz wody, w okresie ciąży, do picia należy wykorzystywać mleko i mleczne napoje fermentowane w ilości około 2 szklanek, słaby napar herbaty, soki owocowe/warzywne w ilości nie większej niż 2 szklanki. Nie należy spożywać alkoholu i napojów zawierających alkohol przez cały okres ciąży, ponieważ nie ma bezpiecznej dawki alkoholu w ciąży, a także w czasie karmienia piersią. Należy unikać spożywania słodkich napojów gazowanych i napojów energetyzujących, które są hipertoniczne oraz zawierają kofeinę i taurynę oddziałujące pobudzająco na organizm.

 

Gazowana czy niegazowana? Jaką wodę wybierać do picia w ciąży?

Woda gazowana w ciąży nie jest zakazana, na pewno nie zaszkodzi dziecku, jej spożywanie przyczynić się może do podrażnienia błony śluzowej żołądka i powodować wzdęcia, dlatego lepiej zrezygnować z jej picia w okresie ciąży.

 

Woda mineralna czy źródlana? Która jest najlepsza w ciąży?

W okresie ciąży mogą być wykorzystywane wody źródlane i naturalne wody mineralne nisko- lub średniozmineralizowane, niskosodowe. Woda niskozmineralizowana to woda, w której suma składników mineralnych nie przekracza 500 mg/litr, woda średniozmineralizowana zawiera od 500 do 1500 mg/l składników rozpuszczonych, woda niskosodowa – poniżej 20 mg jonów sodu w 1 litrze. Należy też zwracać uwagę na zawartość jonów magnezu i wapnia w wodach przeznaczonych do spożycia dla kobiet ciężarnych. Spożywanie wody bogatej w jony magnezu może być formą profilaktyki nadciśnienia indukowanego ciążą, a bogatej w jony wapnia może mieć znaczenie w profilaktyce osteopenii/osteoporozy. Wody z niską zawartością jonów sodu należy spożywać w celu profilaktyki nadciśnienia. Wody wysokozmineralizowane (suma składników mineralnych powyżej 1500 mg/l) powinny być spożywane ostrożnie w okresie ciąży, a ich dobowa podaż powinna być limitowana do wartości ustalonych z lekarzem prowadzącym ciążę.

Jak przechowywać wodę

Najbezpieczniejsza woda dla kobiet w ciąży to woda butelkowana. Należy przechowywać ją w suchym, chłodnym, zacienionym, wolnym od obcych zapachów miejscu. Po otwarciu butelki najlepiej spożyć wodę w ciągu 12 godzin. Woda w opakowaniach jednostkowych o pojemności nie większej niż 1,5 l jest szybciej zużywana, co zmniejsza ryzyko jej zanieczyszczenia.

<strong>Małgorzata Więch</strong>
Małgorzata Więch
Dietetyk, Specjalista w zakresie żywienia, Zakład Żywienia, Instytut Matki i Dziecka
U kobiet w okresie ciąży, w związku z fizjologicznym wzrostem objętości krwi, rozwojem tkanek płodowych, zwiększaniem masy narządów, zwiększa się również zapotrzebowanie na wodę. Prawidłowe nawodnienie organizmu mamy jest bardzo ważne dla utrzymania homeostazy jej organizmu i organizmu rozwijającego się dziecka. Kobietom w okresie ciąży zaleca się do picia butelkowane wody źródlane i naturalne wody mineralne nisko- lub średniozmineralizowane i niskosodowe.

Powiązane produkty

Podobne artykuły